Møte i Rådet for samarbeid med arbeidslivet (RSA) Velkommen! Tirsdag 20. mai 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
PhD PROGRAM Prosess-, Energi- & Automatiseringsteknikk
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Innledning til debatt : Høringsprosessen så langt RSA
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
En stemningsrapport fra felten 6 uker før 18. juni Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Velkommen til Universitetet i Agder
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

Møte i Rådet for samarbeid med arbeidslivet (RSA) Velkommen! Tirsdag 20. mai 2014

PROGRAM RSA-møte 20. mai :30Innledning v/ rektor Kristian Bogen, HiT 10: 45Fellesprosjektet sett i perspektiv av internasjonale og nasjonale utviklingstrekk innen universitets- og høgskolesektoren v/ universitetsdirektør Tor Aagedal 11:15Mulighetsgruppene presenterer sine utredninger •Felles muligheter innen bærekraft, miljø og klima v/ Tone Jøran Oredalen, dekan,HiT •Felles muligheter innen kunst- og kulturfag v/ Per Kvist, dekan, UiA •Felles muligheter innen teknologi- og ingeniørutdanning v/ siv.ing. Knut Harg, privat næringsdrivende •Felles muligheter innenfor helse, omsorg og samhandling v/ Anders Wahlstedt, seniorrådgiver, Sørlandet sykehus 12:15Lunsj i studentkantina Henrikke 13:00Prosjektstyrets sluttrapport - en kort gjennomgang v/ Kristian Bogen 13:30Innledning til debatt: Høringsprosessen så langt v/ seniorrådgiver Helge Møll, UiA 13:45Diskusjon: Fusjon eller samarbeid? 14:55Oppsummering av møte v/ rektor Torunn Lauvdal, UiA 15:00Møteslutt

Fellesprosjektet HiT/UiA En presentasjon av Sluttrapporten for Rådet for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 20. mai 2014 Kristian Bogen rektor Høgskolen i Telemark

Oppgaven Kan samfunnsoppdraget (utdanning, forskning og formidling/samfunnsaktørrollen) løses bedre a)ved et tettere institusjonssamarbeid eller b)som et fusjonert HiT/UiA-universitet?

•Nasjonal uh-politikk: verdensledende universitetsmiljøer •Regional- og næringspolitiske grunner: En sterkere kraft i samfunnsutviklingen •Institusjonsstrategisk: Posisjon som ledende universitet •Faglig begrunnelse: Kjernen i oppdraget → Utdanning og forskning I et lengre perspektiv: mulighetsrommet

Hvorfor spør vi? •Politiske signaler •Agder og Telemark er hver for seg små regioner –lav utdanningshyppighet –synkende ungdomskull –konkurranseutsatt næringsliv •Hardere konkurranse om studenter, gode fagfolk og ressurser •Behov for å styrke fagmiljøene for å sikre –bedre studier –mer og bedre forskning –en sterkere kraft i samfunnsutviklingen

Hva er visjonen for prosjektet? Et nytt universitet i Agder og Telemark skal kjennetegnes av nærhet til studentene, være profesjonsrettet, samfunnsnært og tverrfaglig, og gjennom det bidra til å bygge en fremtidig sterk kunnskapsregion. Et nytt universitet i Agder og Telemark skal være en utviklingskraft for samfunnet, for næringsliv og kultur, for lokalsamfunn og det internasjonale samfunnet. Et nytt universitet i Agder og Telemark må møte den økende konkurranse på en rekke områder med større robusthet og bærekraft i fag- og forskningsmiljøene enn de to institusjonene kan hver for seg.

Hva slags universitet kan det bli? Store profesjonsutdanninger: –Lærerutdanning –Helse- og sosialfag –Ingeniørutdanning og teknologi –Økonomi og administrasjon Nasjonalt unike områder: –Forfatterstudiet –Rytmisk musikk –Folkemusikk –Mekatronikk –Matematikkdidaktikk –Kulturstudier

Det digitale paradigmet  Et grunnleggende suksesskriterium for et evt nytt universitet  UiA: Det digitale universitet (DDU-programmet) – også aktiv pedagogisk bruk av mulighetene på nett for å styrke kvalitet og læringsutbytte  HiT: Meget langt fremme i anvendt pedagogisk bruk av teknologi i nettleveranser av utdanningsprogrammene Et eventuelt Sørnorsk Universitet vil ha de beste forutsetninger til å lykkes godt i den digitale fremtiden!

Hvordan kan universitetet bli? Flercampusuniversitet: •Kristiansand hovedsete studenter •Grimstad studenter •Grenland (Porsgrunn) studenter •Midt-Telemark (Notodden, Bø, Rauland) studenter 6 fakulteter: •Humaniora •Idrett, helse- og sosialfag •Kunst- og kulturfag •Samfunnsvitenskap •Teknologi og realfag •Økonomi (Handelshøyskolen)

Hvordan kan universitetet bli?

Ledergruppe KristiansandGrimstadGrenlandMidt-Telemark Rektor Prorektor 2 viserektorer 1 viserektor 3 dekaner1 dekan Univ.direktør Assist. univ.direktør

Institusjonelt samarbeid

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Nasjonale perspektiver Det kan hevdes: •Det blir uansett ny institusjonsstruktur og fusjoner: Vi bør ta nasjonale posisjoner og styring med fusjonsprosesser når det uansett blir ny institusjonsstruktur i Norge •Viktig å bygge et sterkt universitet som blir drivkraft for kunnskaps- og samfunnsutviklingen i denne delen av landet Men en kan også mene: •Det er ufornuftig å bruke ressurser på en vanskelig fusjonsprosess når vi allikevel ikke vet hvordan uh-sektoren vil se ut om noen år •UiA og HiT er ikke små institusjoner som må bli større

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Nye rammevilkår Argumenter for: •UiA og HiT vil samlet ha større ressursgrunnlag og større politisk gjennomslagskraft •Det største universitetet mellom Oslo og Bergen vil trolig få mer oppmerksomhet, og bli mer attraktivt for studenter og gode fagfolk, og tiltrekke seg eksterne ressurser Argumenter mot: •Mange studiesteder, spredte studietilbud og oppdelte fagmiljøer kan gjøre universitetet mindre attraktivt enn et mindre universitet med samlede tilbud •Like eller tilsvarende studietilbud flere steder kan føre til intern ressurskamp i stedet for utvikling av fag og studier i samarbeid

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Studier og studentperspektiv Fordeler: •En kvalitativt god, bred og innovativ studieportefølje vil kunne utvikles over tid •En fusjonert institusjon kan utnytte digitale muligheter til større faglig bredde og undervisning i flere spesialiseringer •Et fusjonert universitet vil bli mer synlig nasjonalt og internasjonalt. Kandidater med vitnemål herfra kan bli mer attraktive på arbeidsmarkedet •Det vil kunne tilbys flere masterprogrammer og ph.d.-utdanninger som påbygging til grunnstudiene – skreddersy egen utdanning! •Studienes knytting til praktisk arbeidsliv vil kunne utvides i en større region •Sterkere forskningsmiljøer vil kunne videreutvikle kvaliteten på den forskningsbaserte undervisningen

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Studier og studentperspektiv, forts. men,... •det kan bli en sentralisering av studietilbud slik at det blir smalere tilbud på hvert studiested •«smale» studietilbud kan bli mer utsatte og kan bli lagt ned •dersom studietilbud flyttes, kan en risikere at studentene ikke flytter med •studentenes påvirkningsmuligheter kan bli svekket pga avstand til institusjonsledelsen •studentenes engasjement i studentpolitikken kan svekkes i en institusjon som har så spredt virksomhet •universitetet kan bli for stort og for spredt til at studentmassen føler tilhørighet

El-kraft Informatikk & Automatiserin g Gass & Energi teknologi Maskinteknisk design Byggdesign Plan og infrastruktur Bygg System & Control Engineering Energy & Env. Technology Process Technology PhD-program i Prosess-, Energi- & Automatiseringsteknikk Studieprogram i Teknologi HiT-UiA Forkurs Flyingeniør Elektronikk IKT Fornybar energi Mekatronikk Multimedia Ind. Øk. og Tek. Ledelse IKT Mekatronikk Fornybar Energi Bygg PhD Program at the Faculty of Engineering & Science

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Fagmiljø og forskning Noen argumenter for: •Det kan bygges større og mer kraftfulle fagmiljøer •Små fagmiljøer kan reddes fra å bli lagt ned ved at de kan ses i sammenheng på tvers av studiestedene Noen argumenter mot: •Et fusjonert HiT/UiA kan gi større fagmiljøer, men også mer spredte, og dermed mer utsatte fagmiljøer •UiA og HiT vil ved en fusjon ha mindre forskningspublisering per vitenskapelig ansatt (0,76 i 2013) enn UiA har alene (1,01 i 2013)

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Samfunnsinteraksjonen Det kan hevdes: •Et større, mer robust og faglig bredere universitet vil være en sterkere kraft i den regionale utviklingen •Et sterkt universitet gir et sterkere og mer spennende kunnskapsbasert næringsliv – flere jobber for dyktige kandidater •Et regionalt sterkt universitet kan bidra bedre inn mot et globalisert arbeidsliv og få i mangfold tilbake •Et stort universitet, med bredere fagportefølje, er mer attraktivt for samarbeid med samfunns- og næringsliv •Et fusjonert universitet vil kunne bygge nasjonale fagmiljøer, og dermed bidra bedre til landsdelens arbeidsliv

Hvorfor, eller hvorfor ikke? Samfunnsinteraksjonen, forts. Men det kan innvendes: •Agder og Telemark oppfattes ikke som én region. Et felles universitet risikerer å få et fjernere forhold til landsdelen •Finansiell (og annen) støtte fra landsdelen kan bli mindre, eller medføre vanskelig ressursfordeling, fordi lokale krefter bare ønsker å støtte «sin del» av universitetet •Telemarks politiske og arbeidsmessige orientering vil være mot nordøst, ikke sør

Vi kan argumentere for at •et stort, framgangsrikt universitet gir stolthet hos ansatte, og gjør universitetet attraktivt for flere studenter og ansatte •en fusjon gir muligheter for å tenke nytt om organisasjon, fag og studier, pedagogiske virkemidler Men... •mange vil oppleve at medbestemmelse og delaktighet blir mindre •en fusjon skaper mye intern uro, som tar energi bort fra universitetets primæroppgaver Hvorfor, eller hvorfor ikke? Ansatte og arbeidsmiljø

•Et stort universitet vil ha større rom for satsinger (med «ubundne midler»). •Utvikling og bruk av gode ikt-løsninger vil kunne gi stordriftsfordeler, med ressursinnsparing og økt kvalitet. Men, •økte administrasjonskostnader og koordineringskostnader kan føre til lavere kvalitet på primæroppgavene. •en større, spredt institusjon trenger en tydeligere organisatorisk struktur. Det kan gi mer byråkrati. Hvorfor, eller hvorfor ikke? Organisasjon og administrasjon

Høringsprosess og saksbehandling videre  Utredningsarbeidet er avsluttet – sluttrapporten og høringsbrev ble godkjent av styrene 9. og 10 april  Perioden 22. april til 23. mai er høringsperiode eksternt og internt  Allmøter internt + andre møter eksternt, samt allmenn interesse og debatt i samfunn og media  Vurderinger av høringsuttalelser og forberedelse av styresak månedsskiftet 24. mai til 12. juni  Styremøter 18. juni