Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Synger du sammen med meg
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Early Years ”New Zealand-modellen”
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Velkommen til førskoledag!
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Norskfaget i 1. klasse.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Språkløyper i Mylingen barnehage
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Nasjonale prøver Sandved skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Foreldremøte for 1. trinn
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Oppgave: Leke med rimkortene
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster

Komfortsonen,læresonen,panikksonen

Mål for kurset i kveld Få tips til hvordan du kan legge tilrette for ditt barns leseutvikling Få tips til effektiv gjennomføring av tekst (leseleksen) Få tips til hvordan du kan hjelpe barnet videre i sin utvikling

Hvilke forhold i hjemmet bidrar til god faglig utvikling hos barnet? verdier som foreldre formidler forventninger som blir stilt til barnet foreldre verdsetter/roser god innsats foreldre involverer og støtter i faglig arbeid snakker med barnet om læring Hva lærte du i dag? Hva gjorde du som førte til at dette gikk så bra? Hvordan gikk det med læringen din?

«Jeg er god nok som jeg er, uavhengig av hva jeg presterer» Ros handling, ikke barnet (du er flink vs rask løpt) Ros barn for noe de har kontroll over innsats, fokus, framgang EKS: Du leste flott, jeg kan høre at du har øvd, for en innsats, enda bedre i dag enn i går, DETTE VIL GI DEM MULIGHET TIL Å LÆRE OG VOKSE

Lesing er en grunnleggende ferdighet som barnet må kunne for å forstå alle fag At barnet kan sette sammen lydene til ord (avkode) og forstå det de leser For at barnet skal forstå en tekst er det viktig at det har kjennskap til begreper de møter i teksten MEN OGSÅ!!! Gode strategier for å «angripe» ulike typer tekst

Kjøpt på ekstra leker

Digitale hjelpemidler Apper Se bokstavlyden Knekk lesekoden (Lesekoden) Ordlek XL TV Lesekorpset/tellekorpset/Newton/Ugler i mosen/ PC ABC Gyldendal

Lyder i ord

Ord består av lyder Dette har stor betydning når barn skal lære å lese og skrive Eli og Egil. Kjeks og kjole. Skilt og ski. Hva er likt? Jeg heter …. Hvem andre begynner på ..? Hører du a i mål? Hva er nest siste lyd i sank,sang? Hva er siste lyd i ……sol, seng,? Hva er første lyd i …..sol,kjole? Hva sier jeg: m o r ki r k e skj e r f Hvilke lyder hører du i mor, far, sol,sel kirke skjerf? Er det kort eller lang vokal i ball, tak, sykkel, sykle? Hvor mange lyder er det i flyplass, internasjonal, kai, kommunikasjon .. \

Når jobber vi med begrep i en travel hverdag? Forstå begrep Når er et begrep forstått?

Leseleksen på 10 min

Lure leseknep til leseleksen Lesing krever egenaktivitet Lure leseknep til leseleksen Lesing krever egenaktivitet. Barnet må være aktiv, før, under og etter lesing Finn et godt tidspunkt på dagen Samtal om bildene (før) Bruk lesefinger(under) (kryss m kulepenn) Trekk lydene på direkten (under) Unngå utenatlæring Stopp opp i teksten og spør barnet hva det tror skjer videre (under) La barnet fortelle hva det har lest (etter)

1.Før lesingen 3.Etter lesingen hva kan barnet fra før, bilde, tegninger, overskrift 2.Underveis i lesingen lesefinger (for å holde fokus) synge lydene sammen til ord (ai, øy, ei, au,skj,ki, er også lyder i ord) Stopp ved ord som er vanskelig å forstå el lese 3.Etter lesingen Snakk om innhold, la barnet gjenfortelle ROS HANDLING: Du leste flott, jeg kan høre at du har øvd, for en innsats ,

FØR UNDER ETTER

Alltid bøker tilgjengelig Utvikle videre Alltid bøker tilgjengelig Tett dialog med lærer

Altså…. Snakk om læring Bygg «begrepsbanker»; gjør dem så rik som mulig Lek med lyder i ord Før under og etter i leseleksen LYKKE TIL!!

Hjelpemidler Bokstav + bilde på dører hjemme Bøker Puslespill Magnetbokstaver på kjøleskapet Biblioteket Pedagogisk programvare på data http://web2.gyldendal.no/abc/ http://moava.org/ Handleliste Ønskeliste