Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Fremtidens folkehelsearbeid
Planlegging og samfunnsutvikling
Olav Molven, Diakonhjemmet høgskole
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Eldrerådskonferansen mai 2013 FOLKEHELSE GÅR IKKE UT PÅ DATO!
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Startskuddet har gått! Samhandlingsreformen Nye lovverk
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Samhandlingsreformen
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Levekår og helse i Bergen
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Lederforum for oppvekst og opplæring Havna hotel 31. mai Svein Lie
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Samhandlingsreformen og Folkehelseperspektiv
Etapper på veien Inspiria Science Center, Sarpsborg Støy i planleggingen - Ulf Winther, Norsk forening mot støy Byfortetting og gode boligmiljøer:
Nasjonale mål og hovudprioriteringar for 2010 Koordinatorsamling Skei Hotell.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Helse i plan i Vestfold Fylkesmannen i Vestfold November 2006 Anne Slåtten.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Kommunikasjonsnettverk
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmar folkehelse
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet Det heiter ikkje: eg - no lenger. Heretter heiter det: vi. Eig du lykka så er ho ikkje lenger berre di: Alt det som bror din kan ta imot av lykka di, må du gi. Alt du kan løfte av børa til bror din, må du ta på deg. Halldis Moren Vesaas Fra Tung tids tale Fagleder folkehelse Randi Wahlsten

Folkehelse og folkehelsearbeid Folkehelsearbeidet er sektorovergripende Begrepet folkehelsearbeid omfatter samfunnets samlede innsats for å styrke faktorer som fremmer folks helse, redusere faktorer som medfører helserisiko og beskytte mot ytre helsetrusler. Videre skal folkehelsearbeidet bidra til jevnere sosial fordeling av faktorer som påvirker helsen. Folkehelsearbeidet er sektorovergripende og omfatter tiltak i mange samfunnssektorer. I store trekk drives folkehelsearbeidet med sikte på å: Utvikle et samfunn som legger til rette for positive helsevalg og sunn livsstil Fremme trygghet og medvirkning for den enkelte og gode oppvekstsvilkår for barn og ungdom Forebygge sykdommer og skader. Denne definisjonen har dere sikkert sett tidligere. Det er likevel viktig å understreke det sektorovergripende ansvaret for folkehelsearbeidet. Kommunene og heller ikke statlige myndigheter kan overlate folkehelsearbeidet alene til helsesektor/myndigheter. Staten har også et ansvar for aktivt å samarbeide sektorovergripende. Vi er ikke helt overbevist om de får dette helt til ennå ! Forvaltningsreformen, ny folkehelselov og ny plan og bygningslov Forvaltningsreformen og ny Folkehelselov1 ga fylkeskommunene et lovpålagt ansvar for regionalt folkehelsearbeid. Folkehelsearbeidet gikk fra å være et “frivillig” innsatsområde til å bli en integrert del av fylkeskommunenes lovpålagte regionale utviklerrolle. I forslag til ny folkehelselov, gjeldende fra 2012, inkluderes og defineres også statens og kommunenes rolle i folkehelsearbeidet. Den nye folkehelseloven må for øvrig ses i sammenheng med ny Helse- og omsorgs lov, Nasjonal helseplan og Samhandlingsreformen. Dette gir fra 2012 et nytt og utvidet styringsgrunnlag for folkehelsearbeidet i Norge.

Det ”lille” og det ”store” folkehelsearbeidet (kfr. 10 – 90-regelen) NASJONAL TRANSPORTPLAN TRAFIKKPLAN VIDERE IKKE BARE VEIER SOM SIKRE GÅ OG SYKKELSTRATEGI

Helse - og omsorgstjenestelov Helse-fremmende og forebyggende arbeid Folkehelselov Helse - og omsorgstjenestelov Befolknings-rettet arbeid Gruppe- og individrettet arbeid Diagnostisk arbeid Kurativt arbeid Habilitering/ rehabilitering Pleie- og omsorg Staten Fylkeskommunen Frisklivssentralen er en gruppe- og individrettet kommunal aktivitet i skjæringspunktet mellom ny Folkehelselov og ny Helse- og omsorgslov. Helse- og omsorgsdepartementet ønsker at alle kommuner skal ha en frisklivssentral. Det kan gjerne være et interkommunalt samarbeid. Kommunen Oppgaver under nye helselover fra 2012

Intersektorielt samarbeid Intersektorielt samarbeid til beste for befolkningens helse – en stor utfordring! «Health in all policies» (WHO) «Helse i alt vi gjør» krever fokus og kompetanse på intersektorielt samarbeid.

Kapittel 4. Fylkeskommunens ansvar § 20 Kapittel 4. Fylkeskommunens ansvar     § 20. Fylkeskommunens ansvar for folkehelsearbeid     § 21. Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i fylket Fylkeskommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer på helse i fylket. Hensikten er at fylkeskommunen skal skaffe seg en best mulig oversikt over hva som er Hedmark fylkes folkehelseutfordringer. Fylkeskommunen skal bistå i kommunenes folkehelsearbeid og bidra med et kunnskapsgrunnlag i kommuneplanlegging.

§ 20. Fylkeskommunens ansvar for folkehelsearbeid Fylkeskommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler som fylkeskommunen er tillagt. Dette skal skje gjennom regional utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting og tiltak som kan møte fylkets folkehelseutfordringer, jf. § 21 annet ledd. Fylkeskommunen skal understøtte folkehelsearbeidet i kommunene, blant annet ved å gjøre tilgjengelig opplysninger i henhold til § 21, jf. § 5 første ledd bokstav a. Fylkeskommunen skal være pådriver for og samordne folkehelsearbeidet i fylket, for eksempel gjennom partnerskap. § 21. Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i fylket Fylkeskommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i fylket og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten skal blant annet baseres på: a) opplysninger som statlige helsemyndigheter gjør tilgjengelig etter § 25, b) relevant kunnskap fra kommunene, tannhelsetjenesten og andre deler av fylkeskommunens virksomhet med betydning for folkehelsen. Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i fylket, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold. Fylkeskommunen skal særlig være oppmerksom på trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale eller helsemessige problemer eller sosiale helseforskjeller. Oversikten over fylkeskommunens folkehelseutfordringer etter annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med fylkeskommunens planstrategi. En drøfting av disse utfordringene bør inngå i strategien, jf. plan- og bygningsloven § 7-1. Departementet kan gi nærmere forskrifter om krav til fylkeskommunens oversikt, herunder om plikt til å gjennomføre befolkningsundersøkelser, og om innholdet i og gjennomføringen av slike undersøkelser i fylket.