Rådmannsrollen slik jeg ser den

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innblanding fra eiere/stiftere Assisterende rådmann Aasmund Hagen
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Nordisk tilsynskonferanse
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Kommunal planstrategi.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling folkestyre – kompetanse - samarbeid Tine Sundtoft fylkesrådmann Fylkesordførernes sommermøte 8. august.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Juridiske utfordringer for kommunene. Hovedvekt på kommunen utøver av eierrådighet og som ansettelsesmyndighet Geir Sønstebø.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Trendbyrået Global Retail Trends Consulting. Foredrag. Nettverk (mailer, møter, studieturer). Leverer trendstoff til 30 land.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
I folkets tjeneste: Hvordan står det egentlig til i skjæringspunktet
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Kommunen som arbeidsgiver
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Sør-Aurdal Arbeiderparti Valgprogram
xxx 1.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Strategi- og aktivitetsplan
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Dialogkonferanse Behovene
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Utviklingsprogrammet for byregioner (ByR)
Kommunal planlegging.
Visjon, virksomhetside og verdier
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Sentraladministrasjonen
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Film & Kino som ny bransjeorganisasjon: Hva innebærer det?
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Overordnet strategi SV-fakultetet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Rådmannsrollen slik jeg ser den Evy-Anni Evensen, fylkesrådmann i Telemark og styremedlem i NR

Rådmannens 3 dialoger: Råd-mann Organisasjonsdialogen Sikre virksomhetens resultater Være rollemodell Bygge felleskultur som understøtter endringer Forme team med fokus på effektiv politikkoppfølging Den politiske dialogen Støtte og utfordre politiske ledere (re) fokusere visjon / mål Tilby gode, balanserte anbefalinger Lokalsamfunns / innbygger dialogen Sikre åpenhet Levere innbyggerorienterte tjenester Utvikle effektiv og ærlig kommunikasjon med innbyggere og eiere Råd-mann

Alle bor i en kommune Fylkeskommunene gjøre kommunene til gode lokalsamfunnsutviklere

Yte tjenester som Telemark trenger Vårt samfunnsoppdrag Yte tjenester som Telemark trenger Gjøre Telemark sterkere Tett på samfunnsutviklingen

Planmyndighet / forutsigbarhet Bærekraftig miljø Klima og energi Natur, kulturmiljø og landskap By- og tettstedsutvikling Bærekraftig økonomi Verdiskaping og næringsutvikling Samferdsel og infrastruktur Bærekraftige sosiale forhold Helse, livskvalitet og oppvekstmiljø Kompetanse og utdanning Kultur / opplevelser

Oppgaven og utfordringen er stor - sektorovergripende - ansvar flyttet fra helsesjef til rådmann Hele kommunens ansvar – alle sektorer – ikke bare helse som før FHL Rådmannen er kommunens folkehelsesjef

Arbeid pågår - For å gjøre våre styringsdokumenter mer sammenhengende mer strategiske mer mål- og resultatrettet

Hvordan ivareta arbeidsgiveransvaret?

Når verdiene møter praksis Uttrykte verdier Anvendte regler Ta initiativ Bryt ikke regler Gi tidlig beskjed når noe oppstår Du blir straffet dersom du gjør feil Tenk lenger enn øyeblikket Din nåværende atferd straffes/belønnes Tenk på organisasjonen som enn helhet Gå ikke inn på andres ansvarsområde Samarbeid med andre Konkurrer med andre

Arbeidsavtale / hele kommunestyrets rådmann

Hvorfor slutter rådmenn? Sluttårsakene kan deles inn i tre hovedkategorier: Organisasjonseksterne forhold som «trakk» rådmannen mot noe nytt Rådmenn er attraktive på arbeidsmarkedet. De fleste gikk til en ny rådmannsjobb (ofte i en større kommune), eller til andre lederstillinger i det offentlige. Enkelte tok lederstillinger i privat næringsliv. Organisasjonsinterne forhold som bidro til å «skyve» rådmannen mot utgangsdøra Samarbeidsproblemer med en ny ordfører eller annen politisk ledelse, valg og-/eller regimeendringer. Private sluttårsaker Knyttet til familiesituasjon, oppvekststed eller lav tilhørighet til kommunen eller regionen som bosted. «Hvorfor slutter rådmenn? En studie av turnover i 10 norske kommuner» 1991-2010. Erik Magnussen Hvorfor slutter rådmenn?

Vårt prestasjonsbehov er delt i to hovedmotivasjoner (Mc Clelland): Motivasjon (lat. Movere = bevege) – det som ”beveger” mennesker til handling Vårt prestasjonsbehov er delt i to hovedmotivasjoner (Mc Clelland): Håp om suksess Frykt for nederlag

Nettverk

En bedre framtid skapes ikke av jordnær realisme alene. Den skapes i spennet mellom det mennesker tør å drømme om - og den motstanden som virkeligheten byr på.