En vanlig aktivitet i barnehagen Måling En vanlig aktivitet i barnehagen Barna leker med dukker og skal finne et teppe som de kan legge over dukkesenga - teppet må være stort nok Barna pakker inn en presang - de må finne et stykke innpakningspapir som er stort nok til å dekke hele pakken Barna leker sykehus og lager saft til "pasientene" - saften må fordeles likt i de fire glassene osv.
Barns hver dag er rik på situasjoner der benyttes måling Gi noe eksempler på slik situasjoner.
Hensikt med å gjøre målinger Bli kjent med Enheter Tall – og ikke kun hele tall Sammenlikningsord Prinsipper for målinger Dessuten er målinger En del av den virkelige verden og gir bl.a. utgangspunkt for samtale GØY
Målinger sammenlikner to eller flere objekter er relative Direkte sammenlikning Indirekte sammenlikning
Enkleste form – direkte sammenligning Rygg mot rygg Vippehuske
Indirekte mål – sette merker Måleredskaper Må være funksjonelt Måltall Størrelse måleredskap – størrelse måltall Måleenheten kan variere (kopp, pinne, tau, menskeskropdel.) Indirekte mål – sette merker
Måling - sammenligning Måling krever en enhet
Alle måletall må ha enhet for å være meningsbærende.
Menneskekroppen Er godt utgangspunkt som måleredskap Det er konkret og ikke abstrakt for barn
Målingsaktiviteter dreier seg ofte om (direkte) sammenligning Barna vil oppleve ovre tid at en slik sammenligning ofte er vanskelig. Hvorfor? Barna vil oppleve behovet for: Indirekte mål Måleredskaper Måleenheter (standardiserte)
Fra direkte måling til indirekte måling Dette krever en god del forberedelser
Fra direkte måling til indirekte måling Dette krever en god del forberedelser Den kan være lurt å lære barn å måle riktig. - de to nedrest bilder viser feil måling.
Kan vi klare oss bare med en bestemt måleenhet? Er det rimelig å måle omkretsen av en fotballbane med måleenheten millimeter? Er det rimelig å bruke måleenheten kilometer for å måle en strykejern ? Vi trenger flere måleenheter ettersom hva skal måles.
Enheter – noe vi er enige om Det metriske system (SI-systemet) har følgende grunnleggende enheter: Kilogram def: kilogramslodd Sekund def: 1 s= 9 192 631 770 perioder av 133Cs Meter def: 1m er så langt lyset går i løpet av 1/299792458 s i tomt rom. Kelvin (temperatur) Ampere (strøm) Candela (lys) Mol (stoffmengde)
Lengdemål Måleenheter – mening/innhold Sammenheng Historie( En svensk fot = 29,690cm, En norsk fot = 31,374cm, En fransk fot = 32,484cm ) Standardisering – stadig viktigere SI-systemet/det metriske systemet Avstanden lyset tilbakelegger i absolutt vakum i løpet av 1/299 792 458 sekund
Flatemål Hvordan måler vi flatemål? Lengde ∙ bredde (men da regner vi det jo egentlig ut...) Antall håndflater
Flatemål Måleenheter Kvadratmeter – m² Kvadratcentimeter – cm² Kvadratdesimeter – dm²
Hulmål
Hulmål Barns erfaringer Dagligtale Hvilken bøtte rommer mest? Hvilket glass er størst (gir mest melk)? Hvilken kopp får jeg mest kakao i? Dagligtale Liter melk/is Kubikkmeter grus Håndfull, dash, skvett, osv. Kopp, spiseskje, barneskje, knivsodd,...
Hulmål Standardisering – enheter Utforsking (mange muligheter) Kubikkcentimeter = terning 1cm ∙ 1cm ∙ 1cm Kubikkmeter Kubikkdesimeter Utforsking (mange muligheter) Liter (melk, juice) Hvor mye er ½ liter? Fylle bøtte med vann – tømme ut Gamle måleenheter Pott = 0,96 liter («åtte potte rømme...») Kanne = 1,93 liter
Vekt Barns erfaringer Ulik tyngde Sammenheng vekt – volum Bamse – stein Full flaske – tom flaske Vippehuske Sammenheng vekt – volum
Vekt Gamle måleinstrumenter Nye måleenheter Skålvekt Kilogram Hektogram (100 g) Gram Milligram
SI-systemet Det internasjonale målesystemet (Systeme International d'Unités) Mest utbredte målesystem i verden Foreslått ved konferanse for mål og vekt i 1954 og 1960 Innført i Norge 19. juni 1977 Land som USA og Storbritannia bruker i stor grad annet system
Måling Tid
Tid Hva er kort eller lang tid – avhenger det av hva vi gjør? Opplevd tid kan avvike fra målt tid (Den subjektive tiden og den objektive tiden er sjelden sammenfallende (?)) litteraturforslag Michael Ende: Momo eller kampen om tiden
Objektiv tid Årets, månedens og døgnets lengde Kalender i barnehagen? Klokker – og andre tidsmålere
Subjektiv Bortkast tid 10 år er ingen ting, du er bare en guttunge Jeg har så litte tid til deg i dag.
Arbeide med tid Noen viktige momenter Rekkefølger Fortid, nåtid, og framtid Tidsord
Rekkefølger Hendelser følger hverandre i et bestemte mønster. Frokost middag kveldsmat 1 dag Vår sommer høst vinter 1 år Gi flere slike eksempler
Fortid, nåtid, og framtid For de minste barna nåtida er viktigste, ”etter middag” kan være like lang som neste dag. - Dette henger med at de har så få erfaringer med tid, det har de rett og slett ikke rykket. Tid er en vanskelig begrep for barn. - Minutter, timer, dager, uker, måneder …… - Det er ikke like lett å måle en time som en penn.
Tidsord Rekkefølge: før, etter, først , sist, snart, senere, etterpå, neste, forrige, straks. Relativ tid (avgrenset tidsrom): en stund, et øyeblikk, en dag, en natt, et døgn, en time,…. Absolutt (bestemte tidspunkt): i dag, i natt, spisetid,…
Forslag for tilrettelegge
Forslag for tilrettelegge