Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Gardermoen SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Hverdagsrehabilitering
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Veiledet lesing Mørkved skole
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Oslo kommune Sykehjemsetaten
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
«Forbedringsprosess(en)»
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Demensteam Lier Kommune
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Værnes SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Malverk intern produktopplæring
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Samhandling rundt innsøking til behandling
Organisering og arbeidet i kommunene
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Utviklingssenter for hjemmetjenester i Telemark
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Presentasjon av Valgrutiner. Kommunal- og regionaldepartementet Innhold Hva er Valgrutiner? Bakgrunn og hensikt Verktøy og standarder Oppbygging og innhold.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 ​ Tilhørende målinger i tiltakspakken Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten.
Samarbeid i Værnesregionen Inge Falstad9.mars 2012.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt

Hensikt Ivareta praktisk gjennomføring av riktig IPLOS- registrering En enkel veileder

Omfang Gjelder alle ansatte på Øra distrikt, Hjemmetjenesten

Hva er IPLOS? Danner grunnlaget for alle vedtak Standard metode for saksbehandling i kommunen Verktøy som bidrar til at brukeren får godt tilpassede tjenester Sikrer fullstendighet og kvalitet Hjemlet i helseregisterloven

Hvorfor IPLOS? Kommunen får bedre oversikt over brukernes behov for tjenester, slik at disse kan planlegges bedre Danner grunnlag for å yte bedre og riktigere tjenester og bedre folks helsetilstand Fører til bedre saksbehandling, og det blir ryddet i vedtak og egne rutiner Øker fokus på brukernes rettigheter Er et verktøy når det gjelder ressursfordeling, en får en god oversikt over ressursbruk og behov. Gir en oversikt til sentrale myndigheter om hvilken hjelp kommunen gir, og på hvilke områder det trengs flere ressurser.

Erfaring så langt er at det er et godt verktøy som øker bevissthet på brukers funksjon.

IPLOS øker også fokus på bruken av, og behovet for ressurser i kommunen

Arbeidsbeskrivelse IPLOS-registrering gjøres alltid ved første gangs hjemmebesøk Alltid registrering i IPLOS ved nytt vedtak/vedtaksendring

Den enkelte tjenesteyter skal informere søker/bruker om IPLOS- registeret, og hensikten med innhenting av opplysningene. Så langt som mulig skal opplysningene innhentes i samarbeid med søker/bruker, og brukers vurdering av egen situasjon skal tillegges stor vekt.

Infoskriv skal leveres bruker/pårørende ved førstegangs besøk Infoskriv skal leveres bruker/pårørende ved førstegangs besøk. Der hjemmebesøk ikke foretas, er hver enkelt ansatt ansvarlig for at bruker får den informasjon han har rett på.

Ansvar Avdelingsleder/ ass, eller den som gjennomfører hjemmebesøket. For brukere der det ikke gjennomføres hjemmebesøk: IPLOS- registrering foretas av den som mottar søknadsskjema på tjeneste.

Videre oppfølging gjøres av primær/sekundær-kontakt, og den som har ansvar for brukeren når det skjer endringer som skal registreres i IPLOS.

Arbeidets gang Alle endringer i forhold til bruker registreres i IPLOS. Dette gjelder også endringer på hovedkortet. Det skal registreres i IPLOS ved bl.a Innleggelse, Ikke kommunale tilbud (rehabilitering), Midlertidige opphold av annen årsak

IPLOS er alles ansvar! Primærkontakter følger opp ved å se over minimum hver 3. måned innen fastsatte frister.

IPLOS-kontakter har ansvar for: Kjøre ut lister i forhold til mangelfull registrering minimum hver 2. mnd. Skal ha avsvar for opplæring av nytilsatte: Det skal lages et Nytilsatte-program hvor profil og IPLOS blir ikludert i opplæringen. Gjennomgang av veiledningsbrosjyre Datainnføring/opplæring i praktisk bruk. IPLOS- kontakt skal gi informasjon til teamene, og være ”pådriver”