Læreplanen i eldre historie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Advertisements

Kapittel 5: Sivilisasjoner
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
På kryss og tvers i historien
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
5 Kultur.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kapittel 8. Næringsutvikling i Norge
Faginformasjon om programfagene for
Teknologi og forskningslære
Digital kompetanse i Mat og helse
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Kapittel 12: Asia og Afrika
Kapittel 3: Veier til selvstendighet for Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
Kapittel 19 Et folk av bønder
Kapittel 15: Den første globale økonomien
6 Kulturmøter.
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Kapittel 4 Velferdsstaten.
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Læreplanrevisjonen og nye FOKUS Samfunnsfag. Revisjon av læreplanen i samfunnsfag Formål: Tydeliggjøring av grunnleggende ferdigheter Forslag sendt til.
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Den mangfoldige renessansen
Kapittel 8: Middelalderen i Europa
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kapittel 19 Eit folk av bønder Elevane skal kunne – forklare korleis naturressursar og teknologisk utvikling har vore med på å forme tidlege samfunn –
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Det nye Europa Fredsslutningen etter 1. verdenskrig. De nye statene i Sentral- og Øst- Europa. Folkeforbundet.
Den iberiske halvøy til 1492: periodisering
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Samfunnsfag.
Kultur, kjønnsroller og samliv
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Ny læreplan… Høst 2017.
Kirken før reformasjonen
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Hvem stemmer på hvilke partier?
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Modernismens poetiske provokasjon
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Læreplanen i eldre historie Hvem skal ut?

Historieforståelse og metoder finne og vurdere historisk materiale som kilder og bruke det i historiske framstillinger presentere en historisk person og diskutere hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger bruke digitale verktøy til å hente informasjon fra ulike medier og vurdere den kildekritisk i egne framstillinger identifisere og avsløre historiske usannheter i et utvalg politiske argumentative tekster identifisere ulike historiske forklaringer og diskutere hvordan slike forklaringer kan prege historiske framstillinger forklare hvorfor historikere og andre deler tidsløp inn i perioder og diskutere hvilke kriterier som ligger til grunn for dette

Samfunn og mennesker i tid forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn sammenligne to eller flere antikke samfunn og diskutere antikkens betydning for moderne politikk, arkitektur eller annen kunst gjøre rede for et utvalg av sentrale økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle utviklingstrekk i middelalderen presentere et emne fra middelalderen ved å vise hvordan utviklingen er preget av brudd eller kontinuitet på et eller flere områder gjøre rede for samfunnsforhold og statsutvikling i Norge fra ca 700 til ca 1500 og diskutere mulig påvirkning fra andre kulturer, samfunn og stater huske noen viktige vikingkonger med fødselsår, dødsår og geografisk kontrollområde gjøre rede for sentrale trekk ved samisk historie og diskutere samenes forhold til stater med samisk bosetning fram til omkring midten av 1800-tallet forklare drivkrefter bak den europeiske oversjøiske ekspansjonen og diskutere kulturmøter, sett fra ulike perspektiver gjøre rede for tidstypiske særtrekk ved Columbus seilskip og sammenlikne med samtidig skipsteknologi i den nye verden gjøre rede for næringsutvikling i Norge fra ca 1500 til ca 1800 og analysere virkningene for sosiale forhold i denne perioden gjøre rede for utviklingen og endringen av styringsformer i Europa fra slutten av middelalderen til siste del av 1700-tallet gjøre rede for årsaker til at folkegrupper emigrerer, og drøfte konsekvenser av deres møte med andre kulturer