Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Nordisk tilsynskonferanse
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fremtidens psykologer møter samfunnets krav
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Bakgrunn for skolehelserådet
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Delegasjonsreglement
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Framtidens kommuner og regioner
Ny sjanse! SKOLEEIERPROGRAM—NORD Kompetanse- og utviklingsprogram for
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Hvilke plattformer bruker dere?
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Kurs for brukere av KFF-KSS
montessoriforbundet, februar 2018
Innledning om KFF-KSS.
Skolebasert kompetanseutvikling
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” ”Det gylne grensesnitt” KS – BTV 2008 Politikk Fag Folk ”New Local Governance”

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Bakgrunn •Opplæringslova, § 13 – 10: Kommunen/fylkeskommunen og skoleeigaren for privat skole etter § 2-12 skal ha eit forsvarleg system for vurdering av om krava i opplæringslova og forskriftene til lova blir oppfylte. Kommunen/fylkeskommunen og skoleeigaren for privat skole etter § 2-12 skal ha eit forsvarleg system for å følgje opp resultata frå desse vurderingane og nasjonale kvalitetsvurderingar som departementet gjennomfører med heimel i § 14-1 fjerde ledd. KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Bakgrunn •§ 13 – 10, innebærer at kommunene og fylkeskommunene, som ansvarlige skoleeiere, i større grad må ta grep om styringen av opplæringen på et overordnet nivå. Både administrativt og politisk. Med andre ord - utøve aktivt eierskap •Nasjonale styringsdokument legger vekt på tydelig og kraftfull ledelse av skolene som en viktig faktor for utviklingen av god kvalitet i skolen, og setter derfor fokus på lederutvikling som et viktig grep for å utvikle gode skoleledere på alle nivå. •Fokus så langt har vært på rektorrollen og skoleeiers ansvar for opplæringens kvalitet. Det er et udekket behov for faglig oppdatering/oppgradering på kommunenivå – uavhengig av organisasjonsform. KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Grunnlaget Forskning: - Skolen som system, er i dag preget av et ”religiøst aspekt” – man innfører og gjør det man tror på, ikke nødvendigvis det man gjennom kunnskap og viten om læring vet virker. Thomas Nordahl, Forsker og professor Påstand : Kunnskap om hva som skjer rundt oss nasjonalt og internasjonalt, både politisk og gjennom forskning og ny viten om utdanningsfeltet, er en forutsetning for å kunne ta gode, konsistente og langsiktige styringsgrep lokalt. KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Formål •Bidra til å legge til rette for lokale forsknings- og kunnskapsbasert dialoger på utdanningsområdet i spenningsfeltet mellom administrativt og politisk nivå –Gi administrativ ledelse på kommunenivå et faglig løft på utdanningsområdet. –Bidra til å skape en forståelse hos lokalpolitikere for styringsbegreper og hvilke krefter og faktorer som bidrar til å påvirke den utdanningspolitikken som utformes internasjonalt, nasjonalt og lokalt. KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” 1.Styringsbegrepene – styring vs. ledelse –Styring som et globalt fenomen –Økonomi og juss i styring av utdanning –Forholdet mellom politikk, offentlighet, forvaltning og profesjon –Utdanningens mandat –Organisasjonsteoretiske begreper om skole og utdanning KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” 2.Internasjonal styring av utdanning –Globale trender og konsekvenser for utdanningssamfunnet –Kommunikasjon, teknologi og utdanning –Det flerkulturelle utdanningssamfunnet –Marked og utdanning –Internasjonal forskning KS – BTV 2008 PISA

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” 3.Nasjonal styring av utdanning –Overnasjonale målinger – gjør det oss bedre? –Styring og organisering av nasjonal utdanningspolitikk –Nasjonal forskning på utdanning –Utdanningssektoren som system –Offentlig reformpolitikk KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” 4.Lokal styring av utdanning –Utdanning og kommunenes/fylkeskommunenes samfunnsutviklerrolle –”Skolesjefen” – kommunens eller statens ”mann”? –Kommunene/fylkeskommunene og KS KS – BTV 2008

Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Organisering •Et program med en serie økter eller samlinger som beveger seg langs to akser – faglig og politisk •Veksling mellom felles økter/samlinger og mer spissede samlinger til målgruppene. •Legge til rette for arenaer der deltagere fra den ”faglige aksen” får anledning til å skaffe seg praktiske øvinger og erfaringer i forhold til å skape kunnskapsbasert dialoger og refleksjoner med politisk nivå. •Programmet gjennomføres i nært samarbeid med høgskoler og/eller universitet •Programmet avsluttes med en åpen konferanse i KS-BTV regi der temaet er styring av utdanning, og der kursdeltagere kan være innholdsleverandører. KS – BTV 2008