Etterutdanning Spesialitetsstruktur- og innhold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Dagen Medisin Arena 2011 Samhandling sett fra fastlegene: Muligheter og utfordringer Kjell Maartmann-Moe Fastlege i bydel Grünerløkka siden 1983 Spesialist.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Læring på arbeidsplassen
Sted, land Arrangement og dato Du reiser aldri alene Skal fortelle…
Student Exchange Programme
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Fra min og din til vår pasient. Samhandling i hele pasientforløpet Jan Emil Kristoffersen, overlege avd for samhandling Ahus Glimt fra utviklingsarbeid.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Europeiske trender og utviklingstrekk
NOKUTs fagseminar oktober 2007 Rolf Lofstad
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Praksiskonsulentordningen i Norge
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Regionene i Europa. Erfaringer vi kan lære av. Åse Erdal Brusselrepresentant KS Frostating, 23. april 2004.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
AN INTRODUCTION TO NATO
Høring av forslag til forskrift om IKT – standarder i helse- og omsorgssektoren SamUT 24. september 2013.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Faculty of Medicine University of Oslo.
EUs ungdomsprogram Aktiv ungdom Et program for ikke-formell læring Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Universitetet i Tromsø
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Pasientforløp alkohol
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
2. Verdenskrig.
EU Den europeiske union.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
EMCDDA - Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk og norsk samarbeid Avtalen med EMCDDA: St.prp.29 ( ). Norge (et ikke helt.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
1.
Utskrift av presentasjonen:

Etterutdanning Spesialitetsstruktur- og innhold Helsedirektoratets 4. temasamling. 20. mars 2013 Gardermoen Kjell Maartmann-Moe, Helsedirektoratet

Disposisjon Definisjon etterutdanning Arbeidsgruppenes synspunkter Etterutdanningens etterkrigshistorie EU og etterutdanning Etterutdanning rett og plikt - lov og forskrift Eksempelet allmennmedisin Etterutdanning i spesialisthelsetjenesten Etterutdanning i andre land Noen momenter for og mot etterutdanning Helsedirektoratets foreløpige standpunkt Spørsmål til diskusjon kmaar 200313

Etterutdanning Videreutdanning er utdanning som fører frem til spesialitet. Etterutdanning er utdanning for å opprettholde og videreutvikle kunnskap innen feltet man alt er utdannet i. Det er vanlig å skille mellom formell og uformell etterutdanning. kmaar 200313

Oppsummering fra arbeidsgruppene Etterutdanning – prinsippet Bred enighet - Etterutdanning for spesialister bør styrkes både som plikt og rettighet. Etterutdanning må ta opp i seg oppdatering av ervervet kunnskap og ny kunnskapsutvikling med relevans for spesialiteten. Ønskelig med innføring av en ordning med resertifisering i alle spesialiteter tilsvarende allmennmedisin. kmaar 200313

Oppsummering fra arbeidsgruppene Etterutdanning - innhold Anbefaler en ordning som i allmennmedisin med flere ulike tellende aktiviteter, som bør skreddersys til den enkelte spesialitet. Etterutdanning er viktig for å oppebære vaktkompetanse for de som går vakt. Etterutdanning må både omfatte de oppgaver man arbeider med til daglig og kjernestoff innenfor hoved- eller grenspesialitet. kmaar 200313

Oppsummering fra arbeidsgruppene Etterutdanning og arbeidsforhold Spesialistene må få mulighet til etterutdanning aktivitet innenfor arbeidet. Etterutdanning skal være en rettighet og ikke bare en plikt for legen. Det bør være incentivordninger både for spesialist og arbeidsgiver for at etterutdanningen gjennomføres. kmaar 200313

Oppsummering fra arbeidsgruppene Manglende etterutdanning Hvordan forholder arbeidsgiver / myndighetene / kollegiet seg til leger som ikke etterutdanner seg? Etablere ordninger som sikrer at resertifisering gjennomføres. Unngå å lage «smutthull» for konvertering fra land uten resertifiserings-ordninger. Det var ikke enighet i arbeidsgruppene om hvilke konsekvenser manglende gjennomføring av resertifisering skal få. kmaar 200313

Oppsummering fra arbeidsgruppene Etterutdanning og kompetansetesting Godkjenningsordninger bør være en myndighetsoppgave. Et flertall ønsket Ikke spesialisteksamen Mer kompetansetesting etter kurs Resertifisering må sikres som rettighet for legen. Resertifisering hvert 5. år kmaar 200313

Etterkrigshistorien om legers etterutdanning Diskusjon startet i Legeforening på 1950-tallet 1975 – 2012: 5 offentlige rapporter 1985: Norsk spesialitet i allmennmedisin med resertifisering hvert 5. år Storting 1997, Nasjonalt råd 1999 og Legeforeningen 1950-2012 2005: EUs yrkesdirektiv 2005/36. Kvalitet og portabilitet av helsepersonellutdanninger. De fleste anbefalingene er ikke fulgt opp kmaar 200313

Etterkrigshistorien om legers etterutdanning 2005 EUs yrkesdirektiv 2005/36. Kvalitet og portabilitet av helsepersonellutdanninger. 2009 Helsedirektoratets delegasjonsfullmakt til spesialist- godkjenning inndratt av HOD med virkning fra 011011. 2011 HOD oppdrag til Helsedirektoratet. Prosjekt spesialitetsstruktur- og innhold. 2012 Legeforeningens utdanningsundersøkelse + etterutdanningsprosjekt 2013 Juni Helsedirektoratet leverer sin rapport til HOD Legeforeningen landsstyremøte 2014 ? EUs yrkesdirektiv 2005/36 revideres? Krav om obli- gatorisk etterutdanning ligger inne i høringsutkastet De fleste anbefalingene er ikke fulgt opp. Det gjelder helsepersonelloven § 53, tildeling og bortfall av autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning. Den tidligere adgangen til å delegere myndighet til å gi spesialistgodkjenning til private yrkesorganisasjoner falt bort ifm Lovendring av 19 juni 2009 nr. 110 (ikr. 1 okt 2011 iflg. res. 16 sep 2011 nr. 950). Helsedirektoratet overtok fra samme tidspunkt (1.10.2011) spesialistgodkjenningen. kmaar 200313

“By [5 years after the entry into force of the directive], Member The recognition of professional qualifications. Directive 2005/36 Yrkesdirektivet Høringsrunden for en revisjon av yrkesdirektivet er avsluttet. I forslaget ligger krav om obligatorisk etterutdanning for bl.a. leger. “By [5 years after the entry into force of the directive], Member States shall introduce schemes for mandatory continuing education and training for doctors of Medicine, medical specialists, nurses responsible for general care, dental practitioners, specialised dental practitioners, midwives and pharmacists.” Rapporteringskrav – om det blir vedtatt slik det står - vil medføre at medlemsstatene vil måtte utvikle mer forpliktende nasjonale systemer for kontinuerlig profesjonell utdanning for de oppgitte yrkesgruppene – herunder leger - i retning av obligatoriske ordninger med eller uten resertifisering, hvis de ikke allerede har det. Rapporteringskravet forfaller første gang 5 år etter at det er vedtatt i EU. kmaar 200313

Ansvar for legers etterutdanning Myndighetene Arbeidsgiver / oppdragsgiver Profesjonen Legen kmaar 200313

Plikt og rett til etterutdanning Helsepersonelloven §4. Forsvarlighet §16. Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Spesialisthelsetjenesteloven §3-10. Opplæring, etterutdanning og videreutdanning Helsepersonelloven §4. Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. §16. Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Spesialisthelsetjenesteloven §3-10. Opplæring, etterutdanning og videreutdanning Virksomheter som yter helsetjenester som omfattes av denne loven, skal sørge for at ansatt helsepersonell gis slik opplæring, etterutdanning og videreutdanning som er påkrevet for at den enkelte skal kunne utføre sitt arbeid forsvarlig. kmaar 200313

Plikt og rett til etterutdanning Helse- og omsorgstjenesteloven § 8-1. Undervisning og praktisk opplæring § 8-2. Videre- og etterutdanning Helse- og omsorgstjenesteloven § 8-1. Undervisning og praktisk opplæring Enhver kommune plikter å medvirke til undervisning og praktisk opplæring av helsepersonell, herunder videre- og etterutdanning. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kommunens medvirkning til undervisning og praktisk opplæring. § 8-2. Videre- og etterutdanning Kommunen skal sørge for at egne ansatte som utfører tjeneste eller arbeid etter loven her, får påkrevd videre- og etterutdanning. Kommunen skal medvirke til at personell som utfører tjeneste eller arbeid etter loven her i privat virksomhet som har avtale med kommunen, får adgang til nødvendig videre- og etterutdanning. Personell som utfører tjeneste eller arbeid etter loven her, plikter å ta del i videre- og etterutdanning som er nødvendig for å holde faglige kvalifikasjoner ved like. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om videre- og etterutdanningen. kmaar 200313

Allmennlegetjenesten Videre- og etterutdanning Spesialitet i allmennmedisin fra 1985 (turnus + 5 år) med krav om resertifisering hvert 5. år. Intet krav om spesialistutdanning eller resertifisering i allmennmedisin i lov eller avtaleverk. >50% av allmennlegene er spesialister i allmennmedisin. I tillegg er omlag 25 % er på vei til å bli spesialister. De fleste spesialistene etterutdanner og resertifiserer seg. Man mister spesialiteten og økonomien hvis man ikke resertifiserer seg, men kan ellers fortsette som før. kmaar 200313

Allmennlegetjenesten - etterutdanning Rammebetingelsene De viktigste bestemmelsene ligger i rammeavtalene mellom KS/Oslo kommune og Legeforeningen og ”Normaltariffen”. Det er satt av god tid til etterutdanning Innholdet i etterutdanningen har en ramme godkjent av HOD. Detaljene godkjennes av spesialitetskomiteen i allmennmedisin. Poengsystem – fungerer godt. kmaar 200313

Allmennlegetjenesten - etterutdanning Økonomi 90% av fastlegene er næringsdrivende. Denne kategori fastleger dekker utgiftene til spesialistutdanningen selv. Spesialisttakster i allmennmedisin ved oppnådd spesialitet. Avsetninger til utdanningsfond trekkes fra på Normaltarifframmen før fordeling på takster. Utgifter: tapt inntekt, påløpte faste utgifter, kursavgifter, reiser og opphold Utdanningsfond noe dekningsbidrag, men betyr relativt sett mindre enn før. kmaar 200313

Spesialisthelsetjenesten Videre- og etterutdanning Oppdragsdokumentene Helseforetaket skal sørge for at ansatte til enhver tid får tilstrekkelig opplæring til å sikre et kvalitativt godt og faglig forsvarlig tjenestetilbud. Alle utgifter til reise og opphold i forbindelse med etter- og videreutdanning dekkes av arbeidsgiver eller de nasjonale utdanningsfond Sentrale avtaleverk Kostnadene er arbeidsgivers ansvar; konkurranseevne, implementering, fagets utvikling Lokale avtaleverk kmaar 200313

Spesialisthelsetjenesten Etterutdanning Trass lovbestemmelser og avtaler: Legeforeningens undersøkelse 2012 i 23 HF og 3 private om kontinuerlig etterutdanning viste svært stor variasjon i tilrettelegging for etterutdanning mellom arbeidsstedene. kmaar 200313

Legeforeningens legekårsundersøkelse Det brukes mindre tid i 2004 enn 1993 til kurs og kongresser. Positiv korrelasjon mellom jobbtilfredshet og faglig oppdaterthet. 1/5 av overlegene følte seg ikke faglig oppdatert i sitt daglige virke. Tilsvarende tall for allmennleger ikke oppgitt. kmaar 200313

Land med frivillig deltagelse i CME/CPD Land m obligatorisk CME/CPD CME = Continous Medical Education CPD = Continous Professional Development Land m obligatorisk CME/CPD Land med sertifisering Belgia Bulgaria Danmark Estland Finnland Hellas (privatpraktiserende ) Luxemburg Island Spania Malta Portugal Norge (for spesialister) Sverige Kypros Frankrike Italia Norge (allmennleger) Polen Hellas (offentlig ansatte) Slovakia Slovenia Sveits Tsjekkia Tyskland (sykehusleger) Østerrike Ungarn Nederland Storbritannia Irland Kroatia Romania UEMS 2008: 17 av 26 europeiske land har en eller annen obligatorisk form for etterutdanning (CPD) CME-poeng fra andre land Poeng med CME er at du skal kunne opparbeide dem i andre CME land Advokater (selvpålagt) Revisorer (lovpålagt) Yrkessjåfører (forskrift) Jordmødre (selvpålagt) Tannleger (selvpålagt) Psykologer (selvpålagt) Veterinærer (selvpålagt) kmaar 200313

Sanksjoner hvis etterutdanningsopplegget ikke følges None Belgium, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Greece, Iceland, Italy, Luxembourg, Malta, Netherlands, Poland, Spain, Sweden, Norway Professional Croatia, Germany, Hungary, Ireland, Netherlands, Romania, Slovenia, UK, USA Loss of Licence Germany, Greece, Netherlands, Slovakia, Switzerland Financial Austria, Belgium, Germany, Ireland, Malta, Norway (GPs) ,Slovakia, Switzerland, USA kmaar 200313

Etterutdanning Pro Kontra Sikre pasientene oppdatert, god og trygg diagnostikk, behandling og omsorg Sikre at alle legene har de samme mulighetene Sikre at alle gjør det Sikre god samhandling og effektiv ressursutnyttelse Økt arbeidstilfredshet Viktig å henge med internasjonalt – CME-poeng i andre land Dokumenterbarhet System Fører det til økt faglig kvalitet og pasientsikkerhet? Tidsbruk og økt arbeidsbelastning Organisering og byråkratisering Kvantitet vs kvalitet Legene får alt ansvaret (tid, finansiering) Langtfra uttømmende kmaar 200313

Helsedirektoratets foreløpige vurdering Helsedirektoratet vil anbefale obligatorisk etterutdanning. Hvordan den obligatoriske etterutdanningen skal innrettes blir gjenstand for videre diskusjon og vurdering. kmaar 200313

Spørsmål til diskusjon Hvordan kvalitetssikre etterutdanningen? Resertifisering? Hva er alternativet hvis man ønsker systematikk, monitorering og forpliktelse fra alle parter? Konsekvenser av manglende etterutdanning? for pasientene for legen for arbeidsgiver kmaar 200313