Arild Lian: Arbeidshukommelse og språkvansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Henvisning og utredning for CI
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
CI Lydtilkopling på voksne
4 Bruk øynene riktig.
CI -historie Tidlig på 1800-tallet forsøkte leger å helbrede døve ved hjelp av en metode de kalte galvanisering. Ved å kjøre strøm gjennom ørene mente.
Cannabis og kognitive effekter
Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Hva er psykisk utviklingshemming?
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
NAS Høstmøte 2009 Oppfattelse av romstørrelse i audiovisuelle miljøer (virtuelle miljøer, VM) -Bør etterklangstid korrigeres ved audiovisuell fremvisning.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
- en nyttig test i demensutredningen?
EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Læring i komplekse systemer UHR
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Utfordringer i familien
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
10 Superlesing.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Erfaringer med forebyggende helsearbeid og effekter av tiltak i bydel
Regresjonsanalyse Del 2
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Barns utvikling: viktige begreper
Karl Jacobsen, professor, NTNU
Forskningsdesign: eksperiment
Brukererfaring fra intensiv trening
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Utskrift av presentasjonen:

Arild Lian: Arbeidshukommelse og språkvansker Et forsøk på å forklare forskjeller i språkferdighet hos barn med cochlea implantat.

Språkferdighet hos CI barn: forklart varians 40 til 65% av variansen blir forklart av følgende faktorer: Varighet av døvhet Alder ved implantasjon Tiden implantatet er brukt Hørselsrester før implantasjon The following conditions apply: No radiological contra-indications for proceeding with implant surgery. High reliability of tests for residual hearing. Aided performance within guidelines. Adequate trial with appropriate hearing aid and auditory opportunities.

CI barn med samme verdier på de viktige demografiske variablene Noen av disse barnet tilegner seg talespråk raskt. De synes å følge en utviklingsbane som går parallelt med normalt hørende barn (Pisoni & Cleary, 2003). Andre barn har minimalt utbytte av et cochlea implantat.

Nivåer av informasjonsbehandling i hørselssystemet Høye nivåer: innkoding, lagring og gjenhenting/bruk av språklig informasjon. Dannelse av langtids-representasjoner: ord, begreper, formularer. Lave nivåer av informasjonsbehandling: Hørselsevnen målt audiologisk, signal- overføring fra hørselsnervene til hørselsbarken Detection of sound takes place on a low or basic level of information processing Comprehension and creation of long term linguistic representations take place at a high level of information processing Processing of speech sounds takes place, not only in the primary auditiry cortex, but also in temporopariatal areas. Serial recall of phonological information also involves the prefrontal cortex.

Baddeley’s model for arbeidshukommelse Det fluide system Språk Episidisk hukommelse Visuell/romlig hukommelse Det krystalliserte systemet

Den fonologiske løkken Aud. informasjon Visuell informasjon Fra visuelt til artikulatorisk Fon. lager løkke Artik.

Individuelle forskjeller i fonologisk arbeidshukommelse: aktuelle tester Spenn tester: Tall spenn: forlengs, baklengs Ord spenn: seriell gjenkalling Nonord repetisjonstesten Gathercole, Campbell og Dallaghan We need a supplement to traditional audiological testing. We also need a supplement to traditional tests of word recognition, speech intelligibility etc. The new tests should be based on experimental cognitive research on short-term memory processes.

Pisoni og Cleary’s arbeid 176 pediatriske cochlear implantat brukere Alder 8 til 9 år Central Institute of the Deaf (CID) in St. Louis. Pisoni & Cleary (2003): Measures of working memory span and verbal rehearsal speed in deaf children after cochlear implantation. Ear & Hearing, 24, 106S-120S

Å leve med cochlea implantat: mål på på språklige evner Ord gjenkjenning WIPI (Ross & Lermann, 1979. LNT (Kirk, Pisoni, & Osberger, 1995) Tale-tydelighet (intelligibility): vurdering av tydelighet I korte utdrag av barnets tale. (Tobey et al. 2000)

Språkmål og variabler som kan påvirke språkmålene. Språkmålene: de avhengige variablene, f.eks. ordgjenkjenning, taletydelighet.) Uavhengige variabler: 1.tall spenn og 2. hastighet på ’rehearsal’

Tallspenn og ordgjenkjenning. Forlengs tallspenn er høyt korrelert med gjenkjenning av talte ord, også når alder, kommunikasjonsform og antall aktive elektroder – i tillegg til de tidligere nevnte demografiske variablene – er kontrollert for.

REHEARSAL Hva ’driver’ arbeidsminnet? Betegnelse på ’oppfrisking’ av minne-spor/informasjon i arbeidshukommelsen. Finner sted som vokal eller subvokal artikulasjon.

Forholdet mellom ’rehearsal’ og artikulasjonshastighet. Hastigheten på ’rehearsal’ i spenn-oppgaver korrelerer høyt med artikulasjonshatighet i naturlig tale. Dette forholdet mellom ’rehearsal’ og artikulasjonshastighet viser seg først hos barn i alderen 5 – 7 år.

Hastighet på ’rehearsal’ Pisoni og Cleary brukte uttdrag fra barnets tale som uavhengige dommere hadde bedømt som forståelig/tydelig. Man målte så tiden på sju-stavelses setninger i dette utdraget – dvs de målte setningsvarigheten.

Arbeidsminne og setningsvarighet (’rehearsal’ hastighet) Forlengs tallspenn korrelerer signifikant med setningshastighet, også når alder, kommunikasjonsform og antall aktive elektroder – i tillegg til de tidligere nevnte demografiske variablene – er kontrollert for.

Forholdet mellom setningsvarighet og ord gjenkjenning. Setningsvarighet korrelerer høyt med ordgjenkjenning, også når alder, kommunikasjonsform og antallet aktive elektroder – i tillegg til de tidligere nevnte demografiske variablene – er kontrollert for.

Tre-veis relasjoner (partielle korrelasjoner) Ord gjenkjenning r = .03 r = -.47 Tall spenn Setnings varighet r = -.38

Behovet for en replikasjon Pisoni og Cleary testet barna bare en gang Ønskelig med oppfølging der barna blir testet to ganger, med to års mellomrom. Vi ønsker å sjekke om forholdet mellom de tre variablene forblir det samme etter to år.

Tester vi ønsker å bruke i replikasjonen En ord gjenkjenningstest (WIPI) eller tilsvarende fra batteriet 6-16. Setningsvarighet som mål på ’rehearsal’ hastighet. Forlengs tallspenn Legge til en test for ord spenn (serial recall).

Hvordan forklares forholdet mellom artikulasjonshastighet og ’rehearsal’? Hypotese 1: Mer glemsel ved langsom tale. Greier ikke å få med alt i det kritiske tidsvindu minnesporene er friske. Hypotese 2: Samme mekanisme kontrollerer både talehastigheten og arbeidshukommelsen.

Behovet for et intervensjonsprogram Dersom hypotese 2 (samme mekanisme) er riktig kan det være viktig å forsøke å trene opp ’rehearsal’ hos CI barn.

Hva tilsier at ’rehearsal’ er trenbar? At forholdet mellom ’rehearsal’ og talehastighet opptrer gradvis. At barn under 5 – 7 år ikke nyttiggjør seg av ’rehearsal’ i nevneverdig grad (Baddeley, Gathercole, & Papagno, 1998).

To faser i treningsprogrammet 1 Hørbar/vokal artikulering: Det er om å gjøre å oppmuntre barnet til å gjenta ord og fraser/setninger det hører uavhengig av om barnet greier å si ordene riktig. 2 Etter hvert lærer man barnet å si ordene ’inne i seg’. Viktig at barnet danner seg en forestilling om hvordan det er å uttale ordet/setningen. Derved er det mulig å aktivere motoriske programmer uten påfølgende tale.

Hva oppnår vi? ’Rehearsal’ vil oppmuntre til en ’indre respons på verbale stimuli. ’Rehearsal’ vil tjene/drive arbeidshukommelsen. ’Rehearsal’ vil oppmuntre til å delta i samtaler og annet samspill med andre mennesker. Barnet blir lettere koplet til/ ’on line’ med sine omgivelser.

Gjennomføres som en effekt studie. Det må dannes to grupper. En kontroll gruppe og en eksperimentgruppe. Kontrollgruppen gis tradisjonell taletrening der det legges vekt på tydelig og forståelig tale. Eksperimentgruppen trenes i ’rehearsal’, ved at de blir oppmuntret til å gjenta ord og setninger uavhengig av riktig uttale.

Takk for oppmerksomheten.