Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Veiledning av elever / lærlinger
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Grønn utdanning – utfordringer
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Ulikhet, likeverd og tjenestekvalitet i kommunal sektor Fagseminar – NSF
Demensomsorgens ABC.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Støttekontakt til personer med demens
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Kompetanse og faglig infrastruktur i helse- og omsorgstjenestene Heidi haukelien Halvard Vike.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Fremtidens spesialsykepleiere
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Voksenes læring i Valdres
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
utfordringer i en ny region
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
SkillAid; Veiledning i sann tid
Utskrift av presentasjonen:

Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet

Livslang læring ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk, og av avgjørende betydning for å sikre fortsatt høy sysselsetting og lav ledighet.” (Kap. 9 i LOs handlingsprogram, vedtatt 7. mai 2013)

Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev Den viktigste forutsetningen for å få et hvilket som helst verktøy til å fungere er -at det fungerer for å løse oppgaven sin -at det er kjent og anerkjent av brukerne -at det er lett å bruke og vedlikeholde uten en omfattende manual…..

Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev Utfordringer vi kjenner til: Godkjenning av realkompetanse inn mot formell utdanning - å vurdere noenlunde likt mellom fag og over hele landet

Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev En mangel vi kjenner til i Fagforbundet omhandler organisering av opplæring av voksne helsefagarbeider: Vi mangler et system for å binde sammen eller veksle inn læring på arbeidsplassen med formell utdanning som ikke er en individuell ordning, men et system for organisering av opplæringen for flere.

Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev Helsefagarbeider har en sidedimensjon som er interessant i både utdanningsmobilitet og geografisk mobilitet: Krav om autorisasjon for å kvalifisere til arbeid stiller krav til at nivået på norsk fagbrev opprettholdes og utvikles i tråd med kravene i helse- og omsorgstjenestene

Oppstartseminar for ECVET - oppdragsbrev For å kunne rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft for de mange oppgavene innen helse og omsorg må fagarbeiderne kunne føle trygghet for at de er utdannet til å møte oppgavene og forventningene fra pasienter, pårørende med flere. Ingen snarveier vil fungere godt på sikt!

Takk for oppmerksomheten!