Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
KOMPETANSEBEHOV ”Helseregion Sør-Gudbrandsdal” Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen Gjøvik 9. september 2011 TRUST Tiltak for Regional.
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Norsk Sykepleierforbund Fagdag 11. Mai 2012 Lungesykepleier Anne H. Dovland.
Departementet sin definisjon på sentrale omgrep:
Samhandlingsreformen St.melding 47
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
SAMHANDLING Prosjektplan samhandlingsreformen Bjarne Nordlund Rådmann i RINDAL KOMMUNE (Torger Aarvaag Rådmann Hemne kommune)
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
KOMPETANSEBEHOV Helseregion Sør-Gudbrandsdal Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen 2. samling Gjøvik 23. november 2012 TRUST Tiltak.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Stortingsmelding 47 Samhandlingsreformen. KS Midt-Norge Presentason | 2009 DET ER BÅDE TVERRPOLITISK OG TVERRFAGLIG ENIGHET OM AT DET VIL VÆRE BEHOV FOR.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Halvdan Skard 2. September 09
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer TRUST Regionmøte Lillehammer regionen 8. oktober 2009

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer T-R-U-S-T Tiltak for Regional Utvikling av SamhandlingsTjenster Region SØR

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Volumutfordring Eldre og kronikere øker i antall og er kostnadskrevende for samfunnet. Optimalisering av tjenester til disse gruppene har stor helseøkonomisk betydning.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Status generelt Høy terskel for innleggelse i sykehus 95% av innleggelser i med. avd er ø.hjelp Pasienten legges inn når det har skjedd noe akutt eller at det ikke er håndterbart i kommunen. Og pasienten skrives raskt ut når det som førte til innleggelse er avklart.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Endringer i sykehusdriften Det blir betydelig færre senger tilgjengelig i sykehuset. Det innebærer at flere må behandles i kommunehelsetjenesten. Men øker vi terskelen for å få spesialistvurdering risikerer vi at mange får et inadekvat tilbud. Og det blir dyrere i lengden når pasienter må behandles i kommunehelsetjenesten uten å ha fått optimal vurdering først.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Tankekors 1 Ber vi om trøbbel? ”Du er ikke syk nok til å komme på sykehus/ få spesialistvurdering.” ” Du er ikke syk nok til å komme på sykehjem” ” Men bare du bli syk nok så skal vi hjelpe deg!”

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Tankekors 2 I det ene øyeblikket har pasienten masse kompetanse tilgjengelig (når han er i sykehus). Øyeblikket senere er det betydelig mindre kompetanse tilgjenglig. Med dagens korte liggetid er det usannsynlig at pasientens behov for kompetanse endrer seg så dramatisk fra et øyeblikk til neste.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer KOM-UT prosjektet Målsettinger Etablere geriatrisk seksjon. Etablere ordning med lavterskeltilbud for geriatrisk vurdering: Kom-Ut sengene Etablere arenaer for kompetanseutveksling. Videreutvikle samarbeid Arbeide med bedre felles IKT løsninger. www.komutprosjektet.no

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer TRUST-historikk Arbeidsgruppe i forhold til Samhandlingsreformen. Møte med HOD jan 2009. Presenterte tenkning i nytt prosjekt. HOVEDinnhold i prosjektet er TIDLIG INTERVENSJON med bakgrunn i erfaringer fra Kom-Ut prosjektet.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Opplevd tilbakemelding At Kom-Ut prosjektet var interessant i forhold til tidlig intervensjon. At vi kunne se langt etter prosjektmidler om vi ikke tenkte regionalt

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer TRUST- målgruppe Eldre og kronikere Dvs. pasienter som har en eller flere sykdommer og funksjonsvikt. Det er høy sannsynlighet for at de kommer til å bli innlagt i sykehus ved forverring av tilstanden

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Tenkning i TRUST Tidlig intervensjon med tanke på å: Utsette progresjon av sykdom. Forhindre komplikasjoner. Arbeide med mestring av kronisk sykdom og funksjonsnedsettelse.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Trust region milepeler Øyer, og Gausdal ble raskt forespurt om deltagelse. Umiddelbar tilslutning. Tildelt 2.5 mill. Signaler om supplerende finansiering fra kommunene på 1.7 mill. Etablert felles styringsgruppe. Etablert regional kommunegruppe. Etablert intern sykehusgruppe. Forberedelsesfase sommeren 2009. Øyer og Gausdal kan benytte Kom-Ut senger fra 20. august 2009. Workshop 6. oktober

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Utfordringer ligger i Å utvikle systemer og holdninger hvor vi kan ivareta felles ansvar i den praktiske hverdagen. Å sikre at pasientene får tilbud på riktig nivå. Å sikre at alle har samme rett til helsetjenester inklusive spesialisthelsetjenester uavhengig av alder og geografi. Å øke kompetansen i kommunehelsetjenesten. Og at spesialisthelsetjenesten er tilgjengelig for regionale hovedaktører. Å bryte det tradisjonelle innleggelsesmønster.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Samhandlingsreformen St.melding nr 47 (2008-2009) Rett behandling - på rett sted - til rett tid Hovedføringer: Pasientens behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok – fragmenterte tjenester. Tjenestene preges av for liten innsats til å begrense og forebygge sykdom. Demografisk utvikling og endringer i sykdomsbildet gir utfordringer som vil kunne true samfunnets økonomiske bæreevne. Økonomisk reform 2012. * Mulig endringer i fastlegenes rolle. * * Nye prosjekter?

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Samhandlingsreformen hovedgrep 1 Klarere pasientrolle. Forløp er den kronologiske kjeden av hendelser som utgjør pasientens møte med ulike deler av helse- og omsorgstjenestene. Gode pasientforløp kjennetegnes ved at disse hendelsene er satt sammen på en rasjonell og koordinert måte for å møte pasientens behov. Felles ansvar for befolkningen er en viktig faktor for å oppnå dette.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Samhandlingsreformen hovedgrep 2 Ny fremtidig kommunerolle Helhetlig tenkning med forebygging og tidlig intervensjon Behov bør identifiseres og tjenester settes inn så tidlig som mulig Oppgavene må løses ut fra lokale forhold hvor nødvendig kompetanse er en av hovednøklene Det legges opp til et forpliktende avtalesystem mellom kommuner/samarbeidende kommuner og helseforetak om blant annet oppgavefordeling og samarbeid

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Søknaden ” Kommunene har økende behov for tilgang til sykehusets spesialiserte kompetanse , men har pr i dag svært begrensede muligheter til å påvirke sykehusets prioriteringer.” Et forsøk med større grad av kommunal medfinansiering vil gi kommunene en tydeligere bestillerrolle overfor de tjenester de etterspør. Vi har i søknaden stilt oss til disposisjon for Departementet for å prøve ut endringer i finansieringsordninger jfr modeller som er beskrevet i st.meld 47.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Spesialisthelsetjenesten som støttespiller i utviklingene av kommunene En av de viktigste forventningene til spesialisthelsetjenesten er å bidra til kompetanseutveksling og kompetanseoppbygging i en forsterket kommunehelsetjeneste.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Utfordring felles ansvar Hovedutfordringen er å identifisere pasienter som kan ha nytte av tidlig intervensjon. Fastlegene er sentrale. Etablere felles vurderingsmøte for å kunne gi adekvat tilbud til den enkelte. Vurdere om den tidlige intervensjonen består i innleggelse i Kom-Ut seng eller… Ved en forsterket sykehjemsenhet ved en regional hovedaktør. Bygge tilstrekkelig kompetanse hos den regionale hovedaktøren.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Fremdrift Forprosjekt høsten 2009, avklare omfang og innhold i hovedprosjektet. Rekruttere nøkkelpersonell og etablere prosjektorganisasjon. Rapportering til Helse Sør-Øst 1. nov og HOD 1. des. 2009 Politisk/administrativ behandling av forprosjektrapport desember 2009. Hovedprosjekt fra 1 januar 2010. Midler tilstrekkelig for 1 års drift.

Finansiering Har i dag kr 4,2 mill (2,5 fra HOD og 1,7 i egeninnsats). Dette sikrer drift i 15 mnd. (Til og med 2010). Behov for drift minimum til og med 2011. Alternative finansieringskilder (uavklarte): utviklingsmidler fra Helse Øst. opptrappingsmidler til kommunene som følge av Samhandlingsreformen. skjønnsmidler fra Fylkesmannen. ytterligere egeninnsats

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Sykehuset innlandet, strategisk utviklingsplan 2009-12: Strategi mot 2012; mål å styrke geriatrisk kompetanse ved alle de somatiske sykehusene. ”Med geriatrisk seksjon forstås i denne sammenheng en enhet innefor indremedisinsk avdeling, hvor slagenhet skal være en integrert del av denne. En økende andel av sengekapasitet bør avsettes til geriatri.”

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Helsepolitiske føringer og interne strategier Nasjonal helseplan 2007-2010. Nasjonal strategi for spesialisthelsetjenesten for eldre 2008-12. I innspill til – ”Handlingsplan spesialisthelsetjeneste for eldre Helse Sør Øst 2009-2020,”: ”arbeidsgruppen anbefaler at 25% av indremedisinsk akutte lokalsykehussenger dedikeres til akutt geriatri.”

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer Fastlegenes rolle Ved presentasjon av samhandlingsreformen vekker det naturlig nok skepsis hos mange fastleger at det foreslås sterkere kommunal styring over praksisen. Det kan da være naturlig at fastlegene er med på å utforme alternativer til denne styringen Det kan være aktuelt å gjennomføre et delprosjekt fastlegeforsøket fase II, med vekt på helsetjenester til hjemmeboende kronikere og multisyke eldre.

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer

Øyer kommune Lillehammer kommune Gausdal Kommune Divisjon Lillehammer