Personell og pasientsikkerhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Marit Kirkevold, Universitetet i Oslo
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Regional HR handlingsplan for perioden
Forebyggende arbeid satt i system
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Europeiske trender og utviklingstrekk
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Trondheim Helseklynge
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Undervisning om Joyce Travelbee
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
HTV- konferanse Bodø 23 november, 2011
Personell og pasientsikkerhet
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Bemanningssammensetning, et redskap for kvalitet eller tilfeldigheter? Fagseminar NSF Oslo og NSF Akershus Lisbeth Normann.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Etikk i Haugesund Kommune
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Prosjektleder Inger Svendsrud
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Strategi- og aktivitetsplan
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Innlegg helsesøsterutdanning April 2009 Fagpolitisk avdeling Jarle Grumstad.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologi.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Personell og pasientsikkerhet Et samarbeidsprosjekt mellom

Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid St.meld. nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid

Utfordringer…. Det bør fremover legges vekt på å tydeliggjøre hva som er innholdet i sykepleiefunksjonen og hvordan dette integreres i den helhetlige helse- og omsorgstjenesten (s.56) - at det utdannes riktig omfang av ulike typer helsepersonell og at utdanningen gir kompetanse som er tilpasset helse- og omsorgstjenestens krav ( s. 36) St.meld.nr.47, Samhandlingsreformen

Hjemme- Sykepleie Poliklinikk Omsorgs- boliger Dagkirurgi Dagsenter Pasientvolum Dagsenter Sengeposter Intensiv Sykehjem Operasjon Hospice kompetanse kompetanse

Eldre hjemmeboende pasient med hjertesvikt, faller og brekker lårhalsen under et svimmelhetsanfall. Sykepleietjenester etter samhandlingsreformen: Hjemme Kardiologisk sykepleie, sviktpoliklinikk Bachelor i sykepleie Anestesi Sykehusoppholdet Akuttmottak Operasjon Intensiv Ortopedisk sykepleie Bachelor i sykepleie Rehabiliteringsopphold (1 ½ linje, rotasjon) Bachelor i sykepleie Fall Forsterket hjemmeopphold Bestillerkontor Bachelor i sykepleie Hjemmeboende Kardiologisk sykepleie Bachelor i sykepleie 2 2

Haukelien & Vike (2009) Kompetanse og faglig infrastruktur i helse og omsorgstjenestene, rapport 252 Den norske velferdsstatens aller viktigste og vanskeligste mål: å sikre gode og lett tilgjengelige helse- og omsorgstjenester til alle som har behov for dem, helst i brukernes eget lokalmiljø. Denne oppgaven er ikke ny eller nødvendigvis spesielt annerledes enn tidligere. Det nye er for det første at tjenestene skal tilpasses langt flere og langt mer komplekse behov enn tidligere, og for det andre at kvalitetsnivået er i ferd med å bli definert og standardisert (s. 11) 4 kommuner, Tysnes, Kvam, Austevoll og Lindås i Hordaland

Spørsmål et som det blir viktig å stille er: Hvem definerer kvalitetsnivået? Hvem beslutter hva som skal være standard for kvalitet?

Sykepleiere er nøkkelpersoner i helsevesenet Som nøkkelpersoner i helsevesenet er sykepleierne i en unik situasjon når det gjelder å opptre som forkjemper for en sunn verden……. Ettersom sykepleier og jordmødre allerede utgjør opp til 80% av de ansatte i de fleste lands helsevesen, representerer de en kraftfull styrke med hensyn til å innføre de forandringer som på til for at målet ”Helse for alle” i den 21.århundre skal nås. Deres bidrag til helsetjenesten omfatter faktisk hele spekteret av helseomsorg……. Det er tydelig at sykepleierne er ryggraden i de fleste helseteam” Gro Harlem Brundtland, Tale på hundreårskongressen til ICN i 1999

Spørsmål som vi bør stille oss er : Hvor tydelig fremstår denne ”ryggraden” når det gjelder synliggjøre fag og det som er sykepleietjenestens spesielle bidrag inn i helsetjenesten? Hvem setter de faglige standarder og krav til en organisering som fremmer faglig kvalitet i sykepleietjenesten ?

Haukelien & Vike (2009) Kompetanse og faglig infrastruktur i helse og omsorgstjenestene, rapport 252 Vekten på omsorgsfull ivaretakelse har vært det sentrale, ikke helseutfordringer og kvalitet fundert på profesjonelle prinsipper til tross for at helse- og omsorgstjenestene rent faktisk hele tiden har krevd høy kompetanse og vært knyttet til komplekst helsearbeid (s.27).

Helsereformer, erfaringer fra andre land: Devaluering av det som er sykepleierens særegne funksjon Fremhever sykepleierense underordenhet i organisasjonens hierarki og med - bestemmelse i viktige beslutningsprosesser Flere pasienter per sykepleier Mindre tid til faglig fordypning og forskning Fjerning av tradisjonelle lederstillinger for sykepleiere og innføring av profesjonsnøytrale lederstillinger Større enheter og endrede kommandolinjer for ledelse Fjerning av undervising og fagutviklingsstillinger Mindre tid til veiledning av studenter Evidence basert praksis

Aiken et al., 2001 Økende antall pasienter per sykepleier: Redusert antall sykepleieledere: Fjerning av sjefsykepleier: USA Canada Tyskland 83% 64% 44% 58% 14% 17% 25% 23%

Aiken et al., 2001 Transportere pasienter Ordinere, koordinere og utføre ikke sykepleiefaglige oppgave Kjøkken og husarbeid USA Canada Tyskland 46% 69% 34% 33% 72% 43% 54% 28%

Patient Outcomes Sensitive to Nursing Care Von Heede et al. (2007) Patient Outcomes Sensitive to Nursing Care Von Heede et al. (2007). Journal of Nursing Scholarship Fall Decubitus Embolier Aspirasjons pneumonie Postoperative luftveisinfeksjoner og urinveisinfeksjoner Sjokk og hjertestans Medisinerings feil Smerte Lengde på sykehusoppholdet Mortalitet Kvalitetsforskriftene

Halvard Vike Maktens samvittighet ( Gyldendal Akademiske 2002) Sykepleiere yter tjenester mer intens enn de gjorde før - uten å helt vite hvorfor og hvordan – og de gjør det med en sterkere overbevisning om at de selv er faglig og etisk mer utilstrekkelig enn tidligere. På denne måten produserer de vilkårene for sykehusets effektivitetsøkning samtidig som de skjuler sine egne spor og fremstår som et aspekt ved medisinsk behandling

Vike forts: Sykepleien blir dårligere siden legene ikke ser behovet og sykepleierne selv ikke klarer å synliggjøre hva de gjør. Sykepleiernes arbeid er ikke systematisert og forskningsbasert. Det savnes begreper og kategorier som kan sammenfatte sykepleiernes arbeid og anvendes mot økonomisk logikk.

Spirig et al 2001 ”Støtte til de daglige behov er vår spesialitet, dessverre er det ingen som vet det heller ikke vi selv!

Clark & Lang, 1992 Hvis vi ikke kan sette ord på hva sykepleie er, - kan vi ikke praktisere det, - kontrollere det, - forske i det, -finansiere det, - undervise i det eller markedsføre det for publikum og politikere Kvalitetsforskriftene definerer kvalitet som ivaretakelse av ” grunnleggende behov”

Personell og pasientsikkerhet Et samarbeidsprosjekt mellom

Et internasjonalt prosjekt EU bevilgning innenfor 7. rammeprogram Ledes av et konsortium av forskere fra 15 land : Belgia, Finland, Tyskland, Hellas, Irland, Polen, Spania, Sverige, Sveits, Nederland, og Storbritannia, Botswana, Kina, Sør Afrika og USA

Et EU- prosjekt Konsortiet koordineres av Center for Health Services and Nursing Research, Katholieke Universiteit Leuven, Belgia med Center for Health Outcomes and Policy Research ved University of Pennsylvania (USA) som visekoordinator Norsk Sykepleierforbund har fått tilgang til prosjektet og har inngått et samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten som har prosjektledelsen av prosjektet Nurse Forecasting: Human Resources Planning in Nursing RN4CAST (Registered Nurse Forecast)

I studiet rettes oppmerksomhet mot: Egenskaper ved/variasjon i forvaltning av sykepleieressurser og sykepleietjenestens praksisvilkår, -egenskaper som forskning har vist står i sammenheng med: Kvaliteten på sykepleie og på pasientsikkerhet Produktivitet og til stabilitet i sykepleierstaben

I studiet rettes oppmerksomhet mot: Egenskaper ved/variasjon i forvaltning av sykepleieressurser og sykepleietjenestens praksisvilkår, -egenskaper som forskning har vist står i sammenheng med: Kvaliteten på sykepleie og på pasientsikkerhet Produktivitet og til stabilitet i sykepleierstaben

Formålet med studiet er : å videreutvikle eksisterende prognosemodeller ved å tilføye elementer som sykepleieres kompetanse og praksisvilkår hvordan disse elementene er relatert til det å beholde sykepleiere, til produktivitet i pasientbehandlingen og til positive pasientresultater å rette oppmerksomhet mot pasientsikkerhet og andre indikatorer for kvalitet i sykepleietjenesten, og studere sammenhengen mellom sikkerhet/kvalitet på den ene siden og sykepleiernes kompetanse og praksisvilkår på den andre siden

Spørsmål som stilles i prosjektbeskrivelsen er: Må arbeidsstyrken i sykepleie øke så sterkt i framtiden som prognosene tilsier? kan pasientresultater og produktivitet blir like bra eller bedre ved: mer hensiktsmessig bruk av sykepleiernes kompetanse og bedre tilrettelegging av sykepleietjenestens praksisvilkår?

Dataene fra undersøkelsen skal brukes til to formål: I Norge: Gi informasjon om arbeidsvilkår og pasientsikkerhet slik det vurderes av de ansatte. Informasjonen vil være en viktig beskrivelse både av nå-situasjonen og som utgangspunkt for å ”overvåke” endringer i årene som kommer. Internasjonalt: Prognosene tilsier at sykepleiermangel vil øke i tiårene som kommer. Mange sykepleiere krysser landegrenser for å ta seg arbeid, og det internasjonale perspektivet er viktig. Ved å gjennomføre undersøkelsen i mange land samtidig, kan man utvikle kunnskap gjennom å studere forskjeller og likheter.

Hvem skal delta? Sykehus med mer enn 100 senger Minimum 30 sykehus per land 36 sykehus er identifisert til å innfri inklusjonskriteriene i Norge Personell som er autorisert sykepleiere ihht EU’s definisjon Utfører direkte behandling Arbeider på generelle medisinske/kirurgiske poster eller intensiv, for voksne pasienter Er ansatt i 20% stilling eller mer fast, midlertidig eller i vikariat vikariat.

Karen Drenkard om prinsippene bak begrepet Magnet Å innføre prinsippene som ligger til grunn for magnet tankegangen kan sammenlignes med en reise i endringer for å skaffe tilveie en trygg og høy kvalitativ pasientbehandling og sykepleie, rekruttere og beholde en førsteklasses arbeidsstyrke, og skape en kultur for eksepsjonell gode prestasjoner og resultater. Etterspørsel etter sikkerhet og kvalitet på pasientresultater er viktigere enn noen gang.

Hovedbegrepene i Magnet tenkningen Lederskap Empowerment Profesjonell praksis Innovasjon og forbedring Måling av pasient resultater

Teresa Anderson, MSN, RNC-OB, NE-BC, Kathleen Stolzenberger, PhD, RN

Prinsippene i hovedbegrepene til Magnet tenkningen Hovedbegreper Prinsipper Leaderskap Faglig ledelse 􀂄 Lederskaps stil (Transformerende, forvandlende) Empowerment Organisasjonsstruktur 􀂄 HMS vilkår og program 􀂄 Faglig utviklingsprogram Tydelig sykepleiefaglig profil 􀂄

Prinsippene i hovedbegrepene til Magnet tenkningen Hovedbegreper Prinsipper Profesjonell praksis Modeller for sykepleiedokumentasjon 􀂄 Tydelig på hva som er sykepleierens særegne funksjon Autonomi 􀂄 Tverrfaglig samarbeidende og kollegialt forhold som er preget av gjensidig respekt Medbestemmelse i beslutningsprosesser 􀂄

Prinsippene i hovedbegrepene til Magnet tenkningen Hovedbegreper Prinsipper Innovasjon og forbedring Pasientsikkerhet Kvalitetssikring Forskning Kunnskapsutvikling Pasientresultater Sykepleiesensitive indikatorer

Viktige faktorer for utvikling av en Magnet tankegang Faglig og visjonære ledere på alle nivå Tydelig på hva som er sykepleierens særegne funksjon Visjoner som former konteksten for klar faglig profil, strategi og kvalitet i sykepleietjenesten En kultur som verdsetter verdier som setter pasienten først

Haukelien & Vike (2009) Kompetanse og faglig infrastruktur i helse og omsorgstjenestene, rapport 252 Faglighet danner grunnlag for autoritet. I helse- og omsorgstjenestene er det relativt vanlig at dette ikke er tilfellet, blant annet fordi aktiv faglig ledelse skaper ”sand i maskineriet”. Det betyr både at faglighet og faglige ambisjoner forblir privat, at fag diskuteres lite, at det etableres få og lite kvalitetsmessig robuste standarder, og koordineringen blir svak og at faglige begrunnelser ikke legges til grunn for mye av arbeidet.

Viktige faktorer for utvikling av et Magnet sykehus Et fungerende kvalitetssikringsprogram Ha en synlig organisert og tilgjengelig struktur på alle nivå som gir sykepleiere anledning til å gi innspill til og deltagelse i beslutningsprosesser som berører sykepleie og sykepleiere Sykepleiere har mulighet til å sitte i alle foretakets utvalg/komiteer Sykepleieledere på alle nivå i organisasjonen Felles dokumentasjon og IKT systemer

Viktige faktorer for utvikling av et Magnet sykehus Strategier for kompetanseutvikling og utdanning Strategier for utviklingsarbeid og forskning Utviklede systemer for måling av faglige og organisasjonsmessige indikatorer

Viktige faktorer for utvikling av et Magnet sykehus Bemanning sett i forhold til pasientenes kompleksistet, de ansattes behov for kompetanseutvikling, forskning og undervisning av studenter. Tverrfaglig teamarbid som har pasientens behov og hans/hennes familie som utgangspunktet for all behandling og sykepleie. Legenes anerkjenner sykepleiernes bidrag i pasientbehandlingen

Bedre resultater enn sammenlignbare virksomheter. Dette gjelder både for pasienter, medarbeidere og virksomheter: For pasienter: For sykepleiere, hjelpepleier og fagarbeidere: For samfunnet /arbeidsgiverne: - Økt pasienttilfredshet - Lavere pasient- dødelighet - Færre komplikasjoner: trykksår, fall, UVI, postoperative luftveisinfeksjoner, smerter, ”failure to resque” - Lavere turn-over - Høyere grad av arbeidstilfredshet - Mindre utbrenthet, stress, frustrasjon og generell misnøye - Bedre arbeidsmiljø - Bedre tverrfaglig samarbeid (leger – sykepleiere) - Lavere kostnader Pga: - Lavere syke -fravær - Færre komplikasjoner - Lavere turn over - Bedre effektivitet og utnyttelse av ressursene - Kortere liggetider

Sykepleiere – en investering i liv og helse

Nå må vi ta hånda på rattet og ta styring over eget fag og vise vårt bidrag og hva vi kan bidra med i fremtiden. Fortell, mobiliser, vise verden at det får konsekvenser når det er mangel på høykompetent arbeidskraft. Vis at det har konsekvenser å herje med sykepleiere , spesielt nå når det blir et gigantbehov i tilegg. Vi er allerede på etterskudd.