1. trinn Datakunnskap ANNET GENERELL DATAKUNNSKAP Starte opp en pc.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Bli kjent med i Powerpoint
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Internett for nybegynnere
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Halvdagskurs – Voss Energi •Argo Administrator •Enkel bildebehandling.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI 2011 Irene Beyer Log
IKT-plan for Ljan skole
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Word 2003 Mål. MÅL med leksjon 1  Starte og avslutte  Kjenne skjermbildet i word  Kjenne oppgaveruten  Kjenne verktøylinjen og linjal  Bruke hjelpefunksjonen.
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Forside/oversikt Fag / tema
Mål Excel Mål leksjon 1 Starte og avslutte Verktøylinje Oppgaverute Skjermbildet i Excel Hjelp.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Innføring i PowerPoint
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
In 102 – Innføring i informasjonsbehandling Tekstbehandling forelesning V2005 Ola Bø.
Sammensatte tekster.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Mandag 8. November Powerpoint..
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
Teksbehandling -Word Skrivemakin vs. Teksbehandling
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Grunnleggende tekstbehandling
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Valgfag på Kastellet skole
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mandag Excel.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Skriving i begynneropplæringa
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Funksjoner i PowerPoint Fil-menyen Lagre Skriv ut Bytte språk Deling: Sende som vedlegg.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Revidert læreplan i engelsk
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Utskrift av presentasjonen:

IKT-plan for Ullerål skole en forpliktende IKT-plan for alle trinn ved skolen.

1. trinn Datakunnskap ANNET GENERELL DATAKUNNSKAP Starte opp en pc. Logge seg av og på skolens nettverk. Bruke musa til å navigere i et program. Bli kjent med tastaturet og enkelte spesialtaster som enter og mellomrom. Starte Word, skrive bokstaver og ord etter hvert som elevene er modne for det. Endre skrifttype og skriftstørrelse. Foreta utskrift. Lære at tastaturet er delt i venstre og høyre, og at begge hender skal brukes når man skriver. ANNET Tegne i et enkelt tegneprogram for eksempel Paint Bli kjent med relevante nettsteder, for eksempel www.gyldendal.no/multi www.stairs.cappelendamm.no, www.gyldendal.no/safari , gjerne via Fronter.

2.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Lagre og hente fram igjen egenprodusert tekst eller tegninger og fortsette tidligere arbeid som er utført. Bli bedre kjent med tastaturet og flere spesialtaster (caps lock, shift). Bruke datamaskinen til tekstskaping. Bli kjent med touch-metoden. ANNET Eksperimentere og leke videre med form og farge i tegneprogram. Bruke spillpregede program for å øve på engelske ord og uttrykk, for eksempel på www.stairs.cappelendamm.no Bruke matematikkprogram for å øve seg i grunnleggende regnearter, for eksempel på www.gyldendal.no/multi

3.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Bli kjent med angrefunksjonen i Windows. Merke tekst, formatere merket tekst og kopiere/ lime inn merket tekst eller bilder. Slette tekst med delete eller backspace. Justere tekst midtstilt, høyrestilt og venstrestilt. Forstå hva rød understreking i Word betyr og lære enkel stavekontroll ved høyreklikking. Sette inn bilder i Word. Øve videre på touch-metoden. ANNET Logge seg inn på Fronter. Bli kjent med klasserommet der (klasseliste, lenker, planer) Bruke internett og skrive inn bestemte adresser for å finne opplysninger om et tema. Forstå og bruke navigasjonsknappene i nettleser. Bli kjent med nettvettregler. Sider med tips og undervisningsopplegg: www.tryggbruk.no www.dubestemmer.no www.reddbarna.no

4.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Forstå forskjell på filer og mapper, lære å lage nye mapper og bygge opp en fornuftig mappestruktur. Forhåndsvisning. Endre størrelsen på et vindu, minimere og maksimere samt flytte et vindu. Endre størrelse og plassering av bilder i Word. Lage enkle tabeller og bruke disse fornuftig. Ferdigheter i bruk av tastatur ved Touch-metoden. INTERNETT Bli kjent med nettvettregler (www.tryggbruk.no www.dubestemmer.no www.reddbarna.no) Enkelt søk på internett. Bruke Fronter. ANNET Bruke enkle funksjoner i bildebehandling f.eks. PhotoFiltre (beskjær bilde, endre lys og kontrast) Lage enkle animasjoner vha Paint og MovieMaker.

1.- 4.trinn IKT i fagplanene NORSK Bruke bokstaver og eksperimentere med ord på tastatur. Bruke datamaskin til tekstskaping. Foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy. Finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på internett, på bestemte sider som lærer har oppgitt. MATEMATIKK Plassere og beskrive posisjoner i rutenett, på kart og i koordinatsystemer både uten og ved hjelp av digitale verktøy. Samle, sortere, notere og illustrere enkle data med tellestreker, tabeller og søylediagrammer og kommentere illustrasjonene. NATURFAG Innhente og systematisere data og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler. Finne informasjon med og uten digitale verktøy og fortelle om noen av planetene i vårt solsystem.  

1.- 4.trinn IKT i fagplanene ENGELSK Bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språkopplæring. Bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst. SAMFUNNSFAG Presentere historiske emner ved hjelp av skrift, tegninger, bilder, film, modeller og digitale verktøy. Samle opplysninger fra globus, kart og digitale kilder og bruke disse til å samtale om steder, folk og språk. Planlegge og presentere mulige reiser til nære og fjerne steder ved hjelp av kart og internett. Følge enkle regler for personvern ved bruk av internett. Finne fram i trykte og digitale medier, sortere innholdet i kategorier og produsere materiale som kan publiseres. KUNST OG HÅNDVERK Bruke enkle funksjoner i digitale bildebehandlingsprogram. Planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker.

5.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Mestre bruk av tastatursnarveier som Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+Z. Bli sikker i innsetting av bilder i Word og kunne endre størrelse og plassering Bli mer sikker på bruk av tabeller og endringer av disse. Bli sikker i bruk av stavekontroll. Kjenne til bruk av høyreklikkmenyene i Windowsprogrammer. Kjenne til filbehandling (slette og lage mapper, endre filnavn og mappenavn, kopiere og flytte filer og mapper) Bli sikrere på Touch-metoden. Kjenne til hva et regneark er, bli kjent med skjermbildet i regnearket. Skrive inn tekst og tall i regneark. Kjenne til grunnleggende formelinnskriving og summèrfunksjonen i regneark. Lage enkle diagrammer og se sammenhengen mellom tallverdier i en tabell og tilhørende diagram.

5.trinn Datakunnskap INTERNETT Videreutvikle søkemetoder på internett. Rette oppmerksomheten mot kildekritikk. Lære om opphavsrett. Gjennomgå nettvettregler (www.tryggbruk.no www.dubestemmer.no www.reddbarna.no). Bruke Fronter.

6.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Videreutvikle ferdigheter i Word og filbehandling. Beherske bruk av formelinnskriving i regneark. Endre kolonnebredde i regneark. Endre antall desimaler i tallmateriale i regneark. Formatere tekst og tall i regneark (valuta og klokkeslett). Lage enkle undersøkelser og bruke regneark til å framstille stolpediagram og sektordiagram. Kjenne til hva Powerpoint er, bruksområder og begrensinger. Sette inn bilder i Powerpoint. Lage en enkel lysbildepresentasjon i Powerpoint og vise lysbildeserien. Kjenne til hvordan man scanner bilder og bruke dem i eget arbeid. Kjenne til enkel bearbeiding av bilder f.eks. i PhotoFiltre (beskjære, endre lys og kontrast, oppfriske farger, oppskarping, legge til tekst).

6.trinn Datakunnskap INTERNETT Videreutvikle ferdigheter i bruk av søkemotorer. Repetere nettvettregler og sette fokus på chatting og chatteregler. Forstå og kjenne til begrensninger på nettet mht. kildekritikk og opphavsrett Forstå og bruke favoritter/bokmerker. Bruke Fronter.

7.trinn Datakunnskap GENERELL DATAKUNNSKAP Beherske bruk av tekstboks. Beherske bruk av utskriftsoppsett. Lage overskrifter ved bruk av stil-formatering. Sette inn topp- og bunntekst samt sidetall. Kjenne til datavirus, hvordan de spres og hvordan en kan beskytte seg. Beherske formelinnskriving i regneark og kunne kopiere formler i kolonner og rader. Kjenne til bruk av prosent i regneark. Kjenne til de vanligste feilmeldingene i regneark. Formatere diagrammene med farger og egen tekst i regneark. Kjenne til autofyll i regneark. Formatere tekst og legge inn bilder/figurer i Powerpoint. Foreta lysbildesortering i Powerpoint. Kjenne til hvordan man kan legge til effekter i Powerpoint. Kjenne til utskriftsalternativer i Powerpoint.

7.trinn Datakunnskap INTERNETT Kjenne til og forklare opphavsrettslige regler for bruk av bilder og tekster hentet fra internett samt fortsatt fokus på kildekritikk og nettvetregler. Produsere bidrag til skolens hjemmeside med tekst og bilde. Bruke internett aktivt til å hente informasjon. Bruke Fronter til innleveringer og prøver.

5.- 7.trinn IKT i fagplanene NORSK Bruke digitale skrivetøy i skriveprosesser og produksjon av interaktive tekster. Bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte. Forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra internett. Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy. Bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene. MATEMATIKK Beskrive referansesystemet og notasjonen som benyttes for formler i et regneark, og bruke regneark til å utføre og presentere enkle beregninger. Bruke koordinater til å beskrive plassering og bevegelse i et koordinatsystem på papiret og digitalt. Planlegge og gjennomføre datainnsamling tilknyttet observasjoner, spørreundersøkelser og eksperimenter. Presentere data i tabeller og diagrammer framstilt digitalt og manuelt, samt lese, tolke og vurdere hvor hensiktsmessige de er.

5.- 7.trinn IKT i fagplanene KRL Kunne beskrive kirkebygget og andre kristne gudshus og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy tilå søke informasjon og lage presentasjoner. Samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn. Beskrive tempelet, synagogen, moskeen og klosteret og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner. NATURFAG Bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid. Publisere resultater fra undersøkelser ved å bruke digitale verktøy. Foreta relevante værmålinger og presentere resultatene med og uten digitale hjelpemidler. ENGELSK Bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring. Bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster.

5.- 7.trinn IKT i fagplanene SAMFUNNSFAG Lage visuelle framstillinger av to eller flere tidlige elvekulturer gjennom bruk av digitale verktøy. Lese og bruke papirbaserte og digitale kart og lokalisere geografiske hovedtrekk i eget fylke, nabofylkene, de samiske bosettingsområdene, Norge, Europa og andre verdensdeler. Planlegge og presentere reiser i Europa ved å bruke digitale verktøy. Velge et tema, utforme spørsmål og belyse dem ved bruk av forskjellige kilder. KUNST OG HÅNDVERK Bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy. Fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt. Sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved digitale og andre kilder. Bruke utstillinger som ligger på nettet. Søke på kunstnere for å se bildene deres.

5.- 7.trinn IKT i fagplanene MUSIKK Komponere og gjøre lydopptak ved hjelp av digitale verktøy. MAT OG HELSE Bruke digitale verktøy for å utføre informasjonssøk, sammenligning og vurdering av næringsinnhold og presentasjon av faglig innhold. KROPPSØVING Planlegge og gjennomføre gymtimer med eget undervisningsopplegg. Sette opp utstyrsliste. Lage tabell.

Krav til innleveringer ved Ullerål skole Elevene bør så tidlig som mulig lage innleveringer etter følgende standard: Forside med tittel på oppgaven, navn på elev, klassetrinn, dato og bilde/illustrasjon som er relevant for oppgaven. Innholdsfortegnelse, sidenummerering, kildehenvisninger og litteraturliste. 12 pkt skrift, halvannen linjeavstand, venstrejustert tekst og skrifttype Arial.

Nyttige nettsider www.matematikk.org (inspirasjon for matematikklærere, verktøy for elever, opplysning for foreldre med barn i skolen) www.matematikbogen.dk (inneholder en mengde oppgaver og spill som kan løses on-line eller skrives ut) www.skolenettet.no (nyheter og aktiviteter, lenkesamling for fag, læreplanene, spill og nedlastningsmuligheter) www.gyldendal.no/grunnskole (interaktive øvelser, arbeidsoppgaver og innleste tekster i engelsk, norsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag) www.cappelen.no/grunnskole (interaktive øvelser, arbeidsoppgaver og innleste tekster i engelsk, norsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag, musikk og KRL) www.gruble.net (interaktive oppgaver i alle fag, lenker til andre nettsteder for lek og læring) www.norsksidene.no (inneholder undervisningsopplegg i norsk, interaktive oppgaver for elever og en lenkesamling til aktuelle sider)

Nyttige nettsider www.linksidene.no (inneholder en rekke lenker til fagsider, aktuell informasjon til foreldre, lærere og elever, samt IKT for elever som er interaktiv opplæring i blant annet regneark og tekstbehandling) www.globalis.no (et interaktivt verdensatlas fra FN-sambandet, den største databasen med FN-statistikk på norsk, som kan visualiseres med grafer og digitale kart, landprofiler for alle FNs medlemsland) www.myldre.org (idé- og ressursbank for lærere) www.kulturnett.no (den offisielle inngangen til norsk kultur på nettet, opprettet på initiativ frå Kultur- og kirkedepartementet for å få norske kulturinstitusjoner og deres samlinger presentert på Internett) www.naturfag.no (undervisningsopplegg, forsøk, aktiviteter, tips om kurs og konferanser og informasjon om sikkerheten ved laboratoriearbeid) www.naturfagsenteret.no (nyheter, artikler og debattinnlegg knyttet til temaene naturfag og matematikk, oversikt over kurs, konferanser, arrangementer og konkurranser)