Ellen Kopstad Tjenestekontoret Arendal kommune 23. April 2009 Kommunale tjenester Ellen Kopstad Tjenestekontoret Arendal kommune 23. April 2009
Den kommunale virkelighet Ressurstilgang: Økonomi Avlastningsplasser Personell
Søknadsprosessen Søknadsskjema på kommunens hjemmeside. Foreløpig svar innen 2 uker, for øvrig 4 ukers saksbehandlingstid
Vedtak med klageadgang Hva vedtaket gjelder. Opplysninger i saken. Begrunnelse. Klagerett.
Hjemmesykepleie Ikke så ofte til barn, men i noen tilfeller der det trengs sykepleiefaglig kompetanse.
Privat avlastning. Institusjonsavlastn. Fagerheim Røedtunet
Omsorgslønn Hjelpestønad. Påskjønnelse, samsvarer ikke med tapt inntekt. Ikke krav på tjenesten.
Behov for langvarige og koordinerte tjenester. Individuell plan Behov for langvarige og koordinerte tjenester.
Individuelt eller i grupper Støttekontakt Individuelt eller i grupper
Praktisk bistand og opplæring. Vanligst når man flytter hjemmefra Boveiledertjeneste Praktisk bistand og opplæring. Vanligst når man flytter hjemmefra
Brukerstyrt personlig assistent (BPA) Bruker tar arbeidslederrollen. En annen organisering av tjenester, spesielt med tanke på fysisk funksjonshemmede
Omsorgsbolig. Bofellesskap (Tangerudbakken) Egen leilighet
Aktivitet og arbeid Ellengård. Ulike tilrettelagte jobber omkring i kommunen. Samarbeid med NAV
NAV 2. Linjen (Habu) Skolen Barnevern Samarbeid med andre NAV 2. Linjen (Habu) Skolen Barnevern
Søsken Søsken betaler ofte en høy pris. Søskengrupper (ikke et kommunalt tilbud pr i dag)
Oppsummering Vanskelig med absolutte kriterier. Barna er forskjellige og ”tålegrensen” hos familien likeså.