Oss & Dem ???.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Sprell levende 4.mai 08.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
Møteplass for etisk refleksjon
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Det gode Det rette Det rettferdige
Ord til ettertanke (Klikk for å gå videre).
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Med sekken full av penger!
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Velkommen til dette sted Velkommen inn i mitt åpne hjerte
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Skattejakt-samling på torsdag
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Den vanskelige samtalen
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Jesu bergpreken Mateus 5,1-16.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Og.
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Oss & Dem ???

Min erfaring Vi arbeider med mennesker Vi bryr oss vi engasjerer oss vi forholder oss vi tviler vi håper Vi tar ansvar vi diskuterer Vi tar beslutninger Vi møter og vi forlater

Vi har mye å tenke på Vi forholder oss ikke bare til oss, men også til de andre hvem er de andre? kollegaer klienter/brukere /beboere og pasienter

Sånn er det!!! Alle andre tenker på seg – det er bare jeg som tenker på meg

Hva er kompetanse idag! utfordringene er komplekse større krav til fleksibilitet økt endrings- og omstillingstakt større krav til dokumentasjon, måling og kvalitet større krav til personlig kompetanse

Å finne oss selv i en kompleks verden Oppmerksomheten er oftes rettet mot det andre - eller de andre vi snakker om saker og om mennesker - og det blir mindre tid til å snakke om vårt forhold til saker og mennesker Vi forholder oss sjelden til det faktum at vi stadig forholder oss

Hvordan får vi et forhold til oss selv når vi stort sett forholder oss til alt annet enn oss selv?

Å komme til saken krever iblant en porsjon usaklighet Jo flere vi er sammen

Vi behøver rom til å få et forhold til oss selv som fagperson som menneske som dette menneske

Å komme til oss selv er å oppdage hvordan vi forholder oss til noe med noe utfra noe i noe vi trenger å få høre hva vi har å si

Jo mer vi står i, jo mer behøver vi... å kjenne oss selv komme til stede komme til verden å la det som gjør inntrykk få komme til uttrykk

"Mennesket er Aand. Men hvad er Aand. Aand er Selvet "Mennesket er Aand. Men hvad er Aand? Aand er Selvet. Men hvad er Selvet? Selvet er et Forhold, der forholder sig til sig selv, eller er det i Forholdet, at Forholdet forholder sig til sig selv; Selvet er ikke Forholdet, men at Forholdet forholder sig til sig selv. Mennesket er en Synthese af Uendelighed og Endelighed, af det Timelige og det Evige, af Frihed og Nødvendighed, kort en Synthese. En Synthese er et Forhold mellem To. Saaledes betragtet er Mennesket endnu intet Selv. Søren Kierkegaard " Sygdommen til Døden (1849), Første Afsnit.

Lave terskler ......og dørstokksmil

Lav terskel for hvem? For dem? For oss? for de det gjelder: et tilbud en invitasjon fellesskap

I møte med den andre møter vi oss selv! Ikke bare.... hva jeg kan og hva jeg gjør – også hvem jeg er og hvordan jeg er det når jeg møter deg får du med meg å gjøre

Terskler....! ikke bare hinder? beskyttelse? jo lavere terskel – jo mer utfordrende? vi blir det vi er og har å være lite å gjemme seg bak hjelperens sårbarhet

om det personlige og upersonlige å være person å være det jeg er ikke bare det jeg ønsker å være åpen? grenser? tydelig? en virkelig person

å utsette oss for den andre er å utsette oss for oss selv vi setter noe på spill vi settes i spill faglig/profesjonelt som menneske som dette menneske

..etikk i praksis vi aktualiseres som moralske og etiske vesener. Vi kjenner det i magen. vi tviler vi tror vi prøver vi prøver på nytt

.......vi blir..... skuffet bekymret glad stolt sint rørt engasjert

Hva skal vi gjøre? Det handlingsetiske spørsmålet: Hva skal vi eller bør jeg/vi gjøre Det relasjonsetiske spørsmålet: På hvilken måte er jeg/vi utfordret av denne situasjon – og hva er en god måte å forholde seg på - Hva står på spill slik jeg erfarer det

tersklenes åpenbare fare avpersonalisering av det humane en etikk som setter seg utover moralen hva er etikk en systematisk overveielse/refleksjon over moralen det systematiske på godt og vondt etikk uten noen hjemme

etiske retningslinjer/prinsipper og vedtatte verdier - krever personer som påtar seg etikken - hver gang - alltid – her - nå - jeg en etikk uten mennesker er ikke etikk, det er en unngåelse av etikk en avpersonalisert humanisme har forlatt sin humanitet Kort sagt det må være noen hjemme i etikken

Hva gjør det så vanskelig da?

Diagnose alle mener - ingen hører for mye «enten eller» – for lite «både og» for mye RETT ELLER FEIL for mye oss og dem – inne og ute

i møte med... den andre og den tredje når vi går rundt for oss selv, får vi uforstyrret vandre rundt i vår narsissisme i møte med den andre, rykkes jeget ut av sin narsissisme i møte med den tredje rykkes ansvaret ut av sin uskyld EMMANUEL LEVINAS

kompetansestrid og forfengelighet hvem er best til å gjøre hva? Når vi blir mer enn to - er ikke ansvaret selvsagt - ansvaret blir gjenstand for overveielse, argumentasjon og refleksjon kompetansestrid og forfengelighet hvem er best til å gjøre hva? hva skal jeg gjøre og hva skal du gjøre det er ikke mitt ansvar/ansvarsområde

Filosofi som kjærlighet til visdom Philosophia av greske philia/philo - venn/kjærlighet og sophia - visdomm I all kjærlighet finns det en lengsel

...hva lengter vi etter når vi lengter etter visdom lengsel etter visdom er lengselen etter en god måte å være i verden på å filosofere er et forsøk på å møte menneskets lengsel etter seg selv å vi blir klokere:)

...et felles menneskelig anliggende... når det kommer til stykket søker vi alle etter en god måte å være i verden på HVA SKAL TIL?

Hva er respekt? å bli møtt med et minimum av interesse

... å la det som kommer til uttrykk gjøre inntrykk... «jeg kan ikke uttale meg før jeg har hørt hva jeg har å si» sit. Darwin P. Erlandsen «jeg behøver å høre etter hva jeg sier slik at jeg forstår hva jeg tenker og dermed også forstår hvem jeg er – her - nå la han eller henne snakke til de skjønner hva de sier

om å møte uttrykket komme inn i den annens landskap la meg bevege av det den andre kommer med hva er det jeg hører - og hva merker jeg på meg selv når alle hører og ingen mener

å bli vi – er også å bli oss selv å være vi er å høre til - og sammen forsøke å langsomt utvide vår horisont Vi blir mer menneske

mot lyse tider