Nærhet vs. stoppeklokke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten om pasienter med muskel-skjelettplager Pål Kristensen Ranheim Legesenter, Trondheim spesialist.
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Møteplass for etisk refleksjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Veiledning av elever / lærlinger
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Hurra for deg som fyller ditt år...
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Prioritering i helsetjenesten
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
AAa /ØKS/Lillehammer Erfaringskonferansen 2008 Noen tanker og refleksjoner på slutten av en flott konferanse.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Fra ord til liv Februar 2010.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Etikk i Haugesund Kommune
Elsa Fagervik Kommedahl
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Etikk og helseprofesjonene
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Velferdsteknologi.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Nærhet vs. stoppeklokke Nærværskompetanse innenfor eksisterende rammer

samtidighet Hvem prioriteres? Medisinsk stort behov vs lite behov Fordeling av oppmerksomhet og tid? Det gode øyeblikket vs. praktiske gjøremål Mange pårørende vs. den enkelte pasient

Prioritering av ressurser: Hva gjør vi ? De ressurssterke Hvorfor har hun ikke fått hjelp med en gang, da hun ringte på? Det skrives en klage, fordi personalet ikke ha gitt den nødvendige pleie og omsorgen Personalet er blitt redde fordi det er aldri godt nok, spesielt de ufaglærte og de yngre får mye kritikk De stille og usynlige Pas. morgenstell avbrytes for å gi hjelp til naboen ”Dere er så snille” Personalet synes det er vanskelig å ikke få nok tid til de som krever minst En erfaring fra god omsorg ( rettferdig fordeling av ressurser, velgjørenhet og ikke skade) for tvillinger i Lesotho: Når den største skriker, må den minste få mat

I møte med andre Å bli berørt Å komme nært Å være nær lidelse Å gå inn Å vise respekt/ Å komme nært Å trø tilbake Kjennskap til ”urørlighetssone” Å være nær lidelse Å omgås med andres lidelse Å gå inn Å gå ut Å gi og holde ut Å lade opp sin egen batteri

I møte med andre Å være der du er Bent Falk Å møte mennesker der de er

Et møte med forskjellige verdisyn Forskjellige behov i et multikulturelt samfunn: Pasientens: fortelle sannheten? Pårørendes: forskjellige behov, hvem tar avgjørelser, hvem skal få info Personalets forventninger og kultur, bl.a om behandlingsintensitet Relasjonsbygging er ofte nøkkelen for å kunne gi god informasjon

4 etiske prinsipper Verdighet Autonomi Integritet Sårbarhet Men: husk: pasienten er del av en familiestruktur Integritet Sårbarhet David Kissane , the challenge of discrepancies in values mong physicians, patients, and familymebers, Amer. Cancer society, 2004

Rød, gul og grønn gruppe Grønn gruppe: Gul gruppe: Rød gruppe: Kartlegging er gjort, tiltak vurdert, stabil situasjon Ny vurdering om 1-2 måneder Gul gruppe: Situasjonen og behov for tiltak endrer seg, Ny vurdering om 1-2 uker Rød gruppe: Raske endringer/uavklart situasjon Ny vurdering om 1-3 dager