FFCP FUNKSJONELLE FERDIGHETER FOR BARN MED CP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Posisjonering om natten
Advertisements

Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndfunksjon Nye Behandlingsmetoder
Mestring og forebygging av depresjon
Sidsel Nerheim Kari Rønsen
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Riktig behandling til rett barn til rett tid
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Hva er aktivitet og deltakelse?
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kroppsøvingsdidaktikk
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
STASJONSUNDERVISNING
VURDERING.
Praksislærermøte GLSM-praksis
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hva er en artikkel?.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Introduksjon og brukerveiledning Hensikten med MACS er å tilby et system for å klassifisere hvordan barn med cerebral parese bruker hendene når de håndterer.
Diagnose, klassifisering og forekomst Habiliteringssenteret,SiV
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Definere og velge hovedmål og delmål
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Barnehagen som språkarena
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
PERSPEKTIVER PÅ SAMHANDLING OG INKLUDERING I PRAKSIS.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Presentasjon av faghefter:
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Reguleringsvansker/ ADHD problematikk Ergoterapeut Henriette Bjelland Øyri Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Tone Hammer Fysio- og ergoterapitjenesten.
Resultater fra CPOP Røntgenscreening for å forebygge hofteluksasjon hos barn med cerebral parese Koordinator/fysioterapeut Gerd Myklebust
Hva er viktig i livet ditt?
Hverdagsrehabilitering
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

FFCP FUNKSJONELLE FERDIGHETER FOR BARN MED CP EN AKTIVITETSMODELL Lillian Åldstedt Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FFCP- aktivitetsmodell for barn med CP En arbeidsmodell i ergoterapi for undersøkelse, kartlegging, målformulering og utforming av tiltaksplan for barn med CP i førskole- eller skolealder Bruk av Basisundersøkelser; basert på intervju, aktivitetsobservasjon og klinske undersøkelser Kan suppleres eller kompletteres eller eventuelt erstattes av standardiserte undersøkelser Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 BASISUNDERSØKELSENE Samtale / intervju Aktivitetsobservasjoner Kliniske underøkelser og observasjoner Klinisk resonnering Analyse av aktivitet og omgivelse ØKOLOGISK ANALYSE - Analyse av hvordan barnet utfører og deltar i aktiviteter i lek, skole og egenomsorg Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 FFCP -BAKGRUNN ”Top-down” - barnets valgte mål først og sist Hva barnet vil, må og forventes å mestre Mestring av aktivitet = optimal match mellom personlige faktorer, omgivelsesfaktorer og oppgaven Hvilke faktorer kan endres for å fremme motorisk læring? (Missuna et al 2001, Law et al 1994, Kjeken 2004,) Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FFCP - Klassifisering i ICF International Classification of Function, Disability and Health - WHO 2001 Klassifisering av undersøkelser og tiltak i forhold til Kroppsfunksjon og struktur Aktivitet og deltagelse Personlige faktorer og miljøfaktorer Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FFCP - MÅL FOR BRUK AV AKTIVITETSMODELLEN Utgangspunkt: Hva barnet vil = motivasjon, men også hva barnet må og forventes å mestre. Klargjøre funksjonelle muligheter og begrensninger i forhold til aktivitet og deltagelse Hvordan kan barnet mestre en ønsket eller nødvendig aktivitet på en funksjonell måte? Formulere realistiske, konkrete og evaluerbare mål Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7, L. Åldstedt.

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7, L. Åldstedt.

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7, L. Åldstedt.

MÅLGRUPPE FOR AKTIVITETSMODELLEN FFCP Ergoterapistudenter Ergoterapeuter som arbeider med barn som har CP Andre? Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 BARNETS AKTIVITETSPROFIL Henvisning - Fra Nordlia skole Ulrik 10 år, strever med skriftforming, bruker mye krefter Vansker med oppgaver som krever bruk av begge hender, frustreres av dette. Ønsker undersøkelse av håndmotorisk funksjon og forslag til tiltak Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

BARNETS AKTIVITETSPROFIL Bakgrunnsinformasjon Samtale mor, lærer, rapporter Bor sammen med mor, far og eldre bror, flere gode kamerater, ønsker å delta i de samme aktivitetene som dem 4. Klasse, ingen spes.ped.ressurs, godt inkludert i klassen Prematur, lav fødselsvekt, diagnose CP. Følges opp av kommunal fysioterapeut og habiliteringstjenesten Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

BARNETS AKTIVITETSPROFIL Generelt inntrykk av barnets funksjon Uformell samtale med Ulrik og mor Ustrukturert observasjon Sjarmerende, utforskende, aktiv. Pratsom, lett å få kontakt med. Forstår verbal instruksjon. Evne til målrettet aktivitet. Vil delta i samme aktiviteter som kameratene Foreldre bekymret - Ulrik strever for å følge medelever/kamerater, blir sliten Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

BARNETS AKTIVITETSPROFIL Aktivitetsrepertoar og aktivitetsbegrensninger og deltagelsesinnskrenkninger. Kort ikke deltagende observasjon på skolen Går uten hjelpemidler inne/ute; tendens til å gå på tå, innadroterte bein, faller av og til, tar seg for, høyt tempo. Deltar i lek, blir sliten. El.stol til / fra skolen - selvstendig inn og ut av rullestol. Arbeidsstol. Venstre hånd benyttes mest i håndmotoriske oppgaver. Bruker lang tid, mye krefter på å skrive, stor skrift. Lite motivert for skriving, ellers motivert for skoleoppgaver. Kler av/på yttertøy selv, bruker lang tid. Hjelp til glidelås og skoknytting. Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

ARBEIDSHYPOTESE PLAN FOR VIDERE UNDERSØKELSE Hvilke aspekter bør kartlegges, ut fra barnets aktivitetsprofil og hvordan? Hva skal kartlegges? Undersøkelsesmetoder Referanserammer Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 KLASSIFISERING ULRIK SPASTISK CP - TRIPLEGI - BILATERAL CP som rammer begge bein og en arm/hånd GMFCS - Gross Motor Function Classification system: nivå II MACS - Manual Ability Classification System : nivå II Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FUNKSJONELLE MULIGHETER OG BEGRENSNINGER Hva vil, må og forventes barnet å mestre? Samtale/intervju barnet - finne motivasjonsfaktorer, - og med foreldre, nærpersoner ICF - personlige faktorer, aktivtet & deltagelse Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FUNKSJONELLE MULIGHETER OG BEGRENSNINGER Ulrik VIL lære å spille gitar eller keyboard VIL bli god på data MÅ/FORVENTES å kunne skrive enkle tekster for alderstrinnet på rimelig tid Behov for fritidsaktiviteter, som han kan lykkes i, uten å bruke for mye fysisk energi Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 VIL, MÅ OG FORVENTES Ønsker å kunne bruke nye joggesko med knytting Må/forventes å være selvstendig ved av/påkledning Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 ANALYSE Aktivitetsanalyse Hvilke krav til utførelse stiller aktiviteten? Analyse av omgivelsesfaktorer Rammebetingelser Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 ANALYSE Aktivitetsanalyse Analyse av omgivelsesfaktorer Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

FUNKSJONELLE MULIGHETER OG BEGRENSINGER Hvilke aktiviteter mestrer barnet - kvaliteten på utførelsen Hvilke utførelsesproblem begrenser barnets aktivitet og deltagelse Utgangspunkt: Henvisning + Vil, Må, Forventes Aktivitetsobservasjon, klinisk undersøkelse og intervju/samtale Relatere til utvikling/ferdighetsutvikling Klinisk resonnering ICF - aktivitet og deltagelse, kroppsfunksjon & struktur Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

TONUS OG BEVEGELSESMØNSTER ULRIK: Normal tonus i hvile i o.e. lett forhøyet i u.e. Når Ulrik går/løper øket tonus ytterligere i bena - observeres spastisk mønster - adduksjon+lett fleksjon i hofteledd, lett fleksjon i knær, lett spissfot, tendens til saksing av bena. Passiv bevegelighet: lett innskrenket i hofteledd, kontrakturfare i knær? lett innskrenket bevegelighet i ankler. Overforbruk av venstre hånd, neglisjering av høyre. Når Ulrik sitter og strever med håndmotorisk aktivitet - med venstre hånd, kan tonus øke lett i høyre hånd - som ”svever” i rommet. Normal passiv bevegelighet i høyre arm/hånd. God evne til utadrotasjon og ekstensjon i høyre skulder, sideforskjell ved aktiv fleksjon. Full ekstensjon i høyre albu, redusert supinasjon av u.arm Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 ØKOLOGIS ANALYSE - av barnets mulighet for å utføre og delta i aktiviteter Fokus på PERSON - AKTIVITET - OMGIVELSE (Law et al 1996) Hvordan påvirker de ulike aspektene hverandre gjensidig? Sammenheng mellom forstyrrelser/tap av funksjon ifht kroppsfunksjon /struktur og begrensningene i aktivtet? (Case-Smith 2005) Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 ØKOLOGISK ANALYSE Hvordan vi samler informasjon fra omgivelsene som er relevant for vår aktivitet og hvordan vi bruker denne informasjonen for å kontrollere våre bevegelser (Gibson i Shumway-Cook&Wollacot 2001) Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 ØKOLOGISK ANALYSE Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2006 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

UTVIKLINGSMULIGHETER HOVEDPROBLEM Lite effektiv bruk av affisert hånd i 2-håndsaktiviteter Relativt god funksjon i affisert hånd - kan utnyttes bedre Mangler 2-håndsstrategier + tilrettelegging Motoriske begrensninger rammer mulighet for å delta i aktiviteter Energiproblem; blir sliten, behov for tilrettelegging + prioritering TILTAK SOM KAN GI METRINGSOPPLEVELSE OG MENINGSFULL DELTAGELSE Utnytte kognitiv ressurs ved planlegging + innlæring av funkjsonelle strategier Tilrettelegging data + intensiv, målrettet ferdighetestrening Velge fritidsaktivitet med utviklingsponsiale; jmfr, energibruk Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

BEHANDLINGS-/ OPPLÆRINGSMÅL Realistiske, konkrete/evaluerbare mål - barnets ønsker = motivasjon! Relatert til hovedproblem og til mestring og deltagelse GAS - Goal Atainment Scaling (King et al 1999) Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 TILTAKSPLAN ICF- aktivitet/deltagelse, personlige / omgivelsesfaktorer, kroppsstruktur/-funksjon I samarbeid med barnet/familien, barnehage/skole Målrettet ferdighetstrening Trening integrert i dagliglivet, Spesifikke behandlingstiltak Kompenserende tiltak Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 EVALUERING Opplæringsmål/behandlingsmål Gjennomføring av tiltak, eventuelt barnets egen evaluering Justering av målformulering og tiltaksplan Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 HVIS MÅL IKKE OPPNÅDD Revurdering av mål Ny analyse av oppgave, aktivitet og omgivelser Revurdering av funksjonelle muligheter og begrensninger, arbeidshypotese og arbeidsmetode Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7

Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7 NYE MULIGHETER ”Slagverk e` kuult! Lillian Åldstedt, ergoterapispesialist i barns helse, Trondheim 2007 Copyright: Communicatio Forlag, ISBN 82-92400-25-7