Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Nasjonal transportplan
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Utskrift av presentasjonen:

Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen

Mandatet Transportetatenes faglige anbefalinger til regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Målstruktur Økonomiske rammer Krav om bred involvering Fylkeskommunene i styringsgruppen Utredningsfase inklusive nordområdeutredning 2010 / 2011 Høyhastighetsutredning 2010 / 2011 Planforslaget 29.02.2012 Stortingsmelding fra regjeringen vinteren/våren 2013

Økonomiske rammer

Globalisering Utviklingen i verdenshandelen 1965-2010 Fra 1980 og fram til i dag har verdenshandelen femdoblet seg. Som andel av verdens samlede BNP har verdenshandelen økt fra 36 prosent i 1980 til 55 prosent i dag. Mill. US Dollar i løpende priser Kilde: WTO

Befolkningsvekst Byene vokser Flere eldre Befolkningsutvikling i Norge. Antall år mellom økning på en million. Kilde: SSB Byene vokser Flere eldre Gjennomsnittlig befolkningsendring per år. Kommuner 2005-2009. Kilde: SSB Kartgrunnlag: Statens kartverk Antall innbyggere i 2011 og 2040 – aldersfordelt for de største byene og for landet for øvrig. Kilde: SSB

Økonomisk vekst

Det mest nødvendige først: Drift, vedlikehold og fornyelse Mer trafikk Mer teknisk komplisert infrastruktur – tunneler, signalsystem, informasjons- systemer Klimaendringer – villere vær krever solid infrastruktur Kostnadsøkninger Nedslitt infrastruktur Historisk løft for oppgradering og fornyelse

Stor økning drift og vedlikehold på riksvegene

Fjerne forfallet på riksvegene Beregnet forfall: 25-40 mrd. kr 50 % tunneler, 25 % vegdekker, vegkropp og drenering, 15 % bruer og ferjekaier og 10 % vegutstyr og miljøtiltak Foreslåtte midler 13 mrd. kr i planteknisk ramme 18 mrd. kr i høyere rammenivåer Prioritering Vegkropp og drenering for mer robuste veger Tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften

Prioriteringer Gode kollektive løsninger i byene, sykling og gåing Større og sterkere regioner Mer effektiv transport mellom landsdeler

Byene Veksten må tas av kollektiv- trafikk, gåing og sykling Konsentrert arealbruk Kraftig satsing på Buss Bybane, trikk, metro Jernbane Vegnett for gående og syklende Restriktive tiltak for biltrafikken Bypakker i de største byene – forpliktende avtaler – 13 mrd. kr i 45 prosentrammen

Nasjonal gåstrategi og Nasjonal sykkelstrategi

Persontrafikken rundt de store byene Trondheim Redusert reisetid Trondheim – Stjørdal (Stjørdalselva bru) Elektrifisering av Trønderbanen (+45%) Bergen Økt kapasitet Bergen-Arna (Ulriken tunnel) Stavanger Nytt signalanlegg

Persontrafikken rundt Oslo Nytt togtilbud desember 2014 Øke kapasiteten for ytterligere tilbudsforbedringer Felles KVU for nye jernbane- og t-banetunneler

Utviklingstrinn InterCity Halvtimesfrekvens indre IC Fredrikstad Tønsberg Hamar 47 mrd Ferdig 2026 ved +45% 2023 krever +56% Full utbygging Halden Skien Lillehammer 127 mrd Krever 136% økt ramme

Økt kapasitet til gods på bane Trinn 1: 5,5 mrd. kr Gir 20% økt kapasitet Kryssingsspor Banestrømforsyning Oppstart Alnabru Trinn 2: 16 mrd. kr Gir minst 50% økt kapasitet Effektivisere Narvik, Bergen, Trondheim Flere kryssingsspor Banestrømforsyning Alnabru utvides (ferdig 2025) Alle tre trinn m/kostnader Trinn 3, store satsinger: 24mrd 100% mer kapasitet Alnabru første byggetrinn klar Ny terminal Trondheim klar

Store prosjekter Planteknisk ramme: Prosjekter i NTP 2010-2019, men langt i fra alle +20 %: Mange prosjekter i NTP 2010-2019 pluss noe mer +45 %: Oppfølging av NTP 2010-2019, og mer sammen-hengende utbygging langs E6, E16, E18 og E39

Effekter av riksveginvesteringer Tiltak Planteknisk ramme +45 prosent Firefeltsveg 150 km 44o km Midtrekkverk på 2/3-feltsveg 280 km 470 km Gul midtlinje 90 km 310 km Tilrettelagt for gåing og sykling 580 km

Tiltak for å øke kapasiteten på store lufthavner og forslag om nye lufthavner OSL T2 Ny terminal, Flesland Videreutvikling Sola Utvidelse av ekspedisjonsbygg, Værnes Rullebane 3 på OSL og rullebane 2 på Flesland må besluttes Ny stor lufthavn i Lofoten og på Helgeland

Lofoten/Vesterålen Ny lufthavn på Gimsøy Meteorologiske og miljømessige forhold må avklares Forutsetter at Leknes lufthavn og Svolvær lufthavn legges ned Vesterålen: Rullebanen på Stokmarknes forlenges til 1199 m

Helgeland Ny lufthavn i Mo i Rana (Polarsirkelen) med 2200 m rullebane Forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen lufthavn til 1199 m Forutsetter at Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll legges ned Ekstraordinær finansiering er nødvendig - begge lufthavnene er samfunnsøkonomisk lønnsomme, men bedriftsøkonomisk ulønnsomme

Trafikksikkerhet Krever tiltak fra mange aktører Ambisiøst mål for trafikksikkerhet på veg Halvering av antall drepte og hardt skadde til 2024 100/400 Krever tiltak fra mange aktører Gjennomsnittlig antall drepte og hardt skadde per år i perioden 2007-2010 fordelt på vegkategori og ulykkestype.

Trafikksikkerhetstiltak Møtefri veg Midtoppmerking Sideterreng Kontroller Kampanjer Føreropplæring Vinterdrift

Trafikanter og kjøretøy Mer målrettet kontroll og tilsyn Bilbeltekontroll Tunge kjøretøyer Verksteder Kjøreskoler Yrkesføreropplæring Føreropplæring Flere selvbetjeningsløsninger

Bidra til å redusere klimagassutslippene Mange virkemidler Utbygging av jernbane og annen kollektivtransport Tiltak for mer gåing og sykling Restriktive tiltak for biltrafikk i byer Arealbruk som begrenser transportbehovet med bil Tiltak for mer godstransport på sjø og bane Avgifter som påvirker til mer klimavennlige transportmidler Utslippskrav til ferjer Støtte til FoU for mer klimavennlig transport og distribusjon av biodrivstoff God effekt krever sterke virkemidler

Miljø Svevestøv og NO2 Støytiltak Etatenes verneplaner Minimere inngrep i natur- og kulturmiljø, utbedre konfliktpunkter, ivareta vannforskriften og unngå forurensning i grunnen Utforming av gater og plasser – arkitekturstrategi

Universell utforming – bra for alle Hele reisekjeder Forutsigbarhet for brukerne Stasjoner, lufthavner og holdeplasser Fokus på drift og vedlikehold

Store strategiske satsinger – ut over planleggingsrammene Enda mer kollektivsatsing i byene Full utbygging av farledene Full utbygging IC – høyhastighet Full utbygging godstiltak Full utbygging av riksvegnettet Kan gjennomføres på om lag 20 år

Nasjonal dugnad Mer effektiv planlegging Raskere og mer helhetlig utbygging Samarbeid med bransjene – langsiktig oppbygging Forutsigbar finansiering

Vi kan skape god infrastruktur på 20 år!