Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSarah Jenssen Endret for 9 år siden
1
Bakgrunn og mål for Samfunnsviternes kompetanseguide Kompetanseguiden
2
Bakgrunn Medlemmene etterspør hjelp til å kartlegge og synliggjøre deres faglige identitet og kompetanse Identitet og kompetanse stadig viktigere i forhold til rekruttering
3
Hovedstyrets handlingsplan 2010-2011 Pkt 2.1.1: Kartlegge våre medlemsgruppers kompetanse, arbeidsområder og faglige interesser Pkt 3.2.1: Vurdere å utvikle en egen profileringsbrosjyre eller liknende som fokuserer på medlemmenes faglige kompetanse.
4
Fagforening i vekst – utfordring?
5
Utfordring Ikke profesjonsutdanning Akademikerforening – for samfunnsvitere og humanister Stor spennvidde i medlemmenes faglige utdanning og jobbinnhold/rolle hos nåværende arbeidsgiver - medlemmer i ca 1400 forskjellige virksomheter
6
Utfordring (2) Hvordan kommunisere til medlemmene hvordan de kan bli mer bevisste på sin kompetanse og ”selge” den til arbeidsgivere og til samfunnet?
7
Oppstartsprosjekt våren 2011 Mål: Kartlegge medlemmenes identitet og kompetanse Tydeliggjøre posisjonen og heve den generelle stoltheten til samfunnsvitere og humanister
8
Metode Kvalitative intervjuer er gjennomført i Oslo, Bergen og Tromsø 16 intervjuobjekter/ medlemmer: - Fire ledere - Fire spesialister - Fire medarbeidere - Fire masterstudenter
9
Funn Identiteten endrer seg over tid Hos studenter og nyutdannede er identiteten knyttet til faget - stolthet over å være statsvitere, antropologer, filologer etc Etter noen år yrkeslivet: identiteten til arbeidsplassen tar over for den faglige identiteten - Vi blir rådgivere, saksbehandlere, konsulenter, ledere osv.
10
Fra funn til verktøy Hvordan omsette funnene til noe konkret? Hvordan bruke funnene til å hjelpe medlemmene med henvendelser om kompetanse, jobbsøking m.m.
11
Kompetanseguide på nett Kommentarer fra respondentene i oppstartsprosjektet er benyttet i kompetanseguiden. Dette er supplert med relevante kommentarer fra www.utdanning.no og Wikipedia www.utdanning.no Innsalgspunktene overfor arbeidsgiver er kvalitetssikret via rekrutteringsspesialister
12
Kompetanseguide Brukerskapt innhold – nettsidene ble sett på som den beste kanalen å spre innholdet på Oppfordrer brukerne til å komme med tilbakemeldinger på guiden via Questback
13
Guiden beskriver 14 fagkategorier Arkeologi Filosofi/Idéstudier Geografi/Samfunnsgeografi Historie Kriminologi/Offentlig rett Kultur/Religion/Estetiske fag Medievitenskap/PR/Informasjon/Media Pedagogikk Psykologi Samfunnsøkonomi Sosialantropologi Sosiologi Språk/Litteratur Statsvitenskap/Admistrasjon/Organisa- sjon/ Ledelse
15
Hva kan guiden brukes til? En hjelp til arbeidssøkere til å beskrive sin kompetanse i ansettelsesintervjuer Hjelp til utarbeidelse av lønnskrav (beskrivelser av formell-, real- og nøkkelkompetanse) Bygge opp en sterkere identitet rundt fagkretsene til Samfunnsviternes medlemmer
16
Veien videre Fortsette å videreutvikle guiden etter medlemmenes ønsker og innspill Lage beskrivelser på flere fag/splitte opp? Synliggjøre guiden for medlemmene og potensielle medlemmer Jobbe videre med foreningens og medlemmenes identitet – implementere i alle ledd i foreningen
17
Brukerne bestemmer innholdet - hjelp oss å videreutvikle guiden! Finn ditt fag på www.samfunnsviterne.nowww.samfunnsviterne.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.