Legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Hva er forsvarlighet i LAR?
Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Prioritering som medisinsk-faglig utfordring
Henvisning Registrering av henvisning Vurdering av henvisning Vurdering av behandlingsfrist ”Helsehjelp” Tilby behandlinstidspunkt ”Individuelle behandlingsfrister”
Bioteknologinemda
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Helsetjeneste for asylsøkere
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Legemiddelindustrien i endring
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
”Samhandlingsreformen”
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Anbefalinger for videre henvisning etter tuberkuloseundersøkelse med Mantoux-metode Smitteverndagene Folkehelseinstituttet 26. mai 2005 Brita Winje Rådgiver.
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Den faglige styrkingen av sykestuene i Finnmark
Studieadministrativ dag
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Finansiering av spesialisthelsetjenesten – konsekvenser for MS-pasientene Innlegg på Dagens Medisin seminar 8/ Bjørn Svendsen Norges Handelshøyskole/
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
SØKNADSKONTORET Historikk:
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE KOMITE Momskompensasjoner.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Samhandlingsreformen
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Er samhandlingsreformen god helseøkonomi? Jon Magnussen Nasjonale dekanmøtet 6 juni 2011.
Mulighetsstudie landbasert vindkraft Prioritering i saksbehandlingen Inger Helene Waagaard NVE.
Kunnskapssenterets årskonferanse i Trondheim 13. september 2007 Er helsetjenesten kunnskapsbasert? 604 millioner kroner til sykmeldte – hvorfor? Steinar.
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Døgnbasert spesialisert rehabilitering
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
SAMDATA 2014 Helse Midt-Norge RHF Styremøte 3. september 2015.
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Brukerundersøkelser - resultat
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
NTAF Etterutdanningskurs
Reduksjon av uønsket variasjon
LMI-strategi
Utskrift av presentasjonen:

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Rapport fra LMI Konsekvenser av individuell refusjon via § 10a 8 hovedkonklusjoner samt illustrasjon av saksgangen

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Lang ventetid for pasientene  Lang ventetid på spesialistutredning  Potensielt lang saksbehandling hos trygdeetaten, kan variere fra to uker og inntil 12 måneder  Optimal behandling utsettes  Økt medisinsk og økonomisk belastning for pasienten  Mindre optimalt medisinsk behandlingstilbud  Kortsiktig besparelse på legemiddelbudsjettet

legemidler for livskvalitet, helse og velferd §10a - økt ressursbehov  §10a fremfor § 9 medfører merarbeid både for allmennpraktiserende leger, spesialisthelsetjenesten og trygdeforvaltningen  Saksbehandlingskostnader anslås til mellom 700 og 2000 kroner per pasient per blåresept og per refusjonssøknad  Antall søknader om individuell refusjon er av RTV angitt å være i 2003 (vekst på 34% fra 2002)  Innebærer en antatt årlig saksbehandlingskostnad for samfunnet på mellom 100 og 150 millioner kroner i 2004

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Riktig bruk av spesialisthelsetjenesten?  Søknad om refusjon via §10a kan bare initieres av spesialist  Når mindre spesialisert behandling kunne vært initiert av allmennpraktiserende lege, går spesialistkravet knyttet til §10a på bekostning av viktigere medisinske behov. Dette er et et brudd på LEON-prinsippet (Laveste Effektive OmsorgsNivå).

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Forskjellsbehandling  Ressurssterke pasienter vil ha større kapasitet til å nå frem i byråkratiet  Strider mot den sentrale legemiddelpolitiske målsetningen om lik tilgang til legemidler uavhengig av inntekt og sosial status

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Kompleks saksbehandling i trygdeetaten  Flere ledd i trygdeetaten er involvert i behandlingen av individuelle søknader etter §10a.  Konsekvensen kan bli ulike vedtak for like saker.

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Ulik geografisk tilgang på spesialisthelsetjenesten  Krav om spesialistvurdering for §10a kan være et effektivt geografisk hinder for tilgangen til §10a ordningen  Spesialistdekningen er generelt lavest i distriktene og høyest i byer med universitetssykehus  En undersøkelse av flere nyere legemidler har avdekket større geografiske variasjoner mellom fylkene i forbruket via §10a enn hva som er vanlig ved §9  Dette strider mot den sentrale legemiddelpolitiske målsetningen om lik tilgang til legemidler uavhengig av bosted

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Varierende tilgang på spesialisthelsetjenesten for ulike pasientgrupper  Spesialistkrav for søknad om individuell refusjon innebærer forskjellsbehandling mellom pasientgruppene (blant annet pga ulike ventetider for ulike spesialistgrupper i Norge)

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Forholdet mellom SLV og RTV  Lite transparens i saksbehandlingen (?)  Uklar oppfølging av positive refusjonsanbefalinger på §10a fra Legemiddelverket (?)  Refusjonskriterier som Rikstrygdeverket legger til grunn for sine overordnede vedtak er unntatt offentligheten

legemidler for livskvalitet, helse og velferd Illustrasjon av saksgang