FORSKRIFTSENDRING 1.8.09 Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
EKSAMEN VGS.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Individuell vurdering
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen

Forskriftsendring høsten 2009 Prinsipper: Elevene skal forstå mål og kriterier i faget Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Elevene skal få råd om hvordan de skal forbedre seg Elevene skal gjøre egenvurdering av sitt læringsarbeid

Forskriftsendring forts Underveisvurdering Vurdering for læring- peke framover Den kan gis med og uten karakter Den skal gis løpende og systematisk Det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt Den kan gis både muntlig og skriftlig Eleven plikter å møte til vurderingssituasjoner Læreren skal så langt råd er, skaffe tilstrekkelig grunnlag i faget Stort fravær i faget kan føre til IV v/halvårsvurdering og/eller standpunkt

Forskriftsendring forts Egenvurdering Den er en del av underveisvurderingen Eleven skal delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og faglig utvikling

Forskriftendring forst. Halvårsvurdering Den er en del av underveisvurderingen og skal vise kompetansen til eleven i forhold til kompetansemålene i læreplanen. Den skal gi veiledning i hvordan eleven kan øke kompetansen sin Den skal gis med karakter Dersom det er fare for at eleven mangler grunnlag til halvårsvurderingen, skal det varsles umiddelbart Norsk, historie og kroppsøving har halvårsvurderinger helt fram til sluttvurdering i VG3

Forskriftendring forst. Sluttvurdering Den skal gi informasjon om kompetansen til elevene ved avslutning av opplæringen Eleven skal ha mulighet til forbedre kompetansen sin i faget inntil standpunkt er satt Eleven skal være kjent med hva som er lagt vekt på i fastsettelse av standpunktkarakteren Standpunktkarakteren i fag med sentralgitt eksamen skal settes senest dagen før fellessensuren

Forskriftsendring forts. Orden og Oppførsel Vurderng i orden og oppførsel skal holdes adskilt fra eleven sin kompetanse i fag Ikke møtt på vurderingssituasjoner eller manglende innleveringer går på orden eller oppførsel(skulk) Orden: arbeidsvaner, arbeidsinnsats Oppførsel: hvordan eleven oppfører seg i forhold til andre

Fritak Skriftlig sidemål I stor grad knyttet til hvorvidt eleven får særskilt språkopplæring ” anna morsmål” som fritaksgrunn er borte Skoleeier skal stryke sluttvurdering i skriftlig sidemål dersom en elev som er innvilget fritak med karakter etter regelen her likevel har fått vurdering i skriftlig sidemål

Forskriftendring forst. Nedsatt orden og oppførsel skal varsles både til halvårsvurdering og standpunkt Det skal varsles slik at eleven kan forbedre seg Endelig karakter skal settes etter at opplæringen er avsluttet

Eksamen

Tidspunkt standpunktskarakter Standpunktskarakteren skal fastsettes i fag med sentralgitt eksamen : senest dagen før fellessensurmøtet (tirsdag 22.6) i fag med lokalgitt eksamen : senest dagen før skolen gjennomfører den første lokalt gitte eksamen på det aktuelle trinnet (Vg3 fredag 11.6, Vg1 og Vg2 onsdag 16.6)

Lokal eksamen Forberedelsesdelen kan være inntil 2 dager Man kan gi fag og tema 48 t før eksamen, ikke oppgaven Eksamineringen skal gi eleven mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig Faglærer har plikt til å delta i vurderingen som sensor

Lokal eksamen forts. Ved uenighet mellom eksaminator og ekstern sensor i hva eleven skal prøves i vurderingen er det ekstern sensor som bestemmer

Fusk til eksamen For elever som får eksamen annullert pga fusk eller forsøk på fusk, faller standpunktskarakteren bort Eleven må ta faget som privatist, tidligst ett år etter den annullerte eksamenen

Dokumentasjon