Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Hinduismen og Buddhismen
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Historiefaget i skolen
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvem er Jesus?.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
KRL Av Karina Schjølberg
”Vi vil gjerne se Jesus”
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mandag 8. November Powerpoint..
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kapittel 8 Hovedpunkter.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Undersøkelseslandskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Mulig.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn Handel Metoder » Landskap Tolkningsfabrikk

Periode « Hva slags periode skal du/dere skrive om? Årstall eller runde århundrer/årtusen Hva er typisk for denne perioden? Hvorfor er dette skilt ut som en egen periode? Hva slags viktige endringer eller drivkrefter forbinder man med denne perioden? Kjente personer eller viktige begivenheter Lag en tidslinje over perioden med utgangspunkt i det området dere arbeider med »

Landskap « Hvor i verden befinner dere dere? Stort eller lite landskap (Europa eller f. eks Lista) Kjente kulturminer i dette landskapet Gravhaug Bautasteiner osv … Jordbrukslandskap, kystlandskap, fjell? Bilde og/eller kart: »

Funn « Hva har arkeologene funnet på dette stedet/eller denne utgravningen Typer gjenstander, som verktøy, smykker, våpen, redskaper Hva slags materiale er de laget av Lag en liste med bilder »

Stil « Hva slags stil er typisk for perioden Har noen av gjenstandene som dere jobber med en bestemt stil Hva slags elementer er typisk for stilen/stilene – dyr, streker, planter … Bilde av stilelementer: »

Metoder « Hvis dere jobber med en konkret utgravning; hva slags metoder brukte arkeologene når de gravde ut? Beskriv disse metodene Er andre vitenskaper inne i bildet (stikkord: pollenanalyse, osteologi… eller andre) Hvor sikre eller gode resultater gir metodene? Beskriv mulige feilkilder Bilder eller tegninger av fremgangsmåter »

Makt « Hvordan er makten organisert i deres periode lokalt? Hvem styrer (menn, kvinner, høvdinger, konger)? Kan dette plassere ditt/deres samfunn i en spesiell kategori? Har dere betenkeligheter med å gjøre en slik plassering – i så fall; hvilke – utdyp! Hvis dere arbeider med et bestemt funn/utgravning – hvordan kan menneskene som eide funnene i fortiden plasseres inn på rangstigen i sitt samfunn? Utdyp og begrunn dette! Hvordan kan dere vite noe om dette (spørsmålet overfor) »

Identitet « Hvis dere holder på med funn eller utgravninger fra graver/gravfelt – hva kan funnene (både tingene og sporene i jorden som strukturer) si om de fortidige menneskenes identitet? Hvordan – begrunn! Hva slags funn mener dere er særlig talende i denne sammenhengen? Vis eksempler med bilder og forklar! Hva slags identiteter/roller hadde dette samfunnet til rådighet? (storbonde, konge, jeger, håndverker og lignende) Kan vi vite noe om kjønnsroller i dette samfunnet? Hvis ja – hva kan vi vite? Er det noe i funnmaterialet som sier noe om samfunnets syn på seksualitet? Ligner det på våre oppfatninger i dag? Finn og vis bilder som har noe med identitet å gjøre, kjønnsroller og/eller seksualitet. Bruk bilder fra utgravninger og bilder fra i dag i kombinasjon, gjerne noe som er personlig for deg/dere, uten å utlever dere selv »

Noe å leve av? « Hva levde menneskene av i perioden på dette stedet? Var de spesialiserte eller var de fleste opptatt med det samme som f. eks gårdsdrift eller jakt? Har vi funn som kan si oss noe om hvordan de skaffet seg mat og overskudd? Beskriv funnene, vis bilder! Vis bilder av et yrke dere kunne tenke dere å ha, sammenlign nå og da »

Håndverk « Er det noe i funnene som kan fortelle oss om forhistorisk håndver? Hva slags håndverk i så fall? Er det noe i funnene som sier noe om selve produksjonen – smeltedigel, slagg, tekstilredskaper Var håndverkerne flinke, holdt det de laget høy kvalitet? Kunne dette vært laget like bra eller bedre i dag? Utdyp ditt/deres synspunkter på dette! Vis bilder av håndverksprodukter, sammenlign og vis bilder av tilsvarende produkter man bruker i dag – gjerne noe du kan selv, eller noe noen dere kjenner! »

Handel Hva slags spor? (import…?) Hvem handlet man med? eller « Er det spor i materialet deres etter handel? Hva slags spor? (import…?) Hvem handlet man med? eller Hvilke steder kommer gjenstander fra – rimelig nært, eller langt borte fra? Kan spor etter handelsvirksomhet over lange avstander si oss noe om hvordan samfunnene var organisert? Hvem var det som handlet? Hvordan? På bestemte plasser som byer, handelssteder, eller …? Hvordan ble det handlet – byttet man, betalte man med penger eller …? Finn og vis bilder av gjenstander eller steder som kan fortelle noe om handel i perioden dere studerer. Finn også ett eller to bilder av gjenstander som sier oss noe om handel i verden i dag »

Tro « Hvordan oppfattet menneskene på dette stedet i deres perioden at verden hang sammen? (Verdensoppfatning) Er det meningsfullt å snakke om tro/religion/religiøsitet i denne perioden, eller er det andre begreper man kan bruke som sier mer? Spor i materialet Steder som sier noe om religion/livsoppfatning Landskap som kan ha hatt slik betydning Gjenstander med religiøse symboler »

Symbolikk « Hva vil det si at noe har symbolsk betydning? Er det sånn at noen ting er mer symbolsk enn andre ting, kan dere finne ut hva arkeologene mener om dette? I det materialet dere har valgt å arbeide med, er det ting eller elementer som dere tror kan ha hatt symbolske betydninger? (dette punktet henger sammen med punktet om tro, de to kan overlappe hverandre ganske mye) Hvilke er de symbolske elementene, utdyp og vis bilder? Vis og skriv om noe som har symbolsk betydning for dere, eller den gruppen dere representerer Kan symboler påvirke våre handlinger og tanker? Eksempler! »

Tolkningsfabrikk « Dette prosjektet oppfordrer dere til å utforske arkeologi, arkeologiske utgravninger og funn fra fortiden. Funnene taler ikke direkte til oss, vi må prøve å få dem i tale på ulike måter. En måte å gjøre dette på er å snakke med en arkeolog, men hvor har arkeologen sine kunnskaper fra? Ved å utforske nettsidene på Åpen arkeologi og kanskje andre nettsider, får du innblikk i deler av den prosessen en utgravning er og deler av de prosessene som en ting, eller et funn går gjennom etter at det har kommet opp i dagens lys. Blir funn alltid tolket likt? Hvis arkeologer er uenige om tolkningen av et funn, eller et problemområde hva kan grunnen til dette være? Prøv å forske litt i dette temaet. Hva er forskjellene mellom måter arkeologer og historikere arbeider på? – Er den ene bedre enn den andre? Når du/dere har tenkt gjennom disse spørsmålene, hvordan vil dere vurdere tolkningene av de funnene eller den utgravningen dere har valgt å studere? Hva kan man si om verdien på disse tolkningene? Er de riktige/gale, eller må de vurderes på andre måter? »