Prosjekt Ford GPW 212953 U.S.A. 20549020.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
I.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
utnytte ledg rom/medløpspasning
«Strykebrettcover og stativ»
Min hund Min hund heter Kofi og er 4 år.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Litt mer om PRIMTALL.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
Viftemotor-Bytte (RAS)
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kapittel 28 Norgeskartet
Godt verktøy er halve jobben
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Hva heter delene og hva gjør de?
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Dokumentasjon av en prosess
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Kildesortering! La tingene gå i.
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Ordentlig Julekort.
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Vindmølle.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Prosjekt Ford GPW.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Matteus 2,1-12.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
dekke opp innenfor egen 16-meter
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
RGB •The RGB fargemodell er en additiv fargemodell der rødt, grønt og blått lys er lagt sammen på ulike måter å gjenskape et bredt spekter av farger.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i ferien for en liten drink med nogo.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oppdatering fra Ålesund. Her skal dere få et innblikk i hva vi har gjort med midlene vi har mottatt fra av dere.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Gang.
Velkommen til Newtonrommet
Vannrakett med fallskjerm
Velkommen til Newton-rommet
Velkommen til Newtonrommet
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt Ford GPW 212953 U.S.A. 20549020

***Kaptein*** 210 Bergsaker

Hjemme i garasjen har jeg en gammel Ford GPW eller Willys Det amerikanske forsvaret ba Willys om å lage en Government P:80 Willys model. Der av GPW Tegningene kjøpte US Army av Willys Overland og ba Ford om å masseprodusere bilene. Mange av dagens Willyser er skrudd sammen av Willys deler og Ford deler om hverandre. Kun kosmetiske forskjeller. Det norske forsvaret var ikke så nøye med hvilke deler som ble brukt hvor. Bare det passet og virket.

Bruksområder Bilene ble brukt til alt mulig, transport av offiserer, ordonnans, mobilt artilleri, rakettbatteri, påmontert 12,7 mitraljøse, sanitet etc. De laget til og med amfibiekjøretøy. Standardutgaven var en toseter med et sete for to bak. En 2,2 liters motor med en tre trinns gearkasse med mulighet for firhjulstrekk og høy og lav gir. Den kom med mud & snow dekk. Maks fart på ca 60 mph. (På en god dag!)

Denne bruker jeg når det er fint vær og må da følgelig skru litt når ting går i stykker. Det fine med disse militære bilene er, at de er enkle å skru på, samt fantastisk morsomme å kjøre! Burta: Motor tomgang: Motor gir gass:

Her er et bilde av motoren før endringene. For et trenet øye ser en at det er satt på en Chevrolet dynamo fordi den gamle ikke gikk sammen med regulatoren. Generatoren var en type A og regulatoren en type B. Generator er nå bygd om til type B og fungerer sammen med regulator. Ledninger er skiftet ut. Den gamle står fortsatt i. Overgangen mellom oljepipe og matingsrør til forgasser er blokkert og lagt under bilen. For å forsøke å løse et kondensproblem. Jeg har også skiftet ut overgangen mellom luftfilter og matingsrøret til forgasseren. Det lakk.

Motoren sett fra venstre og høyre. (fra førersetet) Chevrolet dynamo Slange Blokkert rør Ny slange Her kan en se de forskjellige endringene som er blitt gjort. Grunnen til endringene er at jeg har hatt problemer med grå guffe i oljepipa. Problemet er ikke vekk ennå, men det jobbes med det.

Motoren med nymalte deler Jeg har malt: Luftfilter Regulator Oljepeilehus Oljefilter Generator Horn Radiator

Dashbord Her kan en se våpenholderen som er laget til Garand som er et halvautomatisk våpen som tok åtte skudd og laget en forrædersk lyd når det var tomt, og klipset spratt ut. Fjernlys

Varmeapparat Varmeapparat Indikator (lampe) Har lagt den bort til en vippebryter.

Kannibalisme Willysene og GPWene ble utsatt for en utstrakt kannibalisme, hvor deler fra en Willys ble montert på en annen GPW uten omtanke på hvor de kom fra. Vi har en CJ2A motor fra `46-49, ramme fra `44 og papirer fra `45. Motoren er overhalt i `53 og satt inn i bilen av det norske forsvaret en gang etter 1953. Her er et eksempel: Willys lokk på en Ford GPW ramme.

Lille Willy til Herman! Svigerfar lagde denne til sin sønn for 15 år siden. Vi har påmontert bremser på den. Planen var å sette en motorsagmotor i den!!!!

Research Jeg har gjort en hel del research på bilen. Jeg har brukt HMK forumet til Historisk Militære Kjøretøysforening. Der ble jeg tipset om en amerikansk forumside g503.com. buckaroos15 (Lloyd) på g503.com hjalp meg med å finne dato for levering (DOD). 19. Juli 1944 ved hjelp av rammenummeret på bilen, som er GPW212953. Samtidig fikk jeg et sannsynlig registreringsnummer U.S.A. 20549020. Det nummeret står på sidene av panseret på bilene.

Motor Ut i fra støpenummeret på blokka: 3-30 641087 L – W 4 AN1-CR-N2, fant jeg ut at den trolig er produsert 30. Mars mellom 1946 og 1953. 641087 formene ble brukt mellom 1946 – 53. W 4 er trolig 4 versjon av formen. (buccaroos15) AN1 vet jeg ikke. CR står for krom (Chrome). N2 står for nikkel (Nickle). Dette har jeg fra Tom Walboldt på g503.com

Det er en plate slått inn på motorens venstre side som sier Red River Arsenal, Texarkana, Texas som er en militærbase. På den plata står det: Reconditioned Engine og datostemplingen er trolig 2 10 53 som gir 10 februar 1953. Da er den overhalt av det amerikanske forsvaret. Senere sendt til Norge og ettermontert av det norske forsvaret. Når, aner jeg ikke.

Toppen Det betyr at det kanskje er en CJ2A eller CJ3A modell. Trolig CJ2A. Grunnen til at jeg tror at det er en CJ2A motor, er at toppen på motoren er en CJ2A modell med støpenrummer: 5-20 640161 W1. Det betyr at den trolig er produsert 20. Mai i støpeform 1. Den er identisk med CJ2A toppene fra 1946 – 49. Dette har jeg fra Cuz og Sean Collins på g503.com Dette viser vel enda bedre kannibalismen som ble utført av forsvaret.

Endringer For tiden foregår det en del endringer på bilen av kosmetiske og vedlikeholdsmessige grunner. Montering av generator og regulator med påfølgende bytte av viftereim. Oppmaling av svarte og grønne komponenter som, regulatorlokk, generator, horn, luftfilter, radiator, oljepeilehuset, luftmatingsrør for forgasser, oljefilter og tilhørende brakett og muligens eksospotta i sort høytemperaturs maling. Smøring av knokkelhus på begge sider, synkronisering av styringen, bytte bremselysbryter for å få bremselysene til å virke, lufte bremsene, skifte Black Out lyset på venstre forskjerm, montere kalesjefester, skifte pakning mellom forgasser og manifold, den lekker litt, fikse tankmåleren, flottøren har nok hengt seg opp, endre hoodnummer som skal på panseret, noen regiments- avdelings- og kompanimerker samt ny stjerne på panseret. Skal også legge om to dekk, siden de er litt slitte og sprukne. Bilen må flekkes litt her og der. Ikke lett å finne riktig farge. Montere sikkerhetseler i baksetet og passasjersete. Ellers kan ikke ungene være med.

Eiere Registrert/ mottatt inn til Norge i 1945 Registrert første gang i Norge 15. September 1949 Land Bulldoser Drift 12.08 1971 Geir Solberg 06.03 1972 Pål Håkon Amundsen 04.07 1973 Odd Martinsen 09.08 1974 Arvid Bjørnerud fikk hvite skilter på den med kjennemerkene JC14188 i 07.07.1989 Trygve Stangeland 29.01 2007 Roald G. Bergsaker 13.11 2008