VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Minoritetsspråklige søkere
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Vigo Driftsorganisasjon IKS
På vei mot ny utviklingsplan
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Inntaks- og formidlingssamling 2013
Status Rett i Mappa – Arkivprosjektet VIGO
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Vigo Driftsorganisasjon IKS
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Vigo Driftsorganisasjon Trude Riple
Rådgiversamlingen høsten 2009
Inntaks- og formidlingssamling 2013
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Videregående skoler i Skien
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
Status SAS 2014  Viktigste verktøyet skolene har  Kvalitet på data (elev, foresatte og ansatte)  Flere manuelle oppgaver er borte  Innsending av.
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013 Brukernavn:       andeby_enger Passord:               Gluggen13

Hva er VOKAL? Vurdering Og Kartlegging Av Læring Utarbeidet av Conexus for grunnskolen for å registrere resultater og effektivisere håndteringen av: Kartleggingsprøver Kartleggingsverktøy Videreutviklet for vgs og med IKO-modul som en del av Ny GIV overgangsprosjektet i Akershus Vg1-modulen «i drift» fra august 2012 IKO-modulen for grunnskolen ferdigstilles i disse dager Vg2- og Vg3-modulen i drift fra august 2013

IKO-modulen Grunnleggende ferdigheter – behov for oppfølging Mål for kritisk nivå i lesing, skriving og regning Identifisering og kartlegging Identifisering basert på data fra forrige skoleår Oppfølging av sosial og arbeidsmessig kompetanse Intervjuguide Oppfølging i fag Rapporter på klassenivå med karakterer og fravær

Grunnleggende ferdigheter Mål for grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning Skjemaet følger eleven: læreren kan oppdatere skjemaet slik at det gjenspeiler elevens utvikling. Utfylte skjemaer overføres mellom trinnene og fra grunnskole til vgs Nye mål publiseres nå Gammelt skjema blir liggende og kan fortsatt brukes, men blir merket som «utgått»

Identifisering og kartlegging Identifisering: Data fra forrige skoleår fra 9. trinn til Vg3 Karakterer i gjennomgående fag (uavklart for Vg2 og Vg3) Karaktersnitt (alle fag) Fravær Grunnleggende ferdigheter Kartlegging Intervjuguide for kartleggingssamtale Etter kartlegging Fortsatt IKO-elev? Hvis ja: Er tiltak og ansvarsfordeling beskrevet?

Oppfølging i fag: Identifisering underveis i skoleåret Rapporter med fargekoder Kontaktlærerrapport Analyserapport Rapport på skolenivå kommer Per i dag er rapportene på klassenivå, men man velger hvor mange klasser som skal med i rapporten. Conexus utvikler en rapport hvor klassetilhørighet blir en kolonne, og hele elevutvalget vises i samme tabell.

Oppfølging i fag forts. Kontaktlærerrapport Analyserapport Identifisert som IKO-elev? Karaktersnitt inn Aggregert fravær per halvår (terminskifte 15. januar) Karakterer i alle fag T1, T2, Mv1, Mv2 Analyserapport Identifisert som IKO-elev Karaktersnitt inn, karaktersnitt T1, T2, Mv1, Mv2 Karakterutvikling

IKO-modulen for grunnskolen Krever integrasjon med det skoleadministrative systemet for å hente ut karakterer og fravær Identifisering og kartlegging Oppfølging i fag Grunnleggende ferdigheter og oppfølging av sosial og arbeidsmessig kompetanse kan brukes uten integrasjon Conexus jobber med å spesifisere hvilke data som må inngå i uttrekket fra SAS

Hvordan få IKO-modulen? Ta kontakt med Conexus for bestilling Conexus oversender spesifikasjon for uttrekk fra SAS (Visma, Oppad, Sats, Extens) Bestill uttrekk fra SAS-leverandør Når uttrekket er ferdig laget: Forbered dere på noe testing (på skole- og administrasjonsnivå) Modulen er i drift!

IKO-modulen: Kostnader IKO-modulen er gratis for kommuner som har VOKAL AFK kan bidra noe med engangskostnadene knyttet til å etablere uttrekk fra SAS Evt. årlige vedlikeholdskostnader av uttrekket Brukernavn:       andeby_enger Passord:               Gluggen13

IKO-modulen etter Ny GIV NÅ: Skjema for grunnleggende ferdigheter brukes i intensivopplæringa i 10. trinn for Ny GIV-elever Resultatene legges rett inn i Vokal i de kommunene som har Vokal AFK puncher resten av resultatene slik at kartleggingen av alle elevene overføres til vgs (ved samtykke) 2014 - : Skjemaet brukes for alle elever som identifiseres på bakgrunn av karakterer

Vokal for Vg2 og Vg3 Under utvikling Samme brukergrensesnitt som Vg1-modulen, men med noe annen oppbygging pga: Mengden fag som tilbys (spesielt på SSP) Fag som tas av elever på flere trinn Testing i mai-juni Ferdigstilles i juli Data lastes inn fra Sats når inntaket er ferdig Planen er at inntaket skal være ferdig to dager tidligere enn i fjor (dvs. 6. august)