Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Strategier og kompetanse
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Resonnerende tekst.
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Introduksjonsforelesning
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
RETORIKK.

Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
En god presentasjon.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad Signatur 3 Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad

Læreplanen sier at eleven skal kunne Retorikk Læreplanen sier at eleven skal kunne bruke begrepsapparatet fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere analysere og vurdere sammenhenger mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere

Hvordan underviser vi i retorikk? Knytte begrepene til tekster – andres tekster og egenproduserte tekster Vise sammenhengen mellom retorikk, skriveverksted og muntlige framføringer

Retorikk: Læren om talekunsten Gode råd for en vellykket tale Intellectio – fundere Inventio – finne stoff til argumentasjonen Dispositio – lage disposisjonen Elocutio – formulere argumentene Memoria – huske Actio – framføre Analysis – analysere og oppsummere

Elocutio Taleren må ha tillit. Hvordan skapes tillit? Forslag til opplegg fra Signatur 3 lærerressurs Innledning: Holberg: ”Storken og Høgens moralske Taler” Kronprinsens tale til åpning av Wergelandsjubiléet: http://www.kongehuset.no/c27817/tale/vis.html?tid=68878&strukt_tid=27817 En tale elevene selv har hørt – kongens eller statsministerens tale. Andre aktuelle taler eller artikler. Nettressurs: artikkel og oppgave om senator Barack Obamas tale http://signatur.samlaget.no/tekst.cfm?id=86-388-2&tekstid=1296 Husker elevene noen uttrykk fra en tale?

Egne skriftlige tekster Bruk retorikkens sju punkter for å lage en tale med følgende emne: Sats på utdanning. Målgruppen for talen er ungdom på din egen alder. 1 INTELLECTIO (fundere, finne ut) 2 INVENTIO (finne opp, finne på) Hvem, hvorfor, hvordan, når? 3 DISPOSITIO (disponere ) Lag en disposisjon: innledning, midtdel, slutt. 4 ELOCUTIO (utforme en tale) Formulér argumentene. Bruk det du har lært om retorikk. 5 MEMORIA (huske) Øv dere, prøv å huske innholdet 6 ACTIO (handle) Prøv ut kroppsspråk, stemme og hold talen! Alle i gruppa prøver seg.

Eksempler Hvorfor er han så god? SPRÅKLIG MESTERSKAP. Barack Obama blir av nesten alle kommentatorer sett på som en stor taler. Hvorfor er han en så god retoriker?