1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Fagskolens nasjonale retningsgivere
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
1 Fagskoleseminar for Fagskolen Rogaland onsdag 26. mai
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Veiledning av studenter
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
1 Årskonferansen for RFF 2009 Revidering av planverket for teknisk fagskoleutdanning Ivar Lien.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Årskonferansen 2013 i Bergen Bård Inge 11. Planarbeid i NUTF Nasjonal plan for LØM godkjent vår Nasjonale planer for kjemi (2) høst 2011 Nasjonale.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Fagskoleansvaret Fylkesrådmannskollegiet Vika konferansesenter 19. november 2009 Fylkesrådmannskollegiet 19. november 2009 ved Bård Inge Thun, fagskolekoordinator.
Møte med referansegruppen for petroleum
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
Kvalifikasjonsrammeverk
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11

2 Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF) Det er utarbeidet følgende statutter for arbeidet i Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF): Utvalget skal: 1. Være et organ for samhandling mellom utdanningsgivere, brukere og næringsliv i arbeidet med å utvikle grunnlaget for en nasjonal standard for nivå og innhold i fagskolen og å synliggjøre utdanningen i samfunnet. Den nasjonale standarden skal gi grunnlag for næringsmessig og lokal tilpasning av opplæringen og for ulike læringsformer. 2. Fastsette nasjonale kriterier for teknisk fagskoleutdanning. 3. Utvikle og fastsette nasjonale planer etter anbefaling fra de næringsrettede utvalgene. 4. Tilby NOKUT et samarbeid om utvikling av kriteriegrunnlaget for godkjenning. 5. Utvalget kan uttale seg om andre forhold av nasjonal interesse. Leder i NUTF er representert i Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF. 2

Brev til skolene  Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning har i møte 21. mai 2008 bestemt at de nasjonale planene skal revideres. Dette ble ytterligere forsterket i møte 1. oktober Arbeidsgruppen for dette arbeidet består av Gunnar Visnes, Bård Inge Thun og Ivar Lien.  Revideringen går ikke først og fremst på faglig innhold, men på oppbygging.  NUTF mener at planverket i sin nåværende form er for detaljert, og strukturen er ikke tilpasset dagens krav. Deler av planverket har også med emner fra videregående opplæring.  Det er også ønskelig at fagskoleutdanningen tilpasses det arbeidet som gjøres nasjonalt med utarbeidelses av kvalifikasjonsrammeverk (EQF og NQF). Her er det et krav at læringsutbyttet beskrives, og ikke utdanningens omfang. 3

4 NKR (EQF) - også for fagskolene  Kvalitativ beskrivelse av karaktertrinnene er i dag basert på deskriptorene kunnskaper, ferdigheter og holdninger.  Disse vil nå i EQF-sammenheng endres til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.  Fagskolene må derfor endre karakterbeskrivelsene  En god idé å sette inn beskrivelsene av læringsutbytte knyttet til karakterene på vitnemålet?  Arbeidet igangsatt, pilotskoler har beskrevet læringsutbytte 4

5 Status NKR (EQF)- arbeidet, 1  Tre faser: Erfaring, Utvikling, Implementering  Pilotskoler ble plukket ut, og har levert forslag: Oslo (BIM), Østfold (Psyk) Bergen (Bygg), Stavanger (Boring), og Gjøvik (Elkraft), Tromsø (Nautikk)  Arbeidsseminar i Bergen  Førsteutkast primo des-09, ferdig medio jan-10  Utviklingsfasen ut 2010  Implementering på den enkelte skole i >  Framdriftsplanen skyves noe ut pga personalendringer i departementet. 5

Status NKR (EQF)- arbeidet, 2  Framdriftsplan opprettholdes.  Læringsutbyttebeskrivelse skal ferdigstilles i mai. Må gjøres mer generell enn det som foreligger.  Det legges opp til 1-2 nye runder med pilotene.  Deretter møte med det nasjonale fagskolerådet og møte med referansegruppen.  Ferdigstillelse (formuleringer) vil avhenge av høyere utdanning, fag- og yrkesutdanning og studiekompetanse.  Nivå problematikk? Kommer senere. 6

7 Kunnskap Bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet. Kjennskap til forsknings- og utviklings­arbeid innenfor fagområdet. Kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet. Kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. Ferdigheter Anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg. Reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning. Finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling. Beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer. Generell kompetanse Innsikt i relevante fag- og yrkes­etiske problemstillinger. Planlegge og gjennom­føre varierte arbeids­oppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer. Formidle sentralt fagstoff som teorier, problem­stillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante utrykksformer. Utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis. Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser. Beskrivelse av læringsutbytte -NKR 7

NOKUTS krav ved overgang til læringsutbyttebeskrivelser Arbeidsgruppe om fagskole og rammeverk, Grensedragning – Hva er en vesentlig endring i et program?  Et sentralt spørsmål er om en endring i beskrivelsen av et program, i tråd med et kvalifikasjonsrammeverk, er å regne som en vesentlig endring, når programmet som sådan ikke endres. Hvis det er tilfellet, må utdanningen godkjennes på nytt av NOKUT.  NOKUT har i brev til departementet, datert 12. september 2008, bekreftet at en endring i beskrivelsen av et program, i tråd med et kvalifikasjonsrammeverk, ikke er å regne som en vesentlig endring, når programmet som sådan ikke endres. 8

Det helhetlige utdanningssystem FagskoleHøyskole Ut i arbeid, eller fortsatt studier Videregående opplæring Master PhDUt i arbeid 9 Nasjonalt Utvalg for teknisk Fagskoleutdanning 9

Det norske systemet Ph.d. Master Bachelor Videregående Ungdomsskole Barne- og mellomtrinn Fagskoleutdanning §

NOKUTs krav for godkjenning:  7 Standarder og kriterier for godkjenning av utdanningstilbud  Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. (I alt 18 kriterier) Læringsmål og kvalifikasjoner  1. Utdanningstilbudets navn skal være dekkende for innholdet og den yrkeskompetansen utdanningstilbudet gir.  2. Læringsmål skal gjelde for hele utdanningstilbudet og beskrive forventet oppnådde kvalifikasjoner, spesifisert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Kvalifikasjonene må være på tertiært nivå, det vil si på nivået over det som oppnås i videregående opplæring.  3. Tilbyder skal synliggjøre at utdanningstilbudet har relevans i forhold til nærings- og samfunnsliv. 11

12 Planverk for teknisk fagfelt  I perioden september 2004 til sep 2005 ble det utarbeidet nasjonale planer for 7 fagretninger pluss en generell del (”rammeplanen”)  Under fagretningene ligger det nå 29 fordypninger  Planene er under revisjon  Bygg/anlegg  Elektro  TIP  Kjemi  Maritim  Petroleum  Datateknikk

13 Sentrale punkter i planverket  Sterkt fokus på at studentene skal læres opp til refleksjon i egen læringsprosess.  Læringsprosessen skal være kontinuerlig slik at studenten fortløpende gis mulighet til å forbedre seg.  Ikke bare kunnskap, men også ferdigheter og generell kompetanse skal vurderes. 13

14 Generelt om fagskoleutdanning, Se: 14

15 Nettadresser