European Employe Index Norge land, ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge Laveste.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Jobbsøking.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advokat Tonje Urdal Sand
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
OPPFØLGING AV ARBEIDSMILJØUNDERSØKELSEN PÅ STUDIEAVDELINGEN.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Hvordan intervjue en forsker?
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veien mot arbeidslivet
NESOs Formannskole klasse / 2014
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
”Personaloppfølging – fra ord til handling!”
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
CV Curriculum Vitae.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Selvfølelse vs selvtillit
individuell oppfølgingsplan
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- roller og forventinger
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Jobbsøkerprosess Del 1 – Forberedelse og strategiplan, 6. oktober
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Tilsettinger Januar 2014.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Arbeid med bistand Rapportering.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
- Den gode utviklingssamtale
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Universitetet i Tromsø
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Roller og synsvinkler Bente Erlien
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
BARNAS BARNEVERN 2020.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere Læreplanmål: Foreta ansettelser i henhold til lover, forskrifter og regler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer:
Samarbeid og medbestemmelse
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Utskrift av presentasjonen:

European Employe Index Norge 2011 23 land, 29 000 ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge Laveste troskap på 10 år Stigende turnover og lav arbeidsløshet Fallende arbeidsglede Nedgang i oppfatningen av faglig og personlig utvikling Stigende lønnspress

9 http://www.youtube.com/watch?v=ufa9escl9-Q&NR=1 9

Ansettelsesprosessen Prosesspartner Kravspesifikasjon og forventning Hva tilbyr du Stillingsannonse samt valg av medier Kompetanse Inhouse ? Search Intervju m. avklaring av forventninger og ambisjoner Test (?) m. tilbakelesing Søknadsadministrasjon Referanser Kandidatprofil Dybdeintervju Ekthetskontroll Veien til rett person Vi setter svært høye krav til oss selv når det gjelder å finne den som passer best i din virksomhet. Ikke bare faglig, men også sosialt. Da legges grunnlaget for at arbeidsforholdet kan bli varig og vellykket, og at verdiskapningen kan starte raskest mulig etter ansettelsen. Våre krav til å finne riktig person gjelder like mye for midlertidige som faste stillinger. Vår yrkesstolthet gjelder uansett. Hvert oppdrag skal ha en riktig matching av kandidat og stilling. Våre rekrutteringskonsulenter er blant de beste i bransjen. Siden Manpower-gruppen har en sterk posisjon i markedet trekker vi til oss konsulenter med høye ambisjoner og god faglig bakgrunn. Med 15.000 ansettelser hvert år får vi også svært god trening. Denne erfaringen overføres direkte til våre kunder som merverdi i alle oppdragene som utføres av oss. Arbeidsprosesser for kvalitet Vi benytter svært velprøvd metodikk når vi skal identifisere de sterkeste kandidatene til et oppdrag. Kvalitetssikrede kunde- og kandidatprosesser blir fulgt hele veien når vi jobber oss frem mot en optimal ”match”. Utvelgelse Ansettelse Oppfølging - Prøvetid

Oppfølging av øk utvikling i prosjektet 50 x Etablering av budsjetter Kravspesifikasjon Arbeidsoppgaver Tid % Må ha Opplæring gis Oppfølging av øk utvikling i prosjektet 50 x Etablering av budsjetter 20 Fakturering 10 Utføre øk analyser Hvilke systemer må medarbeideren ha kjennskap til? Språk? Sertifikater? Hvem rapporterer medarbeideren til, er det en eller flere? Finnes det forestående prosjekter/omstillinger som kan få konsekvenser for stillingen, andre oppgaver mm?

Erfaring og egenskaper Må ha Fordel Økonomisk utdannelse x Erfaring fra øk.styring i prosjekt Bransjeerfaring MS Office, SAP Analytisk Hvilke personlige egenskaper, tidligere arbeidserfaring og kvalifikasjoner er viktigst. Stressbelastning, spesielle utfordringer, samarbeidsform, bedriftskultur. Beskriv noen kritiske situasjoner som kan oppstå i denne jobben der den ansatte virkelig blir satt på prøve, tenk gjennom hvordan dere ønsker at svaret blir.

Sivilstatus: Singel, eller i et åpent forhold Formkrav: Timeglass Ønsker med dette å bidra til at Manpower Engineering ikke gjør en alvorlig feilansettelse i egne rekker. Det skulle tatt seg ut… Jeg anbefaler at følgende kravspec legges til grunn: Kjønn: Kvinne Alder: 25-35 Sivilstatus: Singel, eller i et åpent forhold Formkrav: Timeglass Sentrale mål: 75 DD Hårfarge: Blondt, men brunt kan aksepteres Språkkunnskaper: Spansk, italiensk. Må beherske enkle ord på norsk. Nasjonalitet: uten betydning. Personlighet: Åpen og omgjengelig Hudfarge: Don’t care, bare den er myk som silke. Jeg vil også anbefale at dere kjører case intervju, og kan gjerne bidra med å bygge caset og delta som tredjepart. Hører fra dere om dere ønsker videre bistand. Best Regards / Vennlig hilsen,  Øyvind Kalstø Johansen

Opsjonsplaner Livskvalitet Bonus Barnepass Husvask Tilhørighet Bilordning Ledelse Utvikling Frukt Helseforsikring Subsidiert lunsj Fast lønn Avis Ekstra ferieuker Bedriftshytter

Søknadsadministrasjon Bekreftelse på mottatt søknad Telefoner i prosessen Spørsmål Dialog underveis for å ikke miste de gode Telefon til de som vært til intervju med avslag http://www.youtube.com/watch?v=ufa9escl9-Q&NR=1

Kompetanse og potensiale Hva kan du – og hvordan bruker du kunnskapen… Hvem er du Hva søker du Hva forventer du Gjennomgang av CV – spør og grav. Hvor likte du deg best, hvorfor? Hvilke oppgaver trivdes du best med der, hvorfor? Hvorfor sluttet du? Hvorfor søkte du deg over til den jobben? Konkrete eksempler og svar. Hvordan vil tidligere ledere, ansatte og kollegaer beskrive deg? Hva er viktig for deg, hvordan liker du å jobbe, hvordan legger du opp ukene dine, hvordan ser jeg at du er presset, osv osv.

TID OG PLASS FORTROLIGHET Hva var x ekstra god på Hva sa kolleger Hvordan takler x … Hva foretrekker x … Samarbeidsform

Oppfølgende spørsmål Gjerne innledende med: Hva tenkte du når du satte deg i bilen etter vårt siste møte? Noe fra referanser som kan tas videre? (husk fortrolighet) Mer i dybde på tidligere spørsmål. Se reaksjoner. Vi pratet tidligere om … kan du fortelle meg deg igjen. Drivkraft, fremtid, arbeidskapasitet, prioriteringer, ønske til lederstil. Få alles forventninger på bordet. Tvil koster tid.

Navn Praktisk Erfaring Utdannelse MS Office SAP Personlige egenskaper (forskjellig betydelse) Kari 2 1 3 Ole Nils Sigrid

Ansvarsfordeling ved innleie 22 Ansvarsfordeling ved innleie Oppdragsgiver Innføring i arbeidsoppgaver Daglig veiledning og oppfølging HMS Utleieselskap Rekruttering Personalansvar Oppfølging Lønn i avtalt periode Feriepenger Arbeidsgiveravgift Sykelønn Kurs og utvikling Forsikringer OTP HMS 22

• kan avtales skriftlig for inntil 6 måneder 23 Prøvetid - For å avklare arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet og pålitelighet. • kan avtales skriftlig for inntil 6 måneder • kan forlenges i visse situasjoner, dersom det fremgår skriftlig av arbeidsavtalen • oppsigelsesfrist 14 dager, dersom annet ikke kommer frem av arbeidsavtalen • gode opplæringsplaner med både teori og praktikk / kom fort i gang • følg opp kontinuerlig / rett person til opplæring • gjør alt dere kan for at medarbeider vil lykkes • jevnlig status og evaluering • dokumentasjon - referater signert av begge parter • strenge formkrav ved oppsigelse fra arbeidsgiver alternativ kan være å sammen komme frem til at denne stillingen ikke passer www.lovdata.no www.infotjenester.no www.hrnorge.no 23

Oppsigelse Har vi god dokumentasjon på at opplæring er gitt og at vi har fulgt opplæringsplaner, og er de gode nok? Har vi evaluert og hatt statusmøter underveis, hvor er det dokumentert hva som er bra, hva som ikke er bra, og hva som skal gjøres fra arbeidsgiver og arbeidstaker for at det skal bli bedre? Det er samme formkrav for oppsigelse i prøvetid som oppsigelse utenfor prøvetid, men det er imidlertid grunn til å tro at det er noe enklere for arbeidsgiver å få medhold i en oppsigelse som gis i prøvetid enn der oppsigelsen gis etter utløpet av prøvetiden. Dette har sammenheng med at man i prøvetiden særlig er interessert i å få avklart hvordan arbeidstakeren tilpasser seg arbeidet, hvilken faglig dyktighet arbeidstaker besitter og hvor pålitelig arbeidstaker er i forhold til å utføre arbeidet. Her forteller vi kunden om hvilke høye ambisjoner og krav vi setter til oss selv I Manpower. Vi skal ikke fortelle om det på en “selvskrytende” måte, men rett og slett dele med vedkommende hva vi strekker oss etter I vårt firma, og hva vi måler oss selv på (jfr Mission 2005/2006). Det å dele dette engasjementet med kunden skal vise at Manpower som partner er en svært positiv match for både kunder og kandidater. Opinionsundersøkelsen som bekrefter at MP oppfattes som best I bransjen på treffsikkerhet og oppfølging ligger som tilleggsfoiler. Disse kan vises dersom kunden vil høre mer, eller krever “bevis” for påstandene våre.

TAKK

26 Hvordan beholde gode medarbeidere Organisasjonskultur hvor man blir sett og hørt Godt og tydelig lederskap - gi tilbakemeldinger og be om det samme. Be om hjelp, få de ansatte til å føle at de kan hjelpe DEG – bli sett. Systematisk opplegg for medarbeidersamtaler, oppfølging av disse og rett person til å foreta dem, tid og oppfølging. Utviklingsmuligheter – har du kompetanse du ikke får brukt, kompetanse du ønsker å videreutvikle eller søke. Godt arbeidsmiljø – hva gjør du selv for å bidra til et godt arbeidsmiljø, hvordan ser andre på meg, hvordan ønsker jeg å bli oppfattet. Etablert i 82 land 4 400 kontorer 33 000 medarbeidere i administrasjonen Gjennomfører 10 millioner intervjuer årlig Har 5 millioner medarbeidere ute hos våre kunder 400 000 virksomheter er kunder Omsetning: $21,6 milliarder Bladet Fortunes ranking i 2009: Nr 119 i USA og nr 413 globalt 26 26