PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Oppfølgingstjenesten
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
Ansvar og prosesser i skolen
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Svein-Tore Kristiansen, Arbeidsforskningsinstituttet
Skolebasert kompetanseutvikling
Interkommunalt PPT samarbeid i 4 kommunar
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Folkehelsetiltak i regi av Hordaland fylkeskommune
Foreldremøte Tau skole
Utskrift av presentasjonen:

PPT som ressurs i skolens utviklingsarbeid Nina Ludvigsen, OT/PPT-sjef i Hordaland 16.Februar 2011

Opplæringslova § 5-6 Pedagogisk-psykologisk teneste ”Tenesta skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å leggje opplæringa betre til rette for elevar med særlege behov. Den pedagogisk-psykologiske tenesta skal sørgje for at det blir utarbeidd sakkunnig vurdering der lova krev det.”

Hva ville jeg ønsket om flere skoler skulle ha LP LP øverst på skolens utviklingsplan LP inn i skoleeiers vurdering av skolen og vurdering av PPT, og vurdering av hvordan disse samhandler Se LP i forhold til sakkyndighetsarbeidet og tilvisning av enkeltsaker LP-modellen inn i hele PPT-organisasjonen PPT enda oftere inne

PPT skal sammen med skolen arbeide forebyggende Kunnskapsministeren PPT skal sammen med det øvrige lokale hjelpeapparatet og andre instanser bidra til helhet og sammenheng i tiltak overfor barn og elever som trenger ekstra tilrettelegging og hjelp PPT skal sammen med skolen arbeide forebyggende PPT skal sammen med skolen bidra til at det settes inn tiltak raskt når det avdekkes at elever trenger ekstra tilrettelegging og hjelp

Hvis PPT virkelig skal være en ressurs i skolens utviklingsarbeid Legitimitet Forankring Forventning