Skuespillerkunst i dagens teater.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Med et nyfødt barn i våre hender
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
KLASSELEDELSE.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Omdømmeprofil for vår svømmeklubb Hva står vi for?
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
LÆRING Grunnleggende prosesser
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Vurdering – hva og hvorfor?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
-ikke bare for zippylæreren…
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 5: Naturalisme, antinaturalisme og performativitet i filmopptrenener (Pensum: Butler, Gade og Jerslev ) Espen.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Daniel Stern`s Teori.
Dramafaglig prosjektarbeid
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Vurderingskriterier enkel versjon
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skuespillerkunst i dagens teater. Utøvende eller skapende ?

En upresis definisjon Skuespiller er en person som uttrykker en rolle for et publikum. Møtet mellom skuespiller og publikum kan være levende (teater), eller skje gjennom opptak i medier som film, hørespill eller dataspill.

Hva er en rolle ? Vårt rollespill til daglig (Erwin Goffmann) Begrepet rolle brukes også om en jobb gitt av samfunnet eller en måte å være på (eks morsrollen, lærere, selgere) En rolle i teatret vil alltid være en fiksjon. Fiksjonen kan være realistisk, men den er skapt kunstig for eksempel gjennom skuespillerkunst, skuespilleren er en annen enn seg selv. (I tillegg til seg selv)

England Actor, actress ( den handlende) Player, play-acting (den lekende/spillende) A play. (en lek /et spill) Playhouse (ref islandsk leikhus) Performer Performance Role

En tysk definisjon Bruker utrykkene Schauspieler og dartsteller Dartsteller oversettes slik: 1. som i fremstille, skildre, beskrive, oppføre, fremføre, utføre, tolke 2. Forestille 3. Utgjøre, representere, danne 4. Fremstå, vise seg som

Skuespillerutdanning i Norge

Skuespiller/scenekunst-utdanning Akademi for Scenekunst i Fredrikstad Nordic Black Theatre i Oslo NISS i Oslo TITAN i Oslo Teateprod/Skuespillerfag HINT Bårdar i Oslo Skuespillerutdanningen ved Kunsthøgskolen i Oslo

Kunsthøgskolen i Oslo Ingen formelle vurderingskriterier ved opptak. Studieleder Even Lynne som også er juryformann mener opptaket baserer seg på juryens instinkt og magefølelse. Disse instinktene og magefølelsene bygger likevel ofte på en oppfattning av hva som kjennetegner et skuespilleremne.

Hva kjennetegner den begavede skuespiller?

Være i stand til å oppleve en situasjon Forskjellen mellom å oppleve det du skal formidle og det å etterape eller mime et avtrykk av den ekte følelsen Den profesjonelle har en sterk evne til å tro på de gitte omstendighetene. Hun har en stor inbildningskraft. Føler spontant et indre liv. En situasjon er ikke ett ord.

En psykologisk realistisk tradisjon. Representerer den tradisjonelle norske psykologisk-realistiske tradisjonen. Basert på en systematisk analyse av Stanislavskij. Motivasjon, handlig, hindring, mål, vurdering, omstendigheter er ord som brukes i arbeidet

Kjennetegn på den gode skuespiller ? Tilgang på ytterpunkter i sin personlighet (nordpol - sydpol) Evne til å tro på situasjonen (god forståelse for sceniske situasjoner) Reagerer på input Grunnleggende improvisasjonsmessig innstilling I stand til å møte motstand

Kjennetegn forts Føde vs lage Beherske format. Ha emosjonelle muskler Skille format fra pumping Scenisk apperasjon Samspillende Viktigste er evnen til å oppleve en situasjon

Trening i å oppleve situasjoner Etyde-arbeid. Eks: ”for første gang i livet” Jobbe med dialoger Etter hvert monologer ( en monolog er alltid en dialog) Vurdering skjer muntlig underveis. Bruker bare bestått/ikke bestått.

Lykke til !