Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
IT-konferansen 2013 Mobiltilpassing av UiOs nettsider Even Halvorsen Webseksjonen.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Kompetansekartlegging
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Prosjekt 45e - WebConcret
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Publisering i åpne arkiv - status Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
EEU program i prosjektledelse NTNU
Produkeierrollen i Scrum
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Har ungdom dårlig smak?
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Trustix Serving you better! Trustix AS er et norsk Internettselskap som utvikler og tilbyr basis programvare for sikker E-handel og brukervennlig administrasjon.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
SmartSwap.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
NFF Trondheim 3. november 2014
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
CAMPAIGNING From vision to action.
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Universell utforming i IKT-prosjekter
Using nursery rhymes and songs
Forskningsstøtte ved UBA
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Lansering

Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track

Information Management for Knowledge Creation - (2011 – 2013) Universitetsbiblioteket i Bergen, Universitetsbiblioteket i Oslo Aalborg Universitetsbibliotek, Norges Handelshøyskoles bibliotek Biblioteket ved Høgskolen i Bergen Utviklingsmidler fra Nasjonalbiblioteket Prosjekt med 4 oppgaver – Kartlegging – Utvikling (Kontrakt med Mediesenteret) – Testing og evaluering – Formidling

Målsettinger 1.oppdatert kunnskap om ph.d.-kandidaters informasjonsatferd og – behov 2.gratis tilgjengelige nettbaserte moduler 3.engelskspråklig moduler skreddersydd for ph.d.-kandidater 4.økt synliggjøring og relevans av bibliotek i ph.d.-kandidaters utdanningsløp og forskningsprosess

Ph.d.-studentenes utfordringer Informasjonskompetanse som prosess – Google og fagdatabaser – Søking og lesing Egen kompetanse – Å skaffe litteratur – Å få oversikt over litteratur Publisering – formelt krav vs uformelt press – Tilfeldigheter – Lite kunnskap om Open Access Tjenester fra biblioteket – Etterspør det eksisterende – Kunnskap om forskningsprosess God veiledning og kursing – Synliggjøre kompleksitet – Tverrfaglighet og fagtilpassning Gullbekk, E., Rullestad, T., & Torras i Calvo, M.-C. (red) (2012). Ph.d.- kandidater og forskningsprosessen: bibliotekets bidrag (Vol. 7). Oslo: Universitetsbiblioteket i Oslo.

Ph.d.-studentenes utfordringer 3 fokusgruppeintervju av ph.d.-kandidater (21) 2 fokusgruppeintervju av veiledere (15) 55 unike referanser er inkludert i studien Erfarte utfordringerNoen betingelser

illustrerer utfordringer demonstrerer måter å gjøre ting på forklarer og anskueliggjør prinsipper og perspektiver provoserer til refleksjon og beslutninger

Brukervennlighet responsive design brukerinvolvering open source

New to PhD?

Hvorfor vi valgte Temaer – hvorfor valgte vi det vi valgte? Samlet oversikt Effektivitet

FILMVISNING: PUBLISHING

Veien videre Redaksjon Implementering og markedsføring Evaluering Make sure that all the faculties, all the ph.d programs, compulsory ph.d. education, the whole faculty know about these modules and that they actively engage to communicate it to the PhD students. “Hey, look, this is what you can do”. I think communication to the different faculties is absolutely crucial, so you don’t end up developing something nobody knows about. (Ph.d.-student )