Samhandlingsreformen – fra ord til handling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Samhandlingsreformen- utfordringer og muligheter
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen; Hvor er vi?
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Helse- og omsorgsdepartementet
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Ekspedisjonssjef Nils F. Wisløff Samhandlingsavdelingen, HOD Danske Regioner, 25. mars 2010 Norsk helsevesen i dag; Status, utfordringer og aktuelle tiltak.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Follo – et spennende utgangspunkt Befolkning Enebakk Frogn Nesodden Oppegård Ski Vestby Ås
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Tone Toften Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Helse og velferdsforum, landskonferanse Kragerø, 1. juni 2010

Disposisjon Utfordringene Mål for reformen Hva har Stortinget sagt Kritikken Virkemidlene Videre arbeid med reformen Målbildet pr 1. januar 2012

Bakgrunnen for reformen; utfordringsbildet Brudd og svikt i tilbudet i dag Endringer i sykdomsbildet Helsetilstanden blant barn og unge Demografiske utfordringer; Flere eldre Rekrutteringsproblemer Organisatoriske utfordringer Forventningsgapet Økonomi; Finansieringsmodell med feil insentiv Utgiftspress I et langt perspektiv; Systemet er ikke bærekraftig!

Statlige grep mht våre demografiske utfordringer; Pensjonsreformen NAV-reformen Omsorg 2015 Samhandlingsreformen

Samhandlingsreformen; Bærekraft og kvalitet Bedre folkehelsen Forebygge sykdom Oppdage sykdom i tide Forhindre unødvendige sykehusinnleggelser Lære å leve med en diagnose Et helhetlig og koordinert tilbud - når du trenger det, nært der du bor Verdens friskeste befolkning & verdens beste helsevesen!

HS-komiteens merknader Bred politisk enighet om meldingens statusbeskrivelse og utfordringsbilde – diagnosen er rett! Kommunene må gis økonomiske ressurser som fullfinansierer de nye oppgavene de får Målene skal nås gjennom; Styrking av kommunehelsetjenesten Økt satsing på folkehelsearbeid Etablering av lokalmedisinske sentra Utvikling av lokalsykehusenes rolle i spesialisthelsetjenesten Komiteen peker også på behovet for eksternt samarbeid; Mellom helsetjenesten, NAV og arbeidslivet mht arbeidsrettet rehabilitering Mellom helsetjenesten og barnevern og PPT både på kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå

Regjeringspartienes merknader Enig i Regjeringens forslag til tiltak Enig i at kommunene bør ha insentiv til å holde oversikt over og dempe presset på innbyggernes forbruk av spesialisthelsetjenester Ber om kvalitetssikring av mulige økonomiske insentiv Prinsippet om at alle kommuner har ansvar for de samme tjenester ligger fast Påpeker at; Samhandlingsreformen er en retningsreform Videre konkretisering vil komme gjennom ny lov, ny nasjonal helseplan, årlige budsjett og kom.prp Reformen vil løpe over tid og ligne Opptrappingsplanen for psykisk helse

Økonomiske virkemiddel & finansiering Kommunal medfinansiering som insentiv skal utredes nærmere En evt ordning må ta hensyn til kommunens økonomiske risiko Forsøksordninger regionalt? Forflytning av ressurser mellom forvaltningsnivåene som samsvarer med oppgaveoverføringen Overføring fra 2. linje – utskrivingsklare m. penger Andre oppgaver? Gradvis innfasing av reformen fra 2012 gjennom både økonomiske overføringer og kommunale insentiv Det skal vurderes om deler av de økte overføringene skal være øremerket de første årene Opptrappingsplan? Forutsatt økte budsjett; Mer ”mer-vekst” til kommunene Mindre ”mer-vekst” til spesialisthelsetjenesten Endelig budsjett vedtas årlig

Kritikk av reformen De viktigste grepene - helsekommuner, listetak og løftet om flere fastleger er borte? Finansieringen er uklar? Det er ikke mulig å gjennomføre reformen med så mange små kommuner? Det er ikke mulig å dempe presset på spesialisthelsetjenesten ved å bygge opp alternative tilbud i kommunene? Verktøykassa er tom?

Effekt av samhandlingstiltak Professor Anders Grimsmo, NTNU; En litteraturgjennomgang 2009 Anvendelse av informasjonsteknologi; Interaktive dataløsninger med helseopplysning og rådgiving kan gi økt kunnskapsnivå, bedret helse samt opplevelse av bedre sosial fungering og mestring hos brukerne Standardiserte forløpsplaner/ behandlingskjeder; Strukturerte forløp for pasienter med kronisk sykdom kan være sammenfallende med inntil en halvering av behovet for spesialisthelsetjenester Alternative tiltak ved innleggelser Inntil 40% reduksjon i innleggelsesrater er påvist Alternative tiltak ved utskriving Redusert dødelighet, færre reinnleggelser, mindre behov for hjemmetjenester/ sykehjem osv

Behandlingskjeder gir resultat - Samhandling nytter! Eksempel; Slagbehandlingskjede (Indredavik) Akutt syke eldre med mange sykdommer (Saltveit) Etterbehandlingsavdeling (Garåsen) Drammen geriatriske kompetansesenter (Agenda - rapport) Dokumentert effekt; Redusert dødelighet Færre reinnleggelser Redusert behov for hjelp i hjemmet Flere klarer seg selv

Reformens virkemidler Lover/ forskrifter Nasjonal helse- og omsorgsplan Nasjonale faglige retningslinjer Avtale-instituttet Arenaer for jevnbyrdig dialog Lokale/ regionale planer Behandlingskjeder Statistikk/ Bench-marking Personell/ kompetanse Reell brukerinnflytelse Nødvendig IT-verktøy Økonomiske virkemiddel; Kommunal medfinansiering? Opptrappingsplan? Takster Finansiering; Demografi-korrigering? Demografi +vekst? Nye tilbud og tjenester Statlig styring av RHF’ene

Lokalmedisinsk senter – en paraplyorganisasjon for samhandling i helsevesenet Mulige samarbeidspartnere Mulige tjenester Dagtilbud; Samling av faggrupper Tverrfaglige team Hab/ rehab-tilbud Lærings- og mestringssentra Spesialist-tilbud Døgntilbud Observasjon Brukerstyrte senger psyk/rus Etterbehandling Lindrende behandling Intermediærtilbud 1. og 2. linje Flere kommuner Tjenester/ profesjoner i kommunen Kommunen og frivillige lag/ organisasjoner Eierskap og driftsansvar reguleres i lokal avtale

En ny kommunerolle Kommunale tilbud før-, i stedet for- eller etter innleggelse i sykehus En ny spesialisthelsetjeneste med dempet vekst Forebyggende tiltak/ proaktiv innsats/ bedre koordinering Helsefremmende arbeid/ livskvalitet/ Kultur og helse

Hvordan regulere grenseoppgangen; Økt kommunalt ansvar og mindre/ færre gråsoner Lov/ forskrift; Ansvarsplassering mht konkrete oppgaver eller tjenesteområder der dette er mulig Avtale-instituttet Nasjonale faglige retningslinjer/ behandlingskjeder Lokale/ regionale planer Personell/ kompetanse Økonomiske virkemidler Oversikt over forbruk av spesialisthelsetjenester Statlig styring av RHF’ene Frihet/ fleksibilitet mht lokal organisering Spesialist- helsetjeneste Gråsoner Kommune- helsetjeneste

Avtaler mellom 1. og 2. linje; Utkast til minimumskrav Lovpålegg om at alle kommuner og RHF/ helseforetak har samarbeidsavtaler Mulige krav til innhold i avtalen; Hvordan samarbeidet skal organiseres; hvem gjør hva Hvordan sikre en jevnbyrdig dialog Hvordan sikre koordinerte behandlingsforløp Hvordan sikre gjensidig kunnskapsoverføring Hvordan finansiere oppgaver det samarbeides om, for eks utskrivingsklare pasienter Hvordan avklare uenighet

Kommunesamarbeid Gjennomgang av lovgivning for å sikre mulighet for forpliktende samarbeid; Samkommuner (sørge for-ansvaret) Vertskommuner (sørge for-ansvaret) Interkommunale selskap (kjøp av tjenester) Frivillige avtaler om interkommunalt samarbeid; Skape samarbeidsarenaer der forvaltningsnivåene er likeverdige partnere Regulere interkommunalt samarbeid for å sikre tilstrekkelig innbyggertall, kompetanse og økonomisk styrke

Oppfølging av reformen; Seks interdepartementale arbeidsgrupper utreder ulike spørsmål Statssekretærutvalg fra HOD, KRD, FIN, KD og SMK er styringsgruppe Felles høring på lover og plan ca 1/10-10 Stortingsbehandling våren 2011

Ny plan for helse- og omsorgstjenester Et bredt folkehelse-perspektiv; et friskere Norge med mindre sosial ulikhet Konkretisering av samhandlingsreformen inkl. økonomiske virkemiddel Plan for å sikre tilgang på personell med rett kompetanse En tilgjengelig helse- og omsorgstjeneste med høy kvalitet og effektiv utnytting av ressursene Framtidas spesialisthelsetjeneste Oppfølging av St.meld. Nr. 35 om framtidas tannhelsetjeneste Brukertilfredshet og medvirkning Forskning og innovasjon i HO-tjenesten IKT og e-helse Systemer for helhetlig prioritering

Status for reformen pr. 1. januar 2012 Nytt lovverk på plass Økonomiske insentiv eller opptrappingsplan avklart Utskrivingsklare; avklart ansvar med penger Avtale-instituttet vedtatt og tatt i bruk Oversikt over befolkningens forbruk av 2. linjetjenester Nye kommunale ”oppgaver” under avklaring System for nasjonale faglige retningslinjer Nødvendig IT-verktøy under innføring Fastlegene underlagt kommunal styring og prioritering Bedre legedekning på sykehjem Lokalmedisinske sentra etablert en rekke steder Brukerinnflytelse avtalefestet Behandlingskjeder under etablering i dialog med brukerne Nye tiltak i 2. linje understøtter kommunenes nye rolle

En ny spesialisthelsetjeneste; Ytterligere spesialisering Sentralisering av spissfunksjoner/ sjeldent forekommende tilstander Desentralisering av tilbud mht hyppig forekommende tilstander Fokus på pasientenes behov for koordinerte tjenester Horisontalt Vertikalt Planlagte forløp/ behandlingskjeder for kronikergruppene i dialog med 1. linje og brukerne Understøtte kommunens oppgraderte rolle Veiledning/ opplæring Tilgjengelighet Tiltak/ tjenester Et tydelig ansvarspunkt og ledelsesmessig forankring for samarbeid med kommunene

Forberedelser fra foretakene; Krav til samhandling i Oppdragsdokument 2010 Samhandlings- og koordineringsfunksjonen skal gis en tydelig ledelsesmessig forankring Tiltak på systemnivå for å sikre at veiledningsplikten overfor 1. linjen ivaretas Pasientperspektiv og forløpstenkning til grunn for utvikling av tjenester og regionale planer – i dialog med 1. linje Sammen med Hdir utarbeide forslag til styringsvariabler/ indikatorer på gode forløp Gode prosesser med brukere, ansatte og berørte kommuner ved nødvendig omstilling

Hva kan kommunene gjøre for å forberede seg? Samhandlings- og koordineringsfunksjonen bør gis en tydelig ledelsesmessig forankring Avklare hvilke kommuner dere ønsker å samarbeide med for å bli en jevnbyrdig partner til helseforetaket Pasientperspektiv og forløpstenkning til grunn for utvikling av tjenester og regionale planer – i dialog med 2. linje Gode prosesser med brukere, ansatte og samarbeidende helseforetak ved nødvendig omstilling/ tilrettelegging av evt nye tjenester

Kulturbygging for samhandling Samhandling er en strategi – ikke bare høflighet Samhandling må avtales – krever mer enn holdninger Brukerinnflytelse – sikrer fokus på det som er viktig Felles behovsanalyser –felles oppfatning av utfordringer Felles planer for å løse felles utfordringer Felles kompetansebygging Felles avvikssystem; felles læring av feil, problem, uenighet Kulturbygging; Møt media sammen – ikke snakk om hverandre Bygg gjensidig respekt og likeverd Spill hverandre gode Kulturbyggingen er ikke noe du blir ferdig med!