DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Nettevett – utvidet versjon
Etikk og nettvett i barnehagen
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Prosjektarbeid i Fronter
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Barns læring, voksnes ansvar!
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Lek og Læring i barnehagen
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for februar 2019
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE Informasjon – og kommunikasjonsteknologi IKT

Rammeplanen sier: Barna bør få oppleve at det digitale verktøyet kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Temaheftet IKT i barnehagen står det: Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og i stand til å møte nye krav og utfordringer. Det er nødvendig å diskutere syn på barns utvikling, lek og læring, og hvilken plass digitale verktøy skal ha i dagens og fremtidens barnehage.

DIGITALT VERKØY I HAGEN BARNEHAGE Mål: Digitalt verktøy et hjelpmiddel til lek og læring. Bli kjent med det digitale verktøyet Tilpasse aktivitetene etter alder og modenhet Bli en naturlig del av hverdagen Organisering: Grupper To barn pr pc En voksen alltid med barna Loggføre hvilke barn som bruker data, tar bilder, osv

Forslag til aktiviteter Spille spill Tegneprogram Leke med tall og bokstaver Lage bursdagskort / innbydelser, lapper m.m Hente ut fakta og informasjon Legge inn bilder Legge til lyd Skrive ut et produkt Bruke digitalt kamera Bruke skanner

Kjøreregler: Nettsteder som personalet mener er sikre og tilpasset barnas alder: Samles i egne mapper på skrivebordet Vi lar aldri barna være alene på pcene Vi logger oss alltid ut av nettet Vi lar ikke barna surfe alene på nettet Vi sjekker evt. nettsteder barna ønsker å gå inn å se på.