Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

… troen er for de svake For opptak: http://www.norskbibelinstitutt.no/ressurser/jhev.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "… troen er for de svake For opptak: http://www.norskbibelinstitutt.no/ressurser/jhev."— Utskrift av presentasjonen:

1 … troen er for de svake For opptak:

2 Da kristendommen begynte
Data vi må forholde oss til Jesus døde rundt år 30. Paulus’ brev er datert fra ca e. Kr. Rundt år 100 er det små kristne grupper rundt hele Middelhavet. Rundt år 350 er det kanskje så mye som 34 millioner kristne i Romerriket.

3 «Fortellingene om oppstandelsen er senere legender.»
«Fortellingene ble skrevet ned mye senere av folk som aldri hadde møtt Jesus. De er myter.» Papias (125 AD) og Irenæus (180 AD) mente at forfatterne var: Johannes Markus – Skrev ned apostelen Peter’s fortelling. Matteus – Apostlelen Levi Matteus Lukas – Paulus sin medarbeider Johannes – Apostlen Johannes

4 Hvis du skulle finne på forfattere til evangeliene, hvem ville du valgt?
Johannes Markus? Levi Matteus som var en landssviker som hadde arbeidet for romerne? Lukas – Som selv aldri hadde møtt Jesus som jobbet sammen med Paulus som heller ikke hadde møtt ham før han døde? Apostlen Johannes?

5 Dateringen av Evangeliene
Korsfestelsen ca. år 30 Evangeliene skrevet fra år 50 – 100. Apostlenes gjerninger beskriver ikke Paulus død i 68. Skrevet før? Lukas Evangelium skrevet før Apostlenes gjerninger. Lukasevangeliet bygger bl. A. på Markus DATERING FRA for Mattus, Markus og Lukas I Matteus og Lukas forutsier Jesus Jerusalems fall som skjedde i år 70. Datering etter år 70 for Matteus og Lukas

6 Merkelige trekk ved oppstandelsesfortellingene
Ingen referanser til Det gamle testamente. Alle nevner kvinnene som de første vitnene. Portrettet av den oppstandne Jesus De nevner aldri det fremtidige kristne håpet. De er ikke enige om detaljene. Tyder på at dette er eldre ubearbeidet materiale: rå øyenvitneskildringer som har fått sin velkjente form før de ble tatt med i evangeliene, og som forfatteren ikke turte å tukle med. DET TYDER PÅ AT FORTELLINGENE OM OPPSTANDELSEN ER TIDLIGERE ENN EVANGELIENE – TIDLIGERE ENN DATERINGEN

7 Senere legender? For først og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot, at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Deretter viste han seg for mer enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn. Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene. Aller sist viste han seg for meg, jeg som bare er et ufullbåret foster. (1 Kor 15,3-8)

8 Senere legender? År 55: For først og fremst overga jeg til dere (i år 51. e. Kr.) det jeg selv har tatt imot (år 36 e. Kr), at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Deretter viste han seg for mer enn fem hundre søsken på én gang. Av dem lever de fleste ennå, men noen er sovnet inn. Deretter viste han seg for Jakob, deretter for alle apostlene. Aller sist viste han seg for meg, jeg som bare er et ufullbåret foster. (1 Kor 15,3-8)

9 Senere legender? År 55: For først og fremst overga jeg til dere (i år 51. e. Kr.) det jeg selv har tatt imot (år 36 e. Kr), at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv. Tre år etter at det skjedde var det allerede laget en trosbekjennelse om det som navngir en haug med levende vitner.

10 Forklar dette Blant jødene og grekerne var det mange teorier om livet etter døden. Blant de kristne er det ingen uenighet eller debatt. Oppstandelse var helt i utkanten av Jødisk tenkning på den tiden. Blant de kristne var det selve sentrum. I datidens judaisme var det forvirring om hva oppstandelse faktisk var for noe. Men de kristne var enige: En ny kropp som opptar fysisk plass, men med nye egenskaper – for eksempel at den ikke kunne dø eller ødelegges.

11 Forklar dette De blant jødene som trodde på en oppstandelse, mente det ville skje ved tidsaldrenes ende. Kristne trodde også dette, men de trodde også at en oppstandelse allerde hadde skjedd, midt i tiden. Fordi oppstandelsen hadde begynt med Jesus, betød det at Gud hadde kalt dem til å implementere Jesu seier allerede i deres egen tid. I judaismen stod oppstandelse metaforisk for Israels gjenopprettelse. Dette er helt fraværende blant de første jøde-kristne. Der handlet bilde om dåp, om å dø symbolsk og stå opp til et nytt liv med Jesus i Åndens kraft. Nytenkning rund Messias. Ingen i Jødedommen hadde forventet at han skulle dø, og helt klart ikke at han skulle stå opp fra de døde. Men i den kristne tenkningen er Jesus Messias fordi han hadde stått opp fra de døde.

12 Hvordan forklarer vi dette?
1. Ingen uenighet om livet etter døden 2. Oppstandelsen i sentrum av troen 3. Enestående enighet om oppstandelses-kroppen 4. Enestående tro på en to-fase oppstandelse 5. Oppstandelse som et kall til å delta i Guds arbeid 6. Enestående metaforisk bruk av «oppstandelse»: Nytt liv i ånden. 7. Enestående syn på messias

13 Hvordan forklarer vi en slik tidlig overbevisning om at Jesus var stått opp?
De stjal kroppen og løy om det? Romerne stjal kroppen? Ønsketenkning? Massehallusinasjoner? Jesus døde ikke egentlig men våknet til live igjen i graven?

14 Tankeeksperiment

15 Hvordan forklarer vi en slik tidlig overbevisning om at Jesus var stått opp?
To faktorer som begge må være til stede: En tom grav Møter med Jesus som overbeviste dem om at han var i livet som noe mer enn et spøkelse eller en hallusinasjon.

16 Andre indisier Jesu egne storebrødre begynte å tro på ham og led senere martyr-døden for denne troen, ifølge historikeren Josephus som levde omtrent samtidig. Hva skulle det til for å overbevise deg om at lillebroren din var universets Herre?

17 Fem faktorer som styrker et historisk vitnesbyrd
Flere uavhengige vitner. Hvis flere vitner som ikke kopierer hverandre sier omtrent det samme er det større sannsynlighet for at det skjedde. Fientlige vitner. Hvis en fiende av hendlesen innrømmer at den hendte, er det mer sannsynlig at det hendte. Pinlige vitner. Hvis det blir skrevet ned ting som ikke ville blitt funnet på fordi det er pinlig for saken er det mer sannsynlig at det faktisk hendte. Øyenvitneskildringer. Øyenvitner er mer verdifulle enn de som bare har hørt noe. Tidlige vitner – Jo nærmere en kilde er i tid til det den beskriver, jo mindre sannsynlig er det at historien er blitt utbrodert og full av feil.

18 Et spørsmål om verdensbilde
Åpner utforskningen av universet for et verdensbilde som inkluderer en skaper-gud bak tid og rom? Gir historien oss holdepunkter for at han faktisk har grepet inn i vår verden og oppreist Jesus fra de døde?

19 Tro Faktabasert tillit Å leve som om noe er sant eller tillitsverdig
(Å oppleve realiteten i Guds rike)  9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. 11 Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. 12 For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. 13 Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst. (Rom 10,9-13)


Laste ned ppt "… troen er for de svake For opptak: http://www.norskbibelinstitutt.no/ressurser/jhev."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google