04.04.2017 Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole! Rektor: Bente-Lis Larsen
Malakoff best på mestring, miljø og mangfold
SAMARBEID HJEM/SKOLE VELKOMSTBREV m/husregler FORELDREMØTE KONTAKTLÆRERE FORELDRESAMTALER i november, uke 44 OVERSETTELSE SKOLEREGLEMENT ORDEN Vi trenger deres hjelp for å oppnå gode resultater!!
La oss ta en runde rundt… Teknikk og industiell produksjon Helse og sosial Service og samferdsel Elektro Byggfag Studiespesialisering Alle elever må velge et programområde! 2 ulike områder…
VERDIPLATTFORMEN Malakoff vgs arbeider for å skape: Høy faglig kvalitet Et utfordrende og trygt skolemiljø Tilpasset opplæring for alle elever
RESPEKT Det vil si at vi: Verdsetter mangfoldet og anerkjenner hverandre Aktivt motarbeider mobbing og diskriminering Har et fellesskap basert på toleranse og aksept for våre felles verdier
TILLIT Det vil si at vi: Stoler på hverandre Gjør det som forventes av oss Er rause mot hverandre
ÅPENHET Det vil si at vi: Kommuniserer redelig og hensynsfullt Gir hverandre støtte, ros og konstruktiv kritikk Deler med hverandre og viser interesse for hverandres arbeid
ENGASJEMENT Det vil si at vi: Viser solidaritet Har pågangsmot, initiativ og arbeidsglede Gir oss aldri!
ENDRINGSVILJE Det vil si at vi: Strekker oss etter å bli bedre Våger å tenke nytt Er kreative og løsningsorienterte
FOKUS DETTE SKOLEÅRET ”Kunnskapspolitikkens overordnete mål er at mennesket tøyer sine evner, utvikler overgripende forståelse og tar seg selv i bruk for å skape en rikere verden for hverandre" "Det individuelle mål for videregående opplæring er å vekke den enkelte elevs interesse for eget talent og la hver enkelt få sjansen til å komme ut i sitt eget grenseland" (Stortingsmelding nr. 33(1991-92)
SATSNINGSOMRÅDER Få flere elever til å gjennomføre og bestå Tilpasset opplæring Vurdering for læring Klasseledelse - husregler
Hvordan skal vi gjøre det i år? Møte elevene godt forberedt Skape trygt og godt klassemiljø – enten vi bruker ped.sys eller Sterk start eller annet man har god erfaring med Klasseteam
KLASSETEAM EGEN DAGSORDEN OG REF. MAL Fravær / fremmøte Husregler – lik praktisering i teamet Vurdering for læring Læringsmiljø – arbeidsro Tilpasset opplæring – differensiering Elevsaker Tverrfaglig samarbeid Yrkesretting og grunnleggende ferdigheter
Kartleggingsprøver Lesing, regning og engelsk NB! Det viktigste er oppfølgingen – lærerens bruk av kartleggingsprøvene for å tilpasse undervisningen til den enkelte elev! JFR. Opplæringsloven § 1-3
Hva er viktigst for å nå disse målene? Hva sier forskningen og hva sier elevene? SVAR: LÆREREN Og hva ved læreren er viktig? Engasjement Relasjoner til elevene Faglig kunnskap
100% tilstedeværelse For din egen del: Vi sier NEI til fravær! Stort fravær kan medføre at skolen ikke kan gi vurdering med standpunkt-karakter. For din egen del: Vi sier NEI til fravær! Malakoff ønsker 100% tilstedeværelse
Vi forventer at eleven bidrar til Et skolemiljø fritt for mobbing At vi alle hilser på hverandre. Marco Arbeidsro i klassen En ryddig kantine
Vi forventer at eleven Kommer i tide til skoledagens begynnelse og til alle timer Har med skolebøker Bruker mobil og PC kun når det er tillatt Overholder leveringsfrister Viser alminnelig høflighet
Elevtjenesten Når kontaktlærer av en eller annen grunn må kaste inn håndkleet, trer andre deler av elevtjenesten inn: Rådgiver Oasen Miljøarbeider Sosialkonsulent Ledelsen v/ utdanningsleder + ass.rektor
MÅLET VÅRT ER ALTSÅ: Ta godt vare på alle elever som kommer til oss og føre dem ut i sitt eget grenseland!
Kontakt: Bente-Lis Larsen Malakoff videregående skole Dyreveien 9 Postboks 398 NO-1502 Moss +47 69242200 benlar2@ostfoldfk.no www.malakoff.vgs.no