Forstå bruk og datainnsamling INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 28 august 2012
Oversikt – dagen i dag Kapittel 7 – datainnsamling Presentere obligatoriske oppgaver 4 Tema for oppgavene 3 Obligatoriske oppgaver
Datainnsamling Photo: LuncBeat/Jo Photo: Rhyme/Birgitta Cappelen
Datainnsamling Hvorfor samle inn data? Hvordan samle inn data? Hva er det som samles inn? Hva da ”data”!! Informasjon. Kunnskap. Fakta. Forståelse. Hva skal vi med de dataene som er samlet inn?
Overordnet plan for datainnsamling Sette klare mål for datainnsamling Hvordan skal dataene analyseres? Relasjon med deltagerne Profesjonell og tydelig Samtykke når nødvendig Triangulering Bruke flere teknikker Pilotstudier Teste ut
Teknikker for datainnsamling Intervju Observasjon Spørreskjema
Opptak, lagring, deling Notater, lyd, video, fotografier Notater + fotografier Lyd + fotografier Video Tidsbruk, øyesporing, museklikk, sporinger Transkribering, bearbeiding
Varsomhet Etikk Hvem “eier” dataene? Samtykke NSD – Norsk Samfunnsvitenskaplige Datatjeneste
Intervju Ustrukturerte Strukturerte Semistrukturerte
Intervju - spørsmål Lukkede Åpne Momenter: Lange spørsmål/korte spørsmål Flere spørsmål i ”et spørsmål” Forsøk å snakke ”brukerens” språk, sjargong Ledende spørsmål
Gjennomføre intervjuet Introduksjon Forklare målet for intervjuet, etiske spørsmål, frivillighet Oppvarming, komme i kontakt Lett og ledig, ikke kontroversielle spørsmål Hoveddel Presentere spørsmålene tydelig Avrunding Velge spørsmål som peker mot ”avrunding” Avslutte Takke, slå av innspiller etc.
Intervju i grupper – kontekst Gruppeintervju Intervju av en person Intervju ”in situ” eller ”utenfor”
Øvelse Du skal jobbe med å få flere til å pusse tennene sine! Samle inn data om aktiviteten ”tannpuss”. Spill to roller: Eva 4 år, og Allan 65 år 6 minutter
Spørreskjema Åpne eller lukkede spørsmål For store populasjoner Kvalitative eller kvantitative? Papirbasert eller web basert? Utforming av spørreskjema Likert skala Semantisk skala 3, 5, 7 Ekstra viktig med pilot!!
Observasjon Direkte observasjon – i feltet Grad av deltagelse Etnografi Direkte observasjon i ”laboratorium” omgivelser Indirekte observasjon Logging fra systemer Dagbøker som brukere fyller inn
Rammeverk for observasjon Hvem? Personen Hvor? Stedet, omgivelsene Hva? Tingene
Rammeverk for observasjon Goetz og LeCompte (1984) rammeverk for observasjon Hvem er tilstede? Hva er deres rolle? Hva skjer? Når skjer aktiviteten? Hvor er aktiviteten? Hvorfor skjer det? Hvordan er aktiviteten organisert?
Etnografi Lang tradisjon Grad av deltagelse antropologi Grad av deltagelse Deltagende observasjon ”quick and dirty” - tradisjon Spesielt mye bruk for ”mobile tjenester” – hvorfor det?
Valg av teknikk for datainnsamling Hva er fokuset til studiet? Deltagerne som er involverte? Resurser som er tilgjengelig?
Oppsummering - datainnsamling Tre ulike teknikker: Intervju Spørreskjema Observasjon Mål, triangulering, relasjon til deltagere, pilot Kombinasjon av teknikker
Obligatoriske oppgaver Tema Musikk Innlogging/utlogging Forflytning Bibliotek Oblig 1: Datainnsamling Intervju