Lansering
Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track
Information Management for Knowledge Creation - (2011 – 2013) Universitetsbiblioteket i Bergen, Universitetsbiblioteket i Oslo Aalborg Universitetsbibliotek, Norges Handelshøyskoles bibliotek Biblioteket ved Høgskolen i Bergen Utviklingsmidler fra Nasjonalbiblioteket Prosjekt med 4 oppgaver – Kartlegging – Utvikling (Kontrakt med Mediesenteret) – Testing og evaluering – Formidling
Målsettinger 1.oppdatert kunnskap om ph.d.-kandidaters informasjonsatferd og – behov 2.gratis tilgjengelige nettbaserte moduler 3.engelskspråklig moduler skreddersydd for ph.d.-kandidater 4.økt synliggjøring og relevans av bibliotek i ph.d.-kandidaters utdanningsløp og forskningsprosess
Ph.d.-studentenes utfordringer Informasjonskompetanse som prosess – Google og fagdatabaser – Søking og lesing Egen kompetanse – Å skaffe litteratur – Å få oversikt over litteratur Publisering – formelt krav vs uformelt press – Tilfeldigheter – Lite kunnskap om Open Access Tjenester fra biblioteket – Etterspør det eksisterende – Kunnskap om forskningsprosess God veiledning og kursing – Synliggjøre kompleksitet – Tverrfaglighet og fagtilpassning Gullbekk, E., Rullestad, T., & Torras i Calvo, M.-C. (red) (2012). Ph.d.- kandidater og forskningsprosessen: bibliotekets bidrag (Vol. 7). Oslo: Universitetsbiblioteket i Oslo.
Ph.d.-studentenes utfordringer 3 fokusgruppeintervju av ph.d.-kandidater (21) 2 fokusgruppeintervju av veiledere (15) 55 unike referanser er inkludert i studien Erfarte utfordringerNoen betingelser
illustrerer utfordringer demonstrerer måter å gjøre ting på forklarer og anskueliggjør prinsipper og perspektiver provoserer til refleksjon og beslutninger
Brukervennlighet responsive design brukerinvolvering open source
New to PhD?
Hvorfor vi valgte Temaer – hvorfor valgte vi det vi valgte? Samlet oversikt Effektivitet
FILMVISNING: PUBLISHING
Veien videre Redaksjon Implementering og markedsføring Evaluering Make sure that all the faculties, all the ph.d programs, compulsory ph.d. education, the whole faculty know about these modules and that they actively engage to communicate it to the PhD students. “Hey, look, this is what you can do”. I think communication to the different faculties is absolutely crucial, so you don’t end up developing something nobody knows about. (Ph.d.-student )