Proseminar H-2011 Frode Svartdal 6. 10. 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Spørreundersøkelse 2013 Einar Laukli Fagnettverk 2013.
Elevenes verdifulle bidrag
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Avoidance Frode Svartdal Okt
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Prosjekter Til internseminar 15. mars 2010
Design, evalueringsstudie 06/07
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Prosjekt og forskningsrapport
Kontrafaktisk tenkning
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Skåring av motivasjonsskjema
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
POP studien Norwegian Primary prevention Of Psychosis project
Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden.
LP og evidens i undervisningen
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Ting å huske, samt en tidslinje for prosjektet Frode Svartdal 2. Desember 2014.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Effektiv undervisning
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Prosjekt og forskningsrapport
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Fra idé til publikasjon
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
Læringspsykologi: Grunnlag og anvendelse
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Proseminar H-2011 Frode Svartdal 6. 10. 2011

Egen bakgrunn Utdanning: Cand.psychol., UiO; dr.philos, UiT Stilling: Professor UiT; professor II, Diakonhjemmet høgskole Rogaland Forskningsgruppeleder, kognitiv psykologi Forskningstema Læringspsykologi, atferdsanalyse Kognitiv psykologi Evaluering Faglige interesser ellers Lærebøker – generell psykologi, metode Sosial kognisjon Forskningsmetoder

uit.no/forskning/kognitiv

Prosjekter for master Pågående Tidligere 2 masterstudenter evaluerer treningsprogram for sosial kompetanse (FamilieART), leverer avhandling neste år Tidligere 2 masterstudenter har evaluert HelskoleART i Larvik kommune 1 skrevet om om mobbing 1 skrevet om motiverende intervju i fengsler …

Prosjekter for master: Forslag Evaluering av undervisning ved IPS Validering av SSIS – et instrument for å måle sosial kompetanse og problematferd Evaluering av sosial ferdighetstrening: SPT Kontrafaktisk tenkning

Evaluering av undervisning Tove Dahl & Frode Svartdal Utgangspunkt Pålegg om undervisningsevaluering IPS gjennomfører ikke systematisk evaluering av undervisning, og den som gjennomføres er ikke god Siktemål Kartlegge forskning rundt undervisningsevaluering Utvikle en forskningsbasert evalueringsform: State of the art Prøve ut ved IPS Implementere ved IPS; ambisjoner om mer generell anvendelse (Helsefak, UiT, …) Publikasjon Tidsplan Prosjektplan H 2011 (Tove Dahl, Frode Svartdal) Gjennomføring 2012

Validering av SSIS Frode Svartdal, Knut Gundersen, Børge Strømgren Ulike instrumenter for måling av sosial kompetanse og atferdsproblemer; vi har brukt SSRS i flere år SSRS – Social Skills Rating System (Gresham & Elliott, 1990) Oversatt til norsk og validert (Ogden, 2004) Enkelt å administrere, enkelt å skåre Meningsfullt som mål på sosial kompetanse og problematferd, og – ikke minst – på endring av disse

SSRS

SSRS Ulike skjemaer for førskolebarn, barneskole, ungdomsskole Multi-informant Eleven selv Foreldre Lærer Subskalaer Fra enkeltskårer oppsummeres ulike egenskaper, eks. COOPERATION, SELF CONTROL, osv.

SSIS SSRS er 20+ år gammelt SSIS – ny og forbedret utgave Social Skills Improvement System – Rating scales (Gresham & Elliott, 2010) Utviklet og validert i USA For å kunne brukes i Norge må instrumentet oversettes og valideres

SSIS – dette prosjektet Oversettelse (er delvis gjennomført) Utvikle design for validering I prinsippet Samme gruppe av deltakere vurderer ved både SSRS og SSIS Vi beregner samsvar mellom svarene på de to instrumentene Gjennomføring Samlet 50-100 elever ved skoler i Tromsø, Oslo, Rogaland (elevene selv, foreldre, lærere) deltar Skåring og analyse Publikasjon

Evaluering av sosial ferdighetstrening – SPT Knut Gundersen, Frode Svartdal Sosial kompetanse bygger på en rekke basale ferdigheter Det foreligger ulike programmet for trening av sosiale ferdigheter ART – Aggression Replacement Training FamilieART SPT - SituasjonsPersepsjonsTrening

Publiserte artikler, alle vedr. ART Gundersen, K. & Svartdal, F. (2005). Evaluation of a Norwegian postgraduate training programme for the implementation of Aggression Replacement Training. Psychology, Crime and Law, 435-444. Gundersen, K. & Svartdal, F. (2006). Aggression Replacement Training in Norway: Outcome evaluation of 11 Norwegian student projects. Scandinavian Journal of Educational Research, 50, 1, 63-81. Gundersen, K. & Svartdal, F. (2010). Diffusion of treatment interventions: Exploration of "secondary" treatment diffusion. Psychology, Crime, and Law, 16, 233-249. Langefeld, J., Gundersen, K. & Svartdal, F. (2011). Social competence as a mediating factor in reduction of behavioral problems. Scandinavian Journal of Educational Research, in press.

SPT SPT er helt nyutviklet, men ikke evaluert Evaluering Publikasjon SPT vs. kontroll (randomisert design) Måling av sosiale ferdigheter og problematferd før og etter intervensjon Publikasjon