Om å studere praksis – med særlig fokus på å studere familiers mediebruk og mediemønstre Jo Helle-Valle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Kulturteori
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Digitale mapper i førstelektorkvalifisering Helge Høivik & Vibeke Bjarnø Førstelektorprogrammet, Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar: Digitale mapper i høgre.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Internasjonale menneskerettigheter
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Tidlig psykologisk antropologi:
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 3:Performance, teknologi og samfunn i “Perform or Else” Espen Ytreberg.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
CAMPAIGNING From vision to action.
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Om å studere praksis – med særlig fokus på å studere familiers mediebruk og mediemønstre Jo Helle-Valle

Helle-Valle, Jo. 2010. “Language-games, in/dividuals and media uses: what a practice perspective should imply for media studies”, s. 191-211. I Birgit Bräuchler & John Postill (red.) Theorising Media and Practice. New York: Berghahn.

Hovedpunkter i mitt perspektiv og mine argumenter er: Underliggende strukturer? Radikal praksisteori, inspirert av Wittgenstein. Parole uten langue? Analytiske konsekvenser for sentrale samfunnsvitenskapelig temaer – som kultur, identitet, person. Kontekst og in/divid

Egne relevante arbeider Helle-Valle, Jo 1996. Change and Diversity in a Kgalagadi Village, Botswana. Dr. polit. avhandling, Universitetet i Oslo. Helle-Valle, Jo. 2003. Familiens trojanske hester? En kvalitativ undersøkelse av bruk av digitale medier i norske hjem. Oppdragsforskningsrapport 2003-1. Oslo: SIFO. Helle-Valle, Jo. 2004. Understanding Sexuality in Africa: Diversity and Contextualised Dividuality, i Arnfred, Signe (red.), Re-thinking Sexualities in Africa. Uppsala: NAI, pp. 195-207. Helle-Valle, Jo. 2007. Kontekstualiserte medier, kontekstualiserte mennesker – et annet blikk på mediebruk, s. 16-35, i Marika Lüders, Lin Prøitz, Terje Rasmussen (red.) Personlige medier. Livet mellom skjermene, Oslo: Gyldendal. Helle-Valle, Jo & Dag Slettemeås. 2008. ICTs, domestication and language-games: a Wittgensteinian approach to media uses. New Media & Society, 10(1): 45-66. Helle-Valle, Jo. 2010. “Language-games, in/dividuals and media uses: what a practice perspective should imply for media studies”, i B. Bräuchler & J. Postill (red.) Theorising Media and Practice. Oxford: Berghahn.

Noen relevante praksisteoretiske arbeider Bourdieu, P. 1977. Outline of a Theory of Practice, Cambridge: Cambridge University Press. Butler, J. 1990. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. New York: Routledge. Latour, B. (1986). The Powers of Association. Power, Action and Belief: A New Sociology of Knowledge? J. Law. London, Routledge & Kegan Paul: 264-280. Giddens, A. (1976). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London, MacMillan Press. ………………………. Schatzki, T. R. 2002. The Site of the Social. A Philosophical Account of the Constitution of Social Life and Change, University Park, PA: The Pennsylvania State University Press. Reckwitz, A. 2002. ‘Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Threorizing’, European Journal of Social Theory, 5(2), 243-63. Couldry, N. 2004. ‘Theorising Media as Practice’, Social Semiotics, 14(2), 115-32. Warde, Alan 2005. ‘Consumption and Theories of Practice’, Journal of Consumer Culture, 5(2), 131-53.

Hva vil det si å bedrive forskning og annet akademisk arbeid? Horror vacui i akademia: Frykten for uorden Hva slags orden? En kraft, et prinsipp, en makt, en struktur, en kultur, en …?? Hva innebærer – ontologisk og analytisk – en slik søken etter orden?

Botswana – fieldwork in the 1990s

Letlhakeng - feltarbeid Approx 4000 inhabitants Way into the Kalahari Populated by Kgalagadi people

Sosialitet i rask endring – enorme variasjoner (i verdier, holdninger, praksiser)

Patrilinær og patrilokal sosial organisasjon, men også moderne, byråkratisk politisk og administrativt system.

Et moderne, ungt par

Samme person, ulike personligheter?

Hva er alternativet til orden? Kaos? ’ikke-orden’? Men det er orden! “Don’t think, but look!” (Wittgenstein; Philosophical Investigations, §66)

”Looking” Forsøkte å legge til side mine akademiske fordommer og lot i stedet landsbylivet være bestemmende. Forsøkte å stille grunnleggende spørsmål: Hva gjør landsbyboerne? Hva er viktig for dem? Hva bruker de tid på Etc. Altså PRAKSIS

Hva bør praksisteori innebære? Et ontologisk aspekt Kvitte seg med forestillinger om langue  praksis skal ikke forklares, det er der – skal forklare regulariteter og variasjon Et analytisk aspekt Hvordan forklare regularitet og variasjon når en ikke skal forklare det med noe ut over praksis? Wittgenstein: språkspill og livsformer annen forståelse av subjektet: in/divid og embodiment ting og forbruk

Ontologisk aspekt (ontologi: en vitenskapsteoretisk forståelse av tings eksistens) Reckwitz (2002): skiller mellom praxis og praktiken Praxis: ”… the whole of human action” Praktiken: ”rutiniserte former for adferd som består av kroppslige og mentale aktiviteter, ting og subjekters bruk av dem, og former for kunnskap, kompetanse, emosjoner og motiver” (min frie oversettelse).

Ontologisk aspekt (forts) Min påstand: svært mye forskning (også poststrukturalistisk, konstruktivistisk og praksis-orientert) er sterkt preget av strukturalistisk tankegods Strukturalisme: at tale (parole) – eller kulturelle uttrykk – bare er overflatefenomener og at det virkelige forskningsobjektet er språket (langue) – eller Kulturen – som noe underliggende, tilgrunnliggende. Noe essensielt som ligger ’bak’, eller ’under’ den observerbare virkeligheten og forklarer denne. Saussure, Levi-Strauss …

Ontologisk aspekt (forts) Hvordan koples langue og parole? Det må være en kausal kopling fra langue til parole for at det skal være samfunnsmessig relevant. Mulige koplinger: personer er automater – ingen subjektivitet det finnes (kulturelle?) regler som kopler underliggende koder med observerbar adferd

Ontologisk aspekt (forts) ”… no course of action could be determined by a rule, because every course of action can be made out to accord with the rule. … hence also obeying a rule is a practice” (Wittgenstein 1968: §§ 201-2). Selvfølgelig finnes regler – men Wittgensteins poeng er at regler ikke forklarer praksis - regler må tolkes og tolkningen av reglene kan ikke forklares ved hjelp av regler. Altså må det være noe annet som forklarer regel-følging. Dette ’noe annet’ er – enkelt og greit – praksis. Av det følger noe som jeg mener er tilgrunnliggende for praksisperspektivet: at det ikke kan være ’noe annet’ som forklarer praksis

Ontologisk aspekt (forts) Hva er så igjen av regler? To typer: 1. utsagn av informanter som vi studerer (”barna skal ikke se på tv før de har gjort leksene sine”), og 2. regulariteter som vi som forskere finner (basert på våre observasjoner kan vi si at som regel gjør barna i familiene vi studere lekser før de ser på tv) Del av det vi studerer, men diskursiv praksis – ikke en forklaring Ikke en del av det vi studerer og kan ikke uten videre brukes som kausalforklaring på regularitet – begrepsfetisjisme: ”To slip from regularity, i.e. from what recurs with a certain statistically measurable frequency … to a consciously laid down and consciously respected ruling …, or to unconsciously regulating by a mysterious cerebral or social mechanism, are the two commonest ways of sliding from the model of reality to the reality of the model” (Bourdieu 1990: 39).

Case 1: 9/11 Rothenbuhler, E. W. (2005). Ground Zero, the Firemen, and the Symbolics of Touch on 9-11 and After. I Media Anthropology, E. W. Rothenbuhler & M. Coman (red.). London, Sage Publications: 176-187. En artikkel som tar sikte på å forklare hvordan amerikanere oppfatter 9/11-tragedien i USA. Mange ’postmoderne’ forbehold om polysemi, etc. men like fullt finner han at forståelsen er ”refleksjoner av kommunikative og kognitive strukturer” Hall: encoding vs decoding: kan man slutte fra en diskursiv analyse av massemedier til hvordan folk faktisk oppfatter en sak? - etniske, religiøse, klassemessige skillelinjer? Kjønn, alder, …? Hva med våre egne analyser? Kan man gå fra offentlige diskurser til å slutte noe om folks forestillinger? Hvor konsistente/kontekstuavhengige er i tilfelle slike holdninger?

Analytisk aspekt Hva regulerer hvis ikke noe utenfor praksisen selv regulerer? Hvordan forklare praksis ved hjelp av praksis? Wittgenstein: språkspill og livsformer: Mening varierer med de praksisene meningsfulle uttrykk til enhver tid er del av – derfor vil mønster i mening og forståelse variere med de praktiske sammenhengene uttrykkene er en del av. Noen situasjoner er likere enn andre, derfor også likere betydning: det kalles et språkspill. Livsformer er den praktiske totalitet språkspillet er en del av.

Analytisk aspekt (forts) Hvis det som regulerer mening først og fremst er språkspill – altså de praktisk formede kommunikative kontekstene mening uttrykkes i – så innebærer det at dette bør være den grunnleggende analytiske dimensjonen når vi analyserer sosialt liv Det har følger for vår forståelse av subjekter: Embodiment In/divid

Analytisk aspekt (forts) Embodiment: kroppen er ikke bare et symbol, men subjektivitet i seg selv. Vi lever praktiske liv og derfor er kroppen en vesentlig, integrert del av subjektiviteten. Vi må derfor analysere forståelse, bevissthet, holdninger ikke som en tekst, men som noe som er nært knyttet til konkret, levet liv. Bloch, M. (1991). "Language, Anthropology and Cognitive Science." Man 26: 183-98. Burkitt, I. (1999). Bodies of thought. Embodiment, identity & modernity. London, Sage Publications.

Analytisk aspekt (forts) In/divid At språkspill er analytisk i førersetet betyr også at vi må tenke på nytt mht personen: Individ: udelelig. Språkspill former mening, subjekter beveger seg ut og inn av språkspill – ergo er vi i en forstand forskjellige subjekter i forskjellige situasjoner: ‘persons emerge precisely from that tension between dividual and individual aspects/relations’ (LiPuma 1998: 57).

Gambling-pilot og familien som moralsk kontekst Prosjekt: Vise en interaktiv pengespilltjeneste først i fire kjernefamilier, så i et bokollektiv Unison moralsk fordømmelse i kjernefamiliene Begeistring i bokollektivet … … men så …

Konklusjon? Analytisk: Mer komplekse modeller? Lavt generaliseringsnivå (kultur?) Men mer realistisk – vitenskapsteoretisk gyldig Opphever aktør/struktur-problematikken. Metodologisk: Mer kvalitativt? Metodologisk triangulering. Bruk av cases. Flyvbjerg, B. 2006. Five Misunderstandings about Case-Study Research. Qualitative Inquiry 12, 27