Kapittel 4 Målformulering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Demens - Test.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Fra ord til liv August 2012.
Etikk i møte med mennesket
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Godt verktøy er halve jobben
Hvem er Jesus?.
Etiske modeller - hva er det?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Johannes 16, Om sorg og glede
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Velg Slide-Show fra PowerPoint-menyen og klikk med venstre museknapp!
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Kapittel 5 Strategiske valg
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Kapittel 9 Evaluering av alternativ Fred Wenstøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:

Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
Etikk for finansielle rådgivere
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Og.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Strategiplan
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Moralske holdninger - Dydsetikk
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Prosjektoppgavens helhetsbilde
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4 Målformulering Fred Wenstøp

4.1 Innledning Handlingsorientering og verdiorientering: Etikk Mål skal gjøre rede for verdier, ikke hva vi skal gjøre for å nå dem. Etikk To typer typer verdier normer for organisasjonens adferd - Dydsetikk hva organisasjonen skaper - Konsekvensetikk To former for ledelse regelstyrt ledelse – pliktetikk målstyrt ledelse - konsekvensetikk Målhierarki Teori, målhierarki for personlige valg, overordnet bedriftsmålhierarki, funksjonelt nivå i bedriften, offentlig virksomhet. Fred Wenstøp

4.2 Handlingsorientering og verdiorientering - 1 Personlig case Tenk deg at du akkurat er ferdig med videregående skole, og skal velge studium. Du kan kanskje studere realfag eller ingeniørfag, eller muligens sykepleie eller til tannlege – eller hva med økonomi eller psykologi? Det er ikke lett å velge. Kanskje hjelper det å spørre hvorfor du eventuelt skulle studere realfag? Lære om naturen Studiet er fleksibelt slik at du kan velge retninger underveis Gir generell kompetanse Studiet er langt og krevende Ikke opplagt at arbeidsgiverne står i kø etterpå Lønnsutsiktene er ikke de aller beste Fred Wenstøp

4.2 Handlingsorientering og verdiorientering - 2 Personlig case, fortsatt Denne tankerekken gir bakgrunn for å formulere verdier -         Realkunnskap -         Fleksibilitet i studiet -         Fleksibilitet på arbeidsmarkedet -         Gode lønnsutsikter -         Høy status -         Kort studium -    Høy sannsynlighet for å greie å gjennomføre studiet - Gode utsikter til å finne arbeid etter endt studium Fred Wenstøp

4.2 Handlingsorientering og verdiorientering - 3 Verdifokusering: Bli enige om hva dere ønsker å oppnå før dere diskuterer hva dere skal gjøre! Mål: noe verdifullt som du vil ha mest mulig av på sikt Måltall: Et konkret tall du vil prøve å strekke deg etter til neste år Fred Wenstøp

4.3 Etikk ”Og se, der var en mann som hadde en vissen hånd; og de spurte ham: er det tillatt å helbrede på sabbaten? For at de skulle føre klagemål mot ham. Men han sa til dem: Hvem er det vel i blant eder som har ett får, og om det på sabbaten faller i en grøft, da ikke tar fatt i det og drar det opp? Hvor meget mer er da ikke et menneske enn et får? Derfor er det tillatt å gjøre godt på sabbaten.” (Matt. 12, 10-12) Fariseerne står for pliktetikk Jesus for konsekvensetikk (og også for dydsetikk i andre smnh.) Men det krever vurdering av hva som er godt Vurdering krever emosjoner, derfor sauer Fred Wenstøp

4.3 Etikk Pliktetikk Konsekvensetikk Dydsetikk Kant – Weber – regelstyrt ledelse sine ira et studio Konsekvensetikk Hume – McGregor – målstyrt ledelse – management by objectives krever emosjonell vektlegging av målene. For å finne det beste alternativet må du veie for og i mot Dydsetikk Kjerneverdier – dyder Ti-på-topp integritet, ærlighet, rettferdighet, likhet, upartiskhet, lojalitet, engasjement, respekt, nøysomhet og toleranse Fred Wenstøp

4.4 Målhierarki og verdier Et målhierarki viser hvilke verdier organisasjonen ønsker å skape Kjerneverdier inkluderes vanligvis ikke i målhierarkiet Målhierarkiets oppgave er å vise hva som er av verdi, ikke hvordan verdiene kan realiseres. Et målhierarki består av hovedmål og delmål og ender opp med resultatmål nederst Resultatmålene er målbare størrelser Fred Wenstøp

Generisk målhierarki for bedrift Fred Wenstøp

Generisk målhierarki for personlige problemstillinger Fred Wenstøp

Strategisk målhierarki for bedrift Fred Wenstøp

Utvikling av målierarki Når du utvikler et målhierarki ovenfra, skal du spørre: Hva innebærer dette målet? Hvilke verdier dreier det seg om? Hvorfor er målet viktig? Svarene indikerer hvilke delmål som skal være på nivået nedenfor. Du skal ikke spørre: Hvordan kan målet nås? Da skifter du fra å være verdiorientert til å være handlingsorientert. Fred Wenstøp

4.6 Bedriftsmålhierarki på funksjonelt nivå. Eks.: Markedsføring Fred Wenstøp

Målhierarki fra nettsideinformasjon. Eksempel: Norske Skog Fred Wenstøp

Anbefalt litteratur Frode Nyeng (1999), Etiske teorier, Fagbokforlaget, Bergen Hax, A. C. and N. S. Majluf (1996). The Strategy Concept and Process. Upper Saddle River, New Jersey, Prentice Hall Barney, J. B. (1997). Gaining and sustaining competitive advantage. Reading, Mass., Addison-Wesley Publ. Co Fred Wenstøp