Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ansvar og prosesser i skolen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Didaktiske utfordringer
Tilpasset opplæring AU 1
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Inkludering og tilpasset opplæring
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Didaktiske utfordringer
Velkommen til nytt skoleår
Innføring i spesialpedagogikk-04
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Kjennetegn på videregående opplæring Særtrekk ved skoleslag Særtrekk ved opplæringstilbud Krav til fagkompetanse lærere Retningslinjer og krav til pedagogisk praksis Retningslinjer og krav til spesialundervisning

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg REFORMER OG LÆREPLANER Reform 94 i videregående opplæring og Grunnskolereform 97 Hva sier læreplanene ? Læreplanene og konsekvenser for praksis

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Samfunnsperspektiv og utdanningspolitiske prinsipp En skole for alle Inkludering Tilpasset opplæring Spesialundervisning – særskilt tilpasset opplæring ? Tilpasset opplæring som overordnet prinspipp i lov og læreplan og konsekvenser for praksis Visjon og målsetting Hva skjer i praksis Tilpasset opplæring fore lever med særskilte behov i et individ og systemperspektiv Elevrollen Lærerrollen Skolelederrollen PPT rådgiverrollen Systemrettet arbeid et forebyggende perspektiv Arbeide mot en helhetlig pedagogisk og spesialpedagogisk plattform Lokalt utviklingsarbeid som kompetanseheving

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE OPPLÆRING I EN SKOLE FOR ALLE Tilbakeblikk og utvikling - fra spesialskole til en skole for alle Ordinær undervisning og spesialundervisning Tilpasset opplæring – individualisering og fellesskap Inkludering, integrering og deltakelse Normalisering og annerledeshet Likeverd og mangfold Livskvalitet og tilhørighet

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Tilpasset og inkluderende opplæring (TIO) - lovverk og rettigheter – visjoner og praksis Systemrettet arbeid fokus på individ og system - forebygging og kvalitetsutvikling TIO og konsekvenser for endring av lærerrollen - nasjonal læreplan/systemfokus - elevutviklingsperspektiv/individfokus

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Videregående opplæring – opplæringslova kap. 3 § 3-1. Rett til vidaregåande opplæring § 3-2. Omfanget av den vidaregåande opplæringa i tid       § 3-3. Opplæringsordninga for den vidaregåande opplæringa      § 3-4. Innhald og vurdering i den vidaregåande opplæringa    § 3-6. Oppfølgingstenesta § 3-9. Teiknspråkopplæring i den vidaregåande skolen § 3-10. Punktskriftopplæring m.m.     § 4A-3. Rett til vidaregåande opplæring for vaksne   

Tilpasset opplæring Ordinær undervisning er den Spesialundervisning er den  opplæringen som alle elever opplæringen som elever med  har en juridisk rett til, og som særskilte behov har en juridisk  er nedfelt i opplæringslovens rett til, og som er nedfelt i  § 1-2 opplæringslovens § 5-1    Ordinær undervisning skal Spesialundervisning skal være  være tilpasset den enkelte tilpasset den enkelte elevens  elevens utviklingsnivå og spesielle behov for tilrettelegging utover læreforutsetninger. tilpasningen i den ordinære undervisningen .  Ordinær undervisning Spesialundervisning gjelder for elever som etter gjelder for alle elever. Sakkyndig vurdering har fått innvilget denne retten med bakgrunn i et enkeltvedtak. Dette utløser vanligvis ekstra ressurser.

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Kapittel 5. Spesialundervisning for barn, unge og vaksne § 5-1. Rett til spesialundervisning § 5-3. Sakkunnig vurdering § 5-4. Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning § 5-5. Unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa § 5-6. Pedagogisk-psykologisk teneste       

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg § 1-2. Formålet med opplæringa              Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling. Den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten.       

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg § 1-2. Formålet med opplæringa Opplæringa i grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar.        Opplæringa skal leggje eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt kompetansenivå i folket.

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg § 1-2. Formålet med opplæringa Det skal leggjast vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom lærarar og elevar, mellom lærlingar, lærekandidatar og bedrifter, mellom skole og heim, og mellom skole og arbeidsliv. Alle som er knytte til skolen eller til lærebedriftene, skal arbeide for å hindre at elevar, lærlingar og lærekandidatar kjem til skade eller blir utsette for krenkjande ord eller handlingar.

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg § 1-2. Formålet med opplæringa Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Tilpasset opplæring ↓ ↓ undervisning læring - formidling - indre styrt - veiledning - ytre styrt - tilrettelegging ↓ ↓ Individuell tilpasning

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Drøft disse påstanden til Hallvard Håstein og Sidsel Werner ved Sørlandet kompetansesenter. 1. Spesialpedagogikken tar utgangspunkt i den enkelte eleven som har problemer. 2. Tilpasset opplæring legger vekt på fellesskapet der flertallet utgjør klassens inkluderende energi,

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Lærevansker Spesifikke lærevansker Generelle lærevansker Innebærer lærevansker Innebærer lærevansker på  på spesifikke utviklings- flere utviklingsområder:  områder: Elever kan oppfatte og forstå Elever har problemer med  like raskt som andre, men får det meste som skal læres,  problemer i forhold til ett felt, trenger blant annet mer tid  for eksempel matematikk- enn de fleste andre.  vansker. Sammensatte lærevansker

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Spesifikke lærevansker Språk- og kommunikasjonsvansker Lese- og skrivevansker Matematikkvansker Nonverbale lærevansker

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Generelle lærevansker – vansker som hemmer faglig læring Lærehemmende atferd -/ psykososiale lærevansker Mobbing Spiseforstyrrelser Selvmordsatferd Migrasjonsrelaterte lærevansker

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Sammensatte lærevansker Sammensatte lærevansker kan innebære at elever har både spesifikke og generelle lærevansker. Sammensatte lærevansker kan óg brukes som betegnelse når en elev er døv og i tillegg har atferdsvansker, eller om en elev som har talevansker og generelle lærevansker.

Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg Funksjonshemninger Psykisk utviklingshemning Sansemessige funksjonshemninger Fysiske funksjonshemninger - bevegelsesvansker Synsvansker Hørselsvansker Sammensatte funksjonshemninger Skjulte funksjonshemninger Syndromer