Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Digitale tekster i norskfaget
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Den Norske Skolen i London
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Maja Michelsen Norsk november 2010
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan kan vi bruke det?
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
Læreplanen Historie Vg2.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Digitale tankekart i læring og undervising
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Sammensatte tekster ALU
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Samfunnsfag.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk

norskfaget Muntlige tekster Skriftlige tekster Sammensatte tekster Språk og kultur

Hovedområdet der den digitale dimensjonen er særlig nevnt. Sammensatte tekster: Utvidet tekstbegrep Skrift, lyd og bilder Et samlet uttrykk Bla nettsider Tekstproduksjon, kritisk vurdering, analyse

Norskfagets digitale dimensjon Nye læringsarenaer Redigering av tekst Kritisk vurdering og bruk av kilder Støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner Utvikling av digitale kommunikasjonsformer Generell art Spesifikk art Mestre nye tekstformer og uttrykk Mestre skriftlig framstilling i ulike sjangere Ved lesing av sammensatte tekster og sakprosa blir arbeidet med grafiske framstillinger, tabeller og statistikk viktig for forståelsen.

Noe nytt…?

Eller gammelt…?

Nytt … Tekstkorpusen er utvidet: sammensatte tekster. Dette medfører at man behandler(leser, skriver, sammenligner, vurderer, komponerer,presenterer,publiserer) sammensatte digitaltekster som egen sjanger med dets sjangerspesifikke trekk. Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg skriftlig, gjelder også å kunne mestre digitale tekster som egen sjanger. I tillegg er Å kunne regne i norsk en grunnleggende ferdighet, der man blant annet skal lese og arbeide med grafiske framstillinger, tabeller og statistikk i sammensatte tekster. Å kunne bruke digitale verktøy, innebærer å mestre nye tekstformer. Det gir nye læringsarenaer. Det kan i tillegg ”støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdiheter og presentasjoner.

…og gammelt! Å bruke digitale verktøy til: redigering, tekstskaping, skriving(skriveverktøy), foreta informasjonssøk, lagre, gjenhente og finne stoff, arkivering, systematisering, bruke bibliotekets sentrale databaser,

Verb som brukes om det digitale: leser, skriver, sammenligner, vurderer, komponerer,presenterer,publiserer,støtte, utvikle,redigere, tekstskape, lagre, gjenhente, finne,

Digital 10 Ikt 19 Verktøy 7 Datamaskin 1 Pc Internett 6 Kompetanse 18 Sammensatt Skrive 41 Taste