Den historiske Jesus
Hovedregel: Eldre kilder har forrang framfor yngre Kilder
Kilder til Jesu liv Det nye testamente Paulusbrevene (50-60) Evangeliene (70-90+) Muligens deler av Tomasevangeliet Kilder til Jesu liv
Brev fra ”apostolske fedre” med tolkninger av Jesus liv (90-150) Omtaler hos jødiske og romerske historieskrivere (70-150): TACITUS (Romersk historieskriver, 56- 120) SUETONIUS (Romersk forfatter, 70-140) JOSEFUS (Jødisk historieskriver 37-100) Kilder til Jesu liv
”Kilder” til Jesu liv Andre ”evangelieskrifter”, 150-400 Jakobs protevangelium Tomas’ barndomsevangelium Gnostiske evangelier, f eks Judasevangeliet og Nikodemusevangeliet ”Kilder” til Jesu liv
Koranen – 600tallet ”Kilder” til Jesu liv
”Kilder” til Jesu liv Fromme Kristuslegender fra middelalderen Romaner fra 1700tallet om ”Jesu liv” Oppdiktede evangelier fra de siste 200 år ”Kilder” til Jesu liv
”Kilder” til Jesu liv Skrifter fra de siste 200 år, f eks Essenerevangeliet (publisert 1937) – Jesus som vegetarianer og healer De tolv helliges evangelium (manuskript i Tibet, formidlet spiritistisk til Ouseley, engelsk spiritist) Jesus i Østen-teorier: Viktigst: Ahmad: Jesus overlevde korsfestelsen og kom til Kashmir ”Kilder” til Jesu liv
Jakten på den historiske Jesus
Opplysningstida – 1700tallet Finne den historiske Jesus – fri seg/ham fra kirkens lære om Kristus Hermann Samuel Reimarus (d. 1768): Jesus forsto seg som en politisk messiasskikkelse Døde desillusjonert: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg? Disiplene stjal liket og proklamerte oppstandelsen Opplysningstida – 1700tallet
Mens kvinnene ennå var på veien, kom noen av vaktene inn til byen og fortalte overprestene alt som var hendt. Overprestene og de eldste kom da sammen, og de ble enige om hva de skulle gjøre. De gav soldatene mange penger og sa: "Dere skal si at disiplene hans kom om natten og stjal ham mens dere sov. Skulle landshøvdingen få høre det, skal vi snakke med ham, så dere kan være trygge." De tok imot pengene og gjorde som de fikk beskjed om. Og dette ryktet spredte seg blant jødene og har holdt seg til denne dag. MTT 28,11 - MTT 28,15
David Friedrich Strauss (d. 1874) Mesteparten av evangeliestoffet er uhistorisk består av mytisk stoff som er produsert av urkirken. Strauss’ Jesus: representerte de evige sannheter forkynner en ren kultur- og humanitetsreligion. David Friedrich Strauss (d. 1874)
(1850-1920): Den klassiske Jesu liv-forskningen Optimisme: Jesu liv KAN rekonstrueres på grunnlag av evangeliene (1850-1920): Den klassiske Jesu liv-forskningen
Den liberale teologis Jesus-bilde Apologetisk interesse Frisinnet og idealistisk Jesus-bilde ”Levende Jesus” Den liberale teologis Jesus-bilde
Adolf von Harnack (1851—1930) Das Wesen des Christentums Guds rikes komme Gud som far og menneskesjelens uendelige verdi Den bedre rettferdighet og kjærlighetsbudet Adolf von Harnack (1851—1930)
Albert Schweitzer (1875—1965) Jesus en apokalyptisk botsforkynner Kan ikke settes inn i vår tid – ”går forbi den for å vende tilbake til sin egen” Kan ikke være grunnlag for en religion i dag Etisk inspirator Albert Schweitzer (1875—1965)
1920-1950: Formhistorien Rudolf Bultmann (1884—1976): Avmytologisering Det eksistensielle møte 1920-1950: Formhistorien
1950-1980: større optimisme – mulig å si noe historisk om Jesus Nyere tid
Jesusforskning med spade og sosiologi/antropologi Etter 1980
Jøden Jesus På hvilken måte var Jesus jøde? Hvilken forståelse av jødedommen skal legges til grunn? Jøden Jesus
Schleiermacher – 1818: Jesus som lærer opptatt av nasjonens enhet Strauss 1835/1864: Jesus som galileer i motsetning til det jødiske lederskapet i Jerusalem Lagarde (f 1827): Jesus som galileer i motsetning til jødedommen Chamberlain – bringer inn biologi Tysk nasjonalisme
Hitler-Tyskland Grundmann: Jesu religion ikke jødisk Jesus ikke jøde ”av blodet” Hitler-Tyskland
Jesus i jødisk nasjonalisme Bakgrunn: Sionismen Joseph Klausner 1922: Jesus var fullt og helt jøde Jesus i jødisk nasjonalisme
Ernst Käsemann (1950-tallet) Nytt liv i jakten på den historiske Jesus Hva er ekte Jesusord? Forskjellskriteriet: Det som ikke kan avledes fra samtidig jødedom eller tidlig kristendom Implisitt: negativt bilde av jødedommen/jødiske ledere Ernst Käsemann (1950-tallet)
Martin Buber: Jesus ”min bror” To former for tro: Hebraisk: Æmuna – Jesus Gresk: Pistis (Paulus) Martin Buber:
Et kunstnerisk uttrykk Marc Chagall Et kunstnerisk uttrykk