Biografier og selvbiografier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvem er Jesus?.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
Velkommen til gudstjeneste
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Hva er vitsen med å gifte seg?
Biografier og selvbiografier
”Vi vil gjerne se Jesus”
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Roman- og novelleanalyse
Biografier ABI – 10. mai 2013 – HR.
Sakprosa og biografisjangeren
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Jesus, døperen Johannes og jul
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Tordivelen flyr i skumringen
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Livsstilsending - uke 5 -
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
BIBELEN.
Utskrift av presentasjonen:

Biografier og selvbiografier HR/JBI 16. mai 2011

Forsøket på å framstille det ukjente må balanseres med behovet for å bli forstått og oppleves som relevant av dagens mennesker Formidlingsstrategier

”Historisk rettferdighet” Nye kilder Ny relevans

Endret blikk 1997: tre biografier om prinsesse Diana – etter hennes død i august samme år. "Dianakult«; et slags moderne helgenbilde Fra å være utsatt for både ondsinnet sladder og flengende kritikk i massemediene og på folkemunne, ble hun med ett slag "England's Rose« Likheter og forskjeller til leserne: idoler/helter, selvrealiseringsmåter, noen felles standarder for livskvalitet, dypereliggende interesser/livsmål osv.

Interesseterskel Hvilke personer ”fortjener” at det skrives en biografi om dem? Hvem er interessante nok, representative nok, eller hvem kan forfatterne og forlagene tjene mest på å gi ut biografier om? (salgbarhet) ”Suget etter denne typen av bøker har også ført til en dramatisk utvidelse av kretsen av biografiberettigede objekter. Før var biografien forbeholdt de få store, nå faller æren langt utenfor kretsen av på forhånd kjente mennesker.” (historikeren Hans Fredrik Dahl i Dagbladet 2. desember 2007 s. 32)

Simen Sætres Hugo: En biografi (2006) – om en uteligger og heroinmisbruker i velstandsnorge

Kildeutfordringer Marta Breen om Radka Toneff ”Nå vil hun høre fra folk som har historier å fortelle om Toneff. – En periode på 1970-tallet var Radka den jazzartisten som turnerte mest i Norge. Hun sang over alt, i bomberom på Sunndalsøra, i gymsaler og små jazzklubber, som det var mange av i Norge på den tida. Det må ha skjedd mye på disse turene, og jeg har lyst til å komme i kontakt med folk som traff henne, enten på elle av scenen. Jeg håper de som har noe på hjertet, kontakter forlaget” (Dagbladet 18. februar 2008 s. 53)

Hyllester eller detronisering Sigrun Slapgard: Sigrid Undset: Dikterdronningen (2007) Misforholdet mellom det Undset krever av kvinnene i essayene sine og det hun gjorde med livet sitt Autoriserte og uautoriserte biografier

Hvorfor populært? Bodil Wamberg om biografiens popularitet som sjanger: ”En af grundene til den store interesse for biografien hænger måske sammen med det galopperende informasjonssamfund, hvor alt forflygtiges i fart og billeder. Tempoet er enormt, og hver aften byder på sin TV- eller videofilm. […] Livet splittes op, der er ikke mere sammenhæng i nogen ting.” (i Skyum-Nielsen 1990 s. 29-30)

Biografier byr på sammenhenger – skaper et helhetsperspektiv over et liv Mange lesere har en nostalgisk følelse for eller behov for å vite at det finnes helhetlige personligheter, personer som finner en viktig oppgave i verden og fullbyrder den

Menneskers selvrealisering sentralt i et sekulært samfunn Beundring, forbildefunksjon Individualisme Intimitetstyranni Dyneløfting

Underholdende, informativ og terapeutisk funksjon Leser A: anekdotisk og velskrevet hyggelesning Leser B: godt oppbygget bok om et fullstendig livsløp Leser C: gir leser C indre styrke Leser D: "Jeg er vel kommet i den alderen, da" (Tveit 2000)

I 2008 uttalte forfatteren Frode Grytten seg svært kritisk til forfatterbiografier: ”– Knut Hamsun er ødelagt for meg. I utlandet er han stor, men her hjemme har vi fått dundret inn detaljer om hans liv og nazismen. Jeg forstår det er viktig, men det gjør at jeg ikke greier å lese ham, sier Frode Grytten til Dagbladet. [...] – Ingen tvil om at det er kikkerelementer i biografier, men det legitimeres av å stå mellom to stive permer, mener han. Media og forlagsbransjen får skylda for utviklinga: Media slår opp saftige detaljer på forsida, forlagene selger mer. – Legitimeringa ligger i at vi opphøyer biografiobjektene. Dermed, som en bilegitimering, kan de i tur bringes ned til et kroppslig nivå.” Biografiforfatteren Tor Bomann-Larsen kom med innvendinger til Grytten i samme avis og forsvarte den nære koblingen mellom forfatterens liv og litteratur: ”– Veien mellom livet og diktningen er kortere enn vi har innbilt oss. Dette er en vekselvirkning: Kunsten springer ut av livet, som igjen blir påvirket av kunsten. [...] [Bomann-Larsen] forteller at hans biografiobjekt, forfatter Sigurd Christiansen, selv tok grep for å slette sin egen historie. Dermed ble bøkene hans glemt. – Konsekvensen er at verkene taper interesse når opphavsmannen blir borte. Forfatteren står som garantist og gir bøkene autentisitet. Vi trenger et navn som trekker leseren mot det som er skrevet: Biografien holder verkene i live.” (Dagbladet 13. januar 2008 s. 46)

Marianne Egeland: biografier kan skape ”en forventning om at den biograferte utgjør ”en gåte” eller ”et mysterium” som biografen skal løse opp med sine nyfunne nøkler Det som har vært i skyggen skal frem i lyset, myter skal punkteres og ”det indre”, ”skjulte” og ”egentlige” skal tre frem” ”Hvorfor er ordet myte alltid med? – Ordet er blitt så sterkt knyttet til genren at det nærmest ser ut til å poppe opp av seg selv. I sine forord og programerklæringer pleier biografene å skrive at de ønsker å konfrontere mytene, rive dem i stykker eller knuse dem. Både biografene og forleggerne er dessuten særdeles opptatt av at en bok skal ha nyhetens interesse; den journalistiske tvangstrøyen preger også bokbransjen.” (Egeland i A-magasinet 4. juni 2010 s. 47)

Allan Klynne: Kleopatra: Historien og mytene Hans Olav Lahlum: Haakon Lie: Historien, mytene og mennesket Carl Johan Berg: Kåre Willoch: Mannen og myten Roland Huntford: Fridtjof Nansen: Mennesket bak myten Øystein Sørensen: Fridtjof Nansen: Mannen og myten Jon Lee Anderson: Che Guevara: biografien om mennesket og myten André Frostad Hansen: Hele Norges Torkel Ravndal: mannen, myten, legenden Peter Jensen: Mozart: Mennesket, myten, musikken Lorentz Reitan: Harald Sæverud: Mannen, musikken og mytene Anthony Scaduto: Bob Dylan: Mennesket bak myten Marit Lande: På sporet av Edvard Munch: Mannen bak mytene Jean Tulard: Napoleon – eller myten om en frelserskikkelse Steffen Heiberg: Christian 4: Monarken, mennesket og myten Neal Gabler: Walt Disney: Mannen og myten Mary Kay Norseng: Dagny Juel: Kvinnen og myten Åsa Moberg: Hon var ingen Florence Nightingale: Människan bakom myten Aage Hauken: Mytene om Jesus, eller teologene som skapte Det nye testamente Fredrik Wandrup: Jens Bjørneboe: Mannen, myten og kunsten Kåre Hansen: Petter Dass: Mennesket, makten og mytene

- det materielle selv (kropp, klær, familie) William James: - det empiriske selv (den totale summen av alt en person kan kalle sitt) - det materielle selv (kropp, klær, familie) - det sosiale selv (slik en oppfattes av andre) - det åndelige selv (det en sterkest føler at en er) ”identitetsposisjoner” : (1) indre egenart Individets indre, strengt personlige, idiosynkratiske verden (2) ”personligheten” Det ved personen som familie og nære venner mener er ”det egentlige” ved personen (en person kan over år oppfattes som å være stille og tilbakeholden, også overfor sine nærmeste) (3) det modulare2 En mann er f.eks. bror, far, ektemann, kollega, kunde etc., ofte med vekt på én modul (”rolle”) i en bestemt sosial sammenheng (4) anledningstrekk Det som en person tar på ved bestemte anledninger og overfor noen grupper (ydmyk jobbsøker, vittig festtaler, freidig kontaktannonseskriver, seriøs selger etc.)

«Kjenn deg selv»: Hva synes du er viktigst i et godt liv? Trygghet, makt, spennende arbeid, kjærlighet eller luksus? Hva er det største og beste som du (realistisk sett) ønsker å oppnå i livet ditt? Hva er det verste som har hendt deg? Hvem av dem du kjenner misunner du mest? Hvorfor? Vil du at dine nærmeste skal være så ærlige at de sier det de egentlig mener om deg? Ønsker du å gjøre hardt arbeid i mesteparten av livet ditt og få store resultater, eller vil du ha et stille, fredelig liv selv om du vet at du ikke får store resultater? (Og hva er «resultater» for deg?) Hva har du hatt lyst til å gjøre som nesten ikke koster penger? Hvorfor har du ikke gjort det ennå? Hvilken enkelthendelse har ført til at du utviklet deg mest?

Sjangerkontrakt Philippe Lejeune: ”The Autobiographical Pact” (1989) En modell som kan brukes til å forklare hvordan ulike signaler til leserne skaper ulike lesemåter Signalene gjelder ulike kombinasjoner av navn på et verks hovedperson, forteller og forfatter (samt eventuelt forfatterens navngiving av sjanger) En forfatter og en hovedperson med forskjellige navn skaper en leserkontrakt om at verket er en roman, med samme navn blir verket oppfattet som en selvbiografi, selv om det ikke står noe sted i boka at den er selvbiografisk

Selvbiografi: Forfatteren kan legge vekt på å ”bevise” at hennes eller hans personlighet har en essens, noen vesenskjennetegn på tvers av alle omskiftninger og feilskjær Skape eller forme sitt eget ettermæle, å reise et minnesmerke over seg selv En selvbiografi kan brukes i en politisk eller annen kampanje

Biografiske tekster generelt ”appeals to our interest in factual knowledge, in finding out ’what exactly happened’ ” (Shelston 1977 s. 3) Mange selvbiografier leses som tenkte ”intervjusvar” i et personlig intervju, der ”svarene” forteller hva personen tenker seg at intervjueren er interessert i Det kan dreie seg om forhold som journalister ikke har fått (ærlige) svar på under tidligere, reelle intervjuer: om hva som skjedde bak kulissene, hvordan det var i familien o.l.

Bekjennelsesbok Frivillig i gapestokken, som også skaper beundring Renselse/katarsis Eksempler: Augustin: Bekjennelser (ca. 400 e.Kr.) Jean-Jacques Rousseau: Bekjennelser (1765-1770) Thomas DeQuincey: Confessions of an English Opium Eater (1822) Guy des Cars: Jeg tør (1962) Hanna Kvanmo: Dommen (1990)  

Anette Holmgren: Terapifortellinger: Narrativ terapi i praksis (2010) ”Når man jobber som terapeut, som jeg, blir livet beriket med fortellinger om livet i langt høyere grad enn det som er de fleste forunt. Tilværelsen min blir full av fortellinger. Beretninger befolket med mennesker som man for en kort periode er en del av livene til, og som setter spor etter seg i form av fortellingene om livet som fyller samtalene våre.” (Holmgren 2010 s. 18) Den som kommer til terapien, ”prøver å få historien til å ”gå opp” eller gi mening. [1:] De ble skilt – han begynte å drikke. [2:] Han begynte å drikke – de ble skilt. En historie dømmes ut fra hvor sannsynlig eller virkelig den oppleves, og den kan dermed si noe sant om livet

Daniel Bertaux: Biography and Society (1981) Oscar Lewis: Children of Sanchez: Autobiography of a Mexican Family (1961) Daniel Bertaux: Biography and Society (1981) Trine Fossland og Kirsten Thorsen: Livshistorier i teori og praksis (2010) En person forteller muntlig om sitt eget liv Eventuelt i familien eller en «fokusgruppe» I slike fortellinger kan personen vektlegge barndomsopplevelser, klassebakgrunn og en eventuell klassereise, generasjonsendringer, kroppserfaringer og sykdom, yrkeserfaringer, mors-/farsrolle og mye annet

”Utbredelsen av metoden skjedde innenfor flere fag, som sosiologi, psykologi, antropologi, historie, pedagogikk, religion, gerontologi [= studiet av gamle menneskers helse] og kvinne- og kjønnsforskning.” (Fossland og Thorsen 2010 s. 21-22) Tone Schou Wetlesen og Haldis Hjort: Spor etter krigen: Livshistorier (2006) Kirsten Thorsen: Livshistorier, livsløp og aldring (2005) Kirsten Thorsen og Vigdis Hegna Myrvang: Livsløp, hverdagsliv og utviklingshemning (2008) Annick Prieur: Balansekunstnere (2004) Kirsten Danielsen: Neste stopp Nordpolen: Nye nordmenn – egne stemmer (2005) Bjørnhaug Johansen og Tolgenbakk Vedeld: Mangfoldige minner: Veier til Norge (2008) Torunn Fladstad: Mestring og mening: Unge vietnameseres historier om sine liv (1993)

Vitnesbyrdlitteratur Et personlig vitnesbyrd om noe svært dramatisk Litteratur om grusomme hendelser fra f.eks. et konfliktområde eller en konsentrasjonsleir Ofte overgrepshistorier Selvopplevd av forfatteren eller i form av intervju med mennesker som forteller om sine selvopplevde erfaringer.. ”Brutal, presis, mimetisk realisme er ikke nødvendigvis samme virkemiddel i vitnesbyrdlitteraturen som i annen litteratur. Andre ganger kan den narratologiske tilnærmingen falle både intetsigende og utilsiktet parodisk ut, for eksempel når ”leirlitteraturen” blir sagt å være formet som et treakters drama, dvs. i ”aktene” arrestasjon, fangenskap og til slutt frigjøring. Slik det heller ikke gir noen stor meningsgevinst å anføre hyppig bruk av helvetes-metaforer, i en slik sammenheng, som et interessant funn.” (Torill Torp-Holte i Prosa nr. 2 i 2008)

Eksempler: Rigoberta Menchú: Jeg, Rigoberta Menchú (1982, på norsk 1992) Nizar Sassi og Guy Benhamou: Fange 325: Dokumentar fra Guantánamo-leiren (på norsk 2006) Irina Sjtsjerbakova og Grigorij Sjvedov (red.): Å være tsjetsjener: Vitnesbyrd fra krigens barn (på norsk 2006) Dave Eggers: Hva er dette hva (på norsk 2008) – faksjon