En vanlig aktivitet i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

utnytte ledg rom/medløpspasning
Hvordan takler fisk midnattsol og mørketid?
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Bokanmeldelser..
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
Skulptur Skulpturer er tredimensjonale kunstgjenstander. Den formen en skulptur får, er mer avhengig av det materialet den er laget av enn tilfellet er.
Mestring og forebygging av depresjon
Evaluering av september på blå
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Historiefaget i skolen
Å skrive en god innledning
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
Månedsbrev fra Blåklokka
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Endringer i arbeidsmiljøloven
I dag: litt om kommunikasjon
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Kap 01 Enheter / Vektorer Kort repetisjon av enheter og vektorer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
10 regler for å skrive for web
Sannheter og myter om tømmervogntog
Diskrete stokastiske variable
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Søvnvansker ( insomni)
Dikt.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Toddlergeometri Hva er det ?.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Måling, areal og volum.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Livsstilsending - uke 5 -
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
C. Celle (i et regneark) Forklaring og synonymer Ruta i et regneark. A3 forteller hvor cella er plassert. A er kolonnen, 3 er raden Setninger med ordet.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Matematikk i skole og hjem
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Type Tinnitus Subjektiv:
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Billån Uten Sikkerhet
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Sinne Film:
Fysisk og psykisk helse
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

En vanlig aktivitet i barnehagen Måling En vanlig aktivitet i barnehagen Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok Barna pakker inn en presang - de må finne et stykke innpakningspapir som er stort nok til å dekke hele pakken Barna leker sykehus og lager saft til "pasientene" - saften må fordeles likt i de fire glassene osv.

Barns hver dag er rik på situasjoner der benyttes måling Gi noe eksempler på slik situasjoner.

Hensikt med å gjøre målinger Bli kjent med Enheter Tall – og ikke kun hele tall Sammenlikningsord Prinsipper for målinger Dessuten er målinger En del av den virkelige verden og gir bl.a. utgangspunkt for samtale GØY

Målinger sammenlikner to eller flere objekter er relative Direkte sammenlikning Indirekte sammenlikning

Enkleste form – direkte sammenligning Rygg mot rygg Vippehuske

Indirekte mål – sette merker Måleredskaper Må være funksjonelt Måltall Størrelse måleredskap – størrelse måltall Måleenheten kan variere (kopp, pinne, tau, menskeskropdel.) Indirekte mål – sette merker

Måling - sammenligning Måling krever en enhet

Alle måletall må ha enhet for å være meningsbærende.

Menneskekroppen Er godt utgangspunkt som måleredskap Det er konkret og ikke abstrakt for barn

Målingsaktiviteter dreier seg ofte om (direkte) sammenligning Barna vil oppleve ovre tid at en slik sammenligning ofte er vanskelig. Hvorfor? Barna vil oppleve behovet for: Indirekte mål Måleredskaper Måleenheter (standardiserte)

Fra direkte måling til indirekte måling Dette krever en god del forberedelser

Fra direkte måling til indirekte måling Dette krever en god del forberedelser Den kan være lurt å lære barn å måle riktig. - de to nedrest bilder viser feil måling.

Kan vi klare oss bare med en bestemt måleenhet? Er det rimelig å måle omkretsen av en fotballbane med måleenheten millimeter? Er det rimelig å bruke måleenheten kilometer for å måle en strykejern ? Vi trenger flere måleenheter ettersom hva skal måles.

Enheter – noe vi er enige om Det metriske system (SI-systemet) har følgende grunnleggende enheter: Kilogram def: kilogramslodd Sekund def: 1 s= 9 192 631 770 perioder av 133Cs Meter def: 1m er så langt lyset går i løpet av 1/299792458 s i tomt rom. Kelvin (temperatur) Ampere (strøm) Candela (lys) Mol (stoffmengde)

Lengdemål Måleenheter – mening/innhold Sammenheng Historie( En svensk fot = 29,690cm, En norsk fot = 31,374cm, En fransk fot = 32,484cm ) Standardisering – stadig viktigere SI-systemet/det metriske systemet Avstanden lyset tilbakelegger i absolutt vakum i løpet av 1/299 792 458 sekund

Flatemål Hvordan måler vi flatemål? Lengde ∙ bredde (men da regner vi det jo egentlig ut...) Antall håndflater

Flatemål Måleenheter Kvadratmeter – m² Kvadratcentimeter – cm² Kvadratdesimeter – dm²

Hulmål

Hulmål Barns erfaringer Dagligtale Hvilken bøtte rommer mest? Hvilket glass er størst (gir mest melk)? Hvilken kopp får jeg mest kakao i? Dagligtale Liter melk/is Kubikkmeter grus Håndfull, dash, skvett, osv. Kopp, spiseskje, barneskje, knivsodd,...

Hulmål Standardisering – enheter Utforsking (mange muligheter) Kubikkcentimeter = terning 1cm ∙ 1cm ∙ 1cm Kubikkmeter Kubikkdesimeter Utforsking (mange muligheter) Liter (melk, juice) Hvor mye er ½ liter? Fylle bøtte med vann – tømme ut Gamle måleenheter Pott = 0,96 liter («åtte potte rømme...») Kanne = 1,93 liter

Vekt Barns erfaringer Ulik tyngde Sammenheng vekt – volum Bamse – stein Full flaske – tom flaske Vippehuske Sammenheng vekt – volum

Vekt Gamle måleinstrumenter Nye måleenheter Skålvekt Kilogram Hektogram (100 g) Gram Milligram

SI-systemet Det internasjonale målesystemet (Systeme International d'Unités) Mest utbredte målesystem i verden Foreslått ved konferanse for mål og vekt i 1954 og 1960 Innført i Norge 19. juni 1977 Land som USA og Storbritannia bruker i stor grad annet system

Måling Tid

Tid Hva er kort eller lang tid – avhenger det av hva vi gjør? Opplevd tid kan avvike fra målt tid (Den subjektive tiden og den objektive tiden er sjelden sammenfallende (?)) litteraturforslag Michael Ende: Momo eller kampen om tiden

Objektiv tid Årets, månedens og døgnets lengde Kalender i barnehagen? Klokker – og andre tidsmålere

Subjektiv Bortkast tid 10 år er ingen ting, du er bare en guttunge Jeg har så litte tid til deg i dag.

Arbeide med tid Noen viktige momenter Rekkefølger Fortid, nåtid, og framtid Tidsord

Rekkefølger Hendelser følger hverandre i et bestemte mønster. Frokost middag kveldsmat  1 dag Vår sommer høst vinter  1 år Gi flere slike eksempler

Fortid, nåtid, og framtid For de minste barna nåtida er viktigste, ”etter middag” kan være like lang som neste dag. - Dette henger med at de har så få erfaringer med tid, det har de rett og slett ikke rykket. Tid er en vanskelig begrep for barn. - Minutter, timer, dager, uker, måneder …… - Det er ikke like lett å måle en time som en penn.

Tidsord Rekkefølge: før, etter, først , sist, snart, senere, etterpå, neste, forrige, straks. Relativ tid (avgrenset tidsrom): en stund, et øyeblikk, en dag, en natt, et døgn, en time,…. Absolutt (bestemte tidspunkt): i dag, i natt, spisetid,…

Forslag for tilrettelegge

Forslag for tilrettelegge