Data”løypa” – frå praksis til register/NPR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Om kvalitetsregistre som del av fellesregistre Trine Magnus SKDE
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Forløpsmålinger – bare til besvær
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Kliniske effektmål som kvalitetsmål
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Samhandling for barn: status •Ikkje systematisk samhandling •Store forskjellar mellom •- kommunar og fagområde ( i bruk av spesialist-tenester og ønskje/vilje.
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Samhandling -utfordringer-
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Departementet sin definisjon på sentrale omgrep:
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Basiskompetanse.
Helse Bergen HF Virksomhetsrapport per juli 2010.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Problemstyring Problem Management
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Ny MSIS database og uttrekk av statistikk på web Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking,Divisjon for smittevern Smitteverndagene ved Folkehelseinstituttet.
Pasientforløp alkohol
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Gjennomgang av det sikkerhetspsykiatriske tjenestetilbudet, som delprosjekt under samlet gjennomgang av psykiske helsevern i Helse Midt-Norge RBU
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Regional Planer PH og TSB Møte med RBU 31.august 2015 Sigrid Aas, rådgiver HMN, PH plan Elise Solheim, rådgiver HMN, TSB plan.
1 Samhandlingsreformen Seminar pasientflyt.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Sengepost Inn, over og ut Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Saksnr: 19/07 Drøftingssak:Søvn-apnoe syndrom: Diagnostikk og behandling Møte Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Berit Mørland.
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Kvalitet i et moderne sykehus
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
AIM – reduksjon av uønsket variasjon - Kontormøte
2017 Pakkeforløp kreft Helse Førde
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva kan vi måle i et pasientforløp?
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Pakkeforløp psykisk helse og rus
Reduksjon av uønsket variasjon
1910 døde pasienter UTVALGTE HOVEDFUNN
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Data”løypa” – frå praksis til register/NPR 28. mars 2012 Torhild Heggestad Forskings- og utviklingsavdelinga i Helse Bergen

Følgjer utviklingstrekk? forenkle virkeligheten Valide data? Reliable data? Følgjer utviklingstrekk?

Kvifor er NPR-data så viktige? Basismateriale Monitorering/ styringsinformasjon Forsking Grunnlagsmateriale - operative nivå

Kvifor er NPR viktig? Basismateriale Leverandør av premissar for dataelement, kodeverk og format (PAS-systemet) Leverandør av offisiell styringsinformasjon og finansieringsgrunnlag Leverandør av data for (andres) monitorering, samanlikningar og forsking Data basis for mange av våre regionale og lokale styringsdata og analysar Data nyttast operativt via PAS-systema Ergo: Premissgivar på: lokalt, regionalt og nasjonalt nivå

Norsk pasientregister og NPR-melding Henvisning/ Venteliste · Henvisningstype Prioritet Ventetid Sykehus e pisode id Enhet/avdeling Ø-hjelp/elektiv I nnlagt/poliklinisk Prosedyrer Diagnoser Funksjonsstatus Utskrevet til Pasient Alder Kjønn Bosted Sosio-demografi S tart Slutt begrensa info – obs nytt prosedyrekodeverk-tiltak

Fra en episodebasert til en forløpsbasert grunntenking- Segmenter og serier -forløp- Henvisningsperiode Henvisning Polikl konsult Innleggelse Kontroll/ Polikl konsult tid Logisk struktur. Hvis ikke riktig registrert – f eks sekundærhenvisning – blir det andre også feil. Finansiering, betalt pr stk til forløp/utfall Avsluttet beh/ ingen nye avtaler om kontakt/ Fra en episodebasert til en forløpsbasert grunntenking- NPR-melding

Data-kjeda Registrering i PAS (Dips) Rapportar/styringsdata/forsking Lokale rapportar i PAS Registrering i PAS (Dips) Uttrekk frå PAS (NPR-melding) Lagring i database Rapportar/styringsdata/forsking lokalt-regionalt-nasjonalt ”Aktive” felt – Rutinebeskrivelser-Kvalitetssikring og ansvar - Tilpasning skjermbilder - overgansproblematikk – ulike resultat

Kvifor er vi så viktige for NPR? Det er våre data Vi registrerer Vi har ansvar for eigen datakvalitet Vi kjenner praksis Vi avdekkar registreringsutfordringar

Stort potensiale for analysar Utviklingstrekk ved praksis Forbruksmønstre Kvalitetsindikatorar Pasientgrupper- samansetting – utfall mm Tilgjenge til tenester – Ventelister og prioritering Pasientforløp/-flyt ”Bench-marking” Effektivitet/produktivitet

Ventetidutvikling – ventande i Helse Bergen Psykisk Helsevern vaksne 54 totalt – 31 og 115 dg

Kontakt- og intervensjonssone Mottakssone Vurderingssone Fra spesialist-helsetjensten Fra kommune-helsetjensten Ikke kompetanse (viderehenvist) Ikke kapasitet (utenfor egen region) Avslag - ikke behov (spes.helsetj.) Behandling (avklart) Utredning (uavklart) Prioritet + Prioritet - Kontakt- og intervensjonssone Ikke møtt Ikke behov Død UT Ventetid Frist Frist beslutningspunkter

”Pasientforløp” som strukturerende rammeverk – En vanlig tolkning: Standardiserte behandlingslinjer/forløp Også: Pasientkarriere – pasient”løype” Hendelser (hva), forflytninger (hvor) og tid (når) Utfall over tid – hvordan går det med pasienten? mortalitet (suicidalitet) reinnleggelser funksjonsnivå/livskvalitet pasientløype karriere

5 dg 10 dg-x 20 dg-x Tid x x Henvisings-tilstand Henvising mottatt Henvising vurdert Utgreiing starta Behandling starta Utskr. diagn. VL VL VL (VL) (VL) (VL) Tid Ansien-nitetsdato x NASJONAL (NPR) INDIKATOR x Bestemt utfrå utskr. diagnose og prosedyredato 5 dg 10 dg-x 20 dg-x NORMERT FORLØPSTID =Ikkje i PAS/NPR i dag VL=Ventelisteinformasjon TH juli 2011

Eksempel på tilnærminger Oppfølging etter utskriving treng å vite meir - datautfordringar

Reinnleggelses-begrepet Reinnleggelser som mål på pasientutfall – de ikke planlagte som kommer innen en måned etter utskriving

Reinnleggelser - psykiatri ulik risiko

Fordelingsperspektivet – ”storbrukere” Eksempel fra psykiatri 5%-43(45)% - 50% 97/95% - mange av desse sp på sh nivå har repetitive innleggingar. Somatikk: 10% bruker 50%

Forbruksmønster - fordeling flest schizo-aff – ulik aldersprofil sh/dps

Kan vi stole på data? Område med særleg store utfordringar på datakvalitet: Tvangsbruk: inntaksformalia og tiltak Aktivitetskategoriar dagbehandling ambulante tenester Ventelistedata Rett bruk av henvisingar Henvisingstype Ventetidsslutt Utsettingar

Konsekvensar av feil i data Uheldige følgjer for pasientane Upåliteleg representasjon av stoda Systematiske feil kan gje vridingar (samanlikningar blir feil) Risiko frå å bli utelatne frå viktige prosessar pga dårlege data Liten bruk av data til analysar

Tiltak - forbetringsområde Bruke og synleggjere data Transparens i kalkuleringar/framstelling av resultat Kvalitetskontrollar – systematikk Betre design og logiske sjekkpunkt i PAS Meir testing av uttrekk Meir presise kodeverk/definisjonar Betre presisering av basis for rapportar Betre samarbeid mellom NPR og sjukehusa

Tiltak – fokus for forbetring – innspel til NPR Systematiske kvalitetskontrollar og validering mot primærkjelder Validere pasientforløp Begrense datasett Bidra til å harmonisere registreringspraksis – meir presise definisjonar av kodeverk og sikring av ”einingar” Utfordre leverandører av PAS-system og uttrekk Forbetre kommunikasjon og samhandling med sektoren Dokumentere kvalitet på alle element i registeret Transparens og tilgjenge til ”metadata” Dokumentere ”usikkerhet” i data når ein sjølv analyserar (t d tidsseriar i ventelisterapporter) Utnytte det analytiske potensialet endå betre

”Brukerkompetanse” ved analyse og tolkning av data Vite om og kunne vurdere måleeiningar påvirkningsfaktorar og sammenhengar årsaker til variasjon usikkerheit Ta med disse faktorane i analyse, tolkning og framstelling av resultater Søke dokumentasjon av grunnelementer definisjonar begrep usikkerheit/presisjon Tidstrendar og sammenlikningar er særleg utfordrande