1 BARNS PERSONLIGE BEVEGELSER CP- konferansen 2007 Wenche Bjorbækmo, stipendiat og Gunn Engelsrud, professor, Seksjon for helsefag, UiO Smakebiter fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Evaluering av oktober på blå
Siri Jensen Nytt forslag til uførestønad – noen hovedpunkter Sørmarka
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten november 2007.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Nettvett.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
HELSEF august 2006 Wenche Bjorbækmo, stipendiat
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kjell Erik Øie Statssekretær
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Barns læring, voksnes ansvar!
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
12 Reflekterende lesing.
Prestasjonsutvikling
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
"God bagasje på livets reise."
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Hvordan få flere med i organiserte fritidsaktiviteter Innlegg på konferanse Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis, 2.desember Gunn Strand.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Fest og følelser Om seksualitet.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
De yngste barna i barnehagen
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Lekens egenverdi.
Bli med! Barn.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
TREÅRIG GJENNOMGÅENDE LØP,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Januar på Pytten Da var desember over, og vi skriver Vil benytte anledningen til å ønske dere alle et godt nytt år. Håper alle hadde en flott juletid.
Oppvarming Quiz.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Sett inn video fra Vimeo:
Brukererfaring fra intensiv trening
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 BARNS PERSONLIGE BEVEGELSER CP- konferansen 2007 Wenche Bjorbækmo, stipendiat og Gunn Engelsrud, professor, Seksjon for helsefag, UiO Smakebiter fra et forskningsprosjekt

W. Bjorbækmo, jan 072 Prosjektets tematikk •Barn - barn med kronisk sykdom el funksjonshemning •Bevegelse •Trening •Erfaring

W. Bjorbækmo, jan 073 Vi undersøker •Hvordan barn, med kronisk sykdom el. funksjonshemning erfarer bevegelse og trening i lek og aktivitet i dagliglivet sammen med andre •Hvordan barn med … erfarer bevegelse når de får anledning til å arbeide utforskende med bevegelse sammen med andre

W. Bjorbækmo, jan 074 Vårt perspektiv •Et fenomenologisk perspektiv •Kroppen - erfaringssentrum •Bevegelse – primær menneskelig eksistens •Å være og ha kropp •Kroppen er individuell og relasjonell

W. Bjorbækmo, jan 075 Bevegelse •Det er alltid en person, et barn, et kroppssubjekt som beveger seg •Den taktil-kinestetiske kroppen •Bevegelse er rettet mot og rettet av andre, tingene, omgivelsene og den aktuelle situasjonen •Bevegelse og persepsjon er ”sømløst” sammenvevd •Bevegelse er personlig og ekspressiv

W. Bjorbækmo, jan 076 Hva vi har gjort/gjør og hvordan •Intervju med barn og med foreldre •Deltatt i timer, friminutt – hele skoledager •Deltatt i fysioterapitimer •Startet og driver en ”Utforskende bevegelsespraksis” Metodisk og teoretisk; kvalitativ og fortolkende tradisjon - humanistisk helsefagforskning

7 Personlige bevegelser Barn og unge i forestillingen ”Guttur” på Rom for dans våren 2006 Utforskende bevegelsespraksis

W. Bjorbækmo, jan 078 Videoklipp - Film!

W. Bjorbækmo, jan 079 Av avgjørende betydning for barnas bevegelse i dagliglivet •Å delta, å være sammen med andre – første prioritet •Bevegelse er en nøkkel til deltagelse i lek og aktivitet sammen med jevnaldrende, venner

W. Bjorbækmo, jan 0710 Tre kjernepunkt av betydning for barnas bevegelse i dagliglivet •Å være annerledes, å bevege seg annerledes og å være som de andre, å gjøre som de andre •Kroppslige, personlige tilpasninger •Fordele og økonomisere egen kapasitet

W. Bjorbækmo, jan 0711 Å ta hensyn til egen kapasitet •Hele rommet kan være ”dansens rom” – eller det kan være en vegg, et hjørne •Du kan danse med hele kroppen el med øynene •Statue; kan være oppå sokkelen, under eller rundt

W. Bjorbækmo, jan 0712 Sin egen bevegelsesvariant •”Døde hester” ligger stille på gulvet, men de kan også huke seg ned inntil veggen •Å ”løpe ned” eller ”krabbe ned” Guro Anna

W. Bjorbækmo, jan 0713 Å vise og ”herme” bevegelse •Å stole på at du kan og kan gjøre din variant •Eks: ”Peugeot” – en dans, en bevegelsesform

W. Bjorbækmo, jan 0714 Andre erfaringer fra bevegelsespraksisen •Uro i rommet, i gruppa •Ta, få og gi oppmerksomhet •Snakke, prate – personlig bev.tilpasning •Ideen om de ”riktige” bevegelsene om ”hva dans er” •Møte med en annerledes bevegelseskultur er krevende

W. Bjorbækmo, jan 0715 Robust og sårbar •Barna har brukt tid, tatt tid for å våge å stole mer på egen kropp, egne bevegelser og på andre/hverandre/oss •Å se og bli sett •Å bli tatt på, å ta på •Å la gulvet, veggen, en annen kropp ”bære” el. ”støtte” deg

W. Bjorbækmo, jan 0716 Barns personlige bevegelser •Være / gjøre som de andre – gå på ”bevegelsesgruppe”, ”på dans” •Andres blikk på kroppen, på bevegelsene - sårbarhet •Når rammene/ kulturen for bevegelsesaktivitet endres - må strategiene for å holde seg ”innenfor” endres •Barna har kreativitet, vitalitet, lekenhet og letthet i sine bevegelsesutrykk – om vi ser etter det!

W. Bjorbækmo, jan 0717 Dette var noen smakebiter Vi arbeider videre og er spente på fortsettelsen