Maria Wirkola Plansjef

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Advertisements

BYBANEN ALTERNATIV 3B GLASS KNAG - EIDSVÅG MED TILSLUTNING FRA AMALIE SKRAMS VEI «NYE HELLEVEIEN» Eneste alternativet som forbedrer miljøet og etterlever.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Dialogtorg i Kristiansand
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
KDP E18-korridoren i Asker
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Målsetning Trygg Vestsidevei
Forslag til vegtrasé for 8615 SKONSENG
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Velkommen til informasjonsmøte om kommunedelplan for ny E18
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Sykehustomt Frei.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Felles informasjonsmøte for befolkningen i Hallenskog
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Velkommen til åpent møte om Torstrands framtid! Grendehuset, 3. mai 2011.
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Informasjonsmøte Maihaugledningen, entreprise 3.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Gr. 2 Definer særpreget ved din landsby Dokka: trafikk- knutepunkt, kompakt, landsby mellom åser, litt bortgjemt, stor landsby ca 3000 i nærhet, mye næringsaktivitet,
Kristiansandsregionen brann og redning IKS Interkommunalt samarbeid mellom 6 kommuner i Agder, etablert 1. januar innbyggere (vokser med ca.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Prosjektutløsende behov
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Oppsummering 02.september 2016
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fra plan til gjennomføring – utfordringer i hverdagen
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Maria Wirkola Plansjef Åpent møte 10.05.10 - kommunedelplan for omkjøringsvei/tunnel i Hammerfest/Rypefjord Maria Wirkola Plansjef

Bakgrunn for planarbeidet Stadig økende biltrafikk i Hammerfest sentrum. Kommunen gjør sin første henvendelse til Statens vegvesen i slutten av 2005. August 2007 – avtale mellom kommunen og Statens Vegvesen om gjennomføring av planarbeidet.

Utfordringer med dagens situasjon Mye tungtrafikk i sentrum (aktivitet på Melkøya) Problemer med støy og støv i sentrum og i boligområdene langs Fuglenesveien/Fjordaveien Mangel på parkering i sentrum (mer kjøring) Flere rasfarlige områder langs riksvegen Dårlig fremkommelighet på enkelte strekninger Dårlig beredskap med Fuglenesveien som den eneste forbindelsen (brann, ambulanse) Begrensninger for fremtidig utvikling?

Kommunens visjoner for fremtiden Rådhusplassen skal være bilfri og skal bli en møteplass for byens befolkning. Sjøgata skal være gågate. Det skal være tilstrekkelig med parkeringsplasser i sentrum. Parkeringssituasjon skal være forutsigbar og oversiktelig. Infrastruktur skal ha god kapasitet og fremkommelighet, slik at den ikke setter begrensninger på videre vekst og utvikling.

Målsetningene for planarbeidet Gjennomgående tungtransport og mest mulig av den øvrige trafikken skal bort fra sentrum. Forbedre framkommelighet. Forbedre parkeringsmulighetene. Redusere miljøbelastningen. Forbedre trafikksikkerheten. Forbedre bomiljø med hensyn til støv og støy. Forbedre sikkerhet og beredskap (rassikring, alternativ vegtrasé).