Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Teknologi i klasserommet
SLÅTTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE Bilskade, lakk og karosseri 2TPBLK
Teknisk og metodemessig oversikt
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Riggflytt i praksis. Utfordringer og Erfaringer
Studietur til Silkeborg tekniske skole. Alle kandidatene startet med en front fra en Toyota Yaris 2004 mod.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Sunn Livsstil Sunne matvaner!.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
SCM 04: Designing Distribution Networks
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.
Godt verktøy er halve jobben
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
TIP Teknikk og industriell produksjon.
”Sikre bilskadereparasjoner”
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
NY PKK Tor Simonsen.
Krabbekonferansen 2012.
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
næringens samfunnsrolle
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Personlig planlegging
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
«Forbedringsprosess(en)»
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Linjebygg Offshore og MainTech
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Globalisering og norsk bildelindustri.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Medlemsmøte skade/lakk 14.oktober 2014
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Embolisering av muskelknuter på livmoren Hensikt:
Kjør kjapt,trygt og billig...  Egen klasse 2KTA  Startkapital på 3200 pluss lån fra skolen på  Registrering hos UE, brønnøysundsregisteret.
FA Kvinners misjonsoffer 2015 Rent vann i Uganda.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Vedlegg 6 - Incitamentbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Noen erfaringer fra NTNU ?
ETTERMARKEDSFORUM BIL 30 januar 2013
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
TEKNISK.
NSF-FSR lederseminar
Utskrift av presentasjonen:

Skade- og lakk-konferanse Gardermoen 22 mars 2011 If skadeforsikring ved Teknisk fagsjef Vidar Brustad

Agenda –Trend og utviklingen av skadereparasjoner i Norge og Sverige siste 5 år –Utfordringer som skade / lakkbransjen og forsikring står ovenfor de kommende år.

3 Skadeutvikling på karosseri timer og lakk timer

4 Andel jobber hvor bil er på rettebenk og hvor det er behov for målretting

5 Hvor mange jobber er under 5 timer

Lakk er en økende del av den totale reparasjonskostnaden *) Skader med karosseri jobb < 5 hours *)

Deler er en økende del av den totale reparasjonskostnaden

8 Utviklingen av snittskaden på arbeid, lakk, nye deler, brukte deler, plastreparasjoner og ”annet”

9 Utviklingen av bruk nye deler, brukte deler og plastreparasjoner i Norge og Sverige

10 Hva må til for å få god drift på skade og lakk verkstedene framover ? Hjelper det å fylle på i toppen med økte priser, hvis det er hull i bunnen ?? Nei, det blir som og fylle vann i en bøtte som det er hull i. Den blir aldri full. Hva kan vi gjøre med det, kan vi fortsatt effektivisere verkstedsdriften ? Ja, det er fortsatt veldig mye å hente på effektivisering på de fleste verkstedene.

Effektivisering – Karosseri og lakk Minimere total verksted tid Total time = Booking time + Verksted tid Verksted tid = Reparasjons tid+ tid “andre” underleverandører Fornøyde kunder og ansatte + kostnadseffektivitet og kvalitet = lønnsomhet

12 Veckobeläggning skador (historikk fra Sverige)

13 Skade diagnose Rettebenk -linje "Quick repair"-linje Normal-linje Ca 30 % Reparasjonslinje

Booking & Planning system FP10242 SD65325 WY58987TU11029 YZ66558 NN32125 AX23456 HR12345 YP65012 ZH98745 LK65311 Dette er en realitet hos mange verksteder I 2011

Skadeprosses – planlegging Inbokning skaden Forstå skaden Bestemme rep.metod Takst til forsikringsselskapet Best. reservdeler Samordne og planlegge Sikre leveranse tid fra underleverandører Effektivt utnyttelse av personal - utstyr Unngå unødvendig ventetid Sikre leveranstid til kunden Levering kunde

16 Det er mye som skal fungere rundt en effektiv oppretter Forplanlegging Tidsbooking Skadevurdering Rett mann på rett jobb Metodevalg Hvordan skal det gjøres Forbruksmateriell. Lim, skruer, pærer, tektyl, slipepapir Montering Deler, tørketid, monteringsplass Vask/klargjøring Opplæring/ etterutdanning Lønnsystem Målbart = effektivitet HMS Verneutstyr, utlufting, løftebord, orden Samarbeid Planlegging, deler, oppretting, plast, lakk, mekk, glass, Takst Hva skal gjøres Planlegging eksternt Lakk, glass, plast, mekanisk Utrustning Stor/ liten skade Lakkering Innvendig, utvendig, løse deler Reservedeler Forplukk, lagring, etterbestilling, lakk Transport Kontroll/ Utlevering

Ex. bad layout - body shop

Ex- Good layout - body and paint shop

Hvordan tilpasse oss morgendagens struktur og få flere reparasjoner ? Det kondemneres for mange kjøretøy i dag pga at skaden blir for dyr å reparere. I dag kondemneres ca 7,8% av skadene i Norge, mens det i Sverige kondemneres bare ca 5,9% Vi må begynne å se på alternative og verditilpasset reparasjoner som ”spot” repair og ”smart” repair. Vil denne type reparasjoner gå utover den vanlige driften med ”tradisjonelle” reparasjonsmetoder ? Denne type reparasjoner vil heller være et supplement til de ”tradisjonelle” reparasjonsmetodene. Det vil bli færre karosseri og lakk verksteder, da det kreves mer og mer kompetanse og verktøy for å reparere moderne biler Er deleprisene er for høye, for mange biler med ”gode” skader blir kondemnert pga av høye delepriser.

Skadeverkstedets struktur - Morgendagens Skadeverksteder små skader Skadeverksteder store skader Skadeverksteder middels skader Mek.-Plast-lakkKar/Mek.-Plast-lackKar Avansert/Mek. -Plast-lakk Ca 50 % av rep.volumet

Takk for meg.