Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende
Forebyggende arbeid satt i system
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Det gode Det rette Det rettferdige
v/Oversykepleier Jan Erik Fosmark
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Et totalkonsept for å bo lenger hjemme
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Velferdsteknologi og ergoterapi
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Mestring og forebygging av depresjon
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
100 lure ord å lære.
Høstkonferansen 2014 Kløveråsenseminaret
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Sem, februar, 2010 Utviklingsprogram om ”Yngre personer med demens”
Psyk-IT Torhild Holthe Ergoterapeut MSc, forsker Velferdsteknologi i demensomsorgen.
Ergoterapeut Linda Gjøra Hjelpemidler og demens PSYK IT 14.september 2010.
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
VELFERDSTEKNOLOGI I SØR-ØSTERDALEN
KS-frokost Hverdagsrehabilitering
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Sinne Film:
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi som støtte til personer med demens og deres pårørende Ergoterapi og eldres helse 25.01.2012 Torhild Holthe Ergoterapeut MSc, forsker

Bakgrunn Demensplan 2015-prosjekt: Yngre personer med demens og bruk, nytte og betydning av tekniske hjelpemidler Eksempler på bruk og nytte av velferdsteknologi Muligheter og utfordringer framover Implikasjoner for ergoterapi

Yngre personer med demens Under 65 år når de får en demensdiagnose Prevalens 1000 – 1400? Insidens 100 – 150? Ofte går 2-3 år før diagnosen er avklart Annen livssituasjon enn eldre som får demens; Arbeid Barn og familieforpliktelser Sprek kropp Utredes og diagnostiseres på Hukommelsesklinikker ”Jeg er jo fremdeles ung, og jeg vil nyte livet og oppleve ting. Jeg kan ikke sette meg ned fordi om jeg har fått Alzheimer!”

Hva var viktig for deltakerne? Komme ut i naturen Bruke kroppen; gå tur, yoga, spinning, fisketur, hyttetur, trimgruppe med venninner etc Sosial kontakt med barn og barnebarn Sosial kontakt med tidligere kolleger og venner Klare seg så lenge en kan hjemme ” Nei, jeg vil ikke være i en gruppe bare fordi jeg har samme diagnose som noen andre…. Det hadde vært bedre om alle i gruppe delte en felles interesse!”

Hvilke hverdagsproblemer opplevde de? Finne igjen ting Slå på og av TV, samt velge kanaler Bruke mobiltelefon Lese klokka Huske avtaler Huske gjøremål: ex. å ta medisiner Låse døra når en skal ut Finne veien utendørs når en er sliten Engstelig for å være alene

Hva strevde pårørende med? Passivitet – ”Det er lett å ikke å gjøre noe!” Endringer i humør og stemningsleie Være pådriver for å holde på daglige rutiner, motivere ektefellen til aktivitet og deltakelse, passe på avtaler som legetimer etc., Rolleendring Gjentatte spørsmål Telefoner på jobben Følte seg alene med ansvaret ”Når jeg skal hjelpe henne, så må jeg passe på å ha rolig stemme. Hvis jeg blir irritert, merker hun tonen med en gang, og da er det kjørt….”

Identifisere hjelpemiddel For å møte et ”opplevd behov” etter intervju Kartlegge problem, behov, vaner, preferanser, ressurser hos deltakerne, teknologierfaring, om de hadde internet, og lignende. Bare 4 av 12 hadde hjelpemidler forut for prosj. Drøyt 40 hjelpemidler Oppfølging hver 3. mnd opp til 19 måneder Leveringstid fra 3 dager til 10 uker Pårørende: ” Å jeg som sa at vi ikke hadde noe behov!!! Den fjernkontrollen vi fikk til TV er jo bare midt i blinken!”

Begreper Tekniske hjelpemidler Hjelpemidler Omsorgsteknologi Smarthus-teknologi Velferdsteknologi

NOU 11:2011 Trygghets- og sikkerhetsteknologi Komfyrvakt, fallalarm, sensorer Kompensasjons- og velværeteknologi Klimakontroll, GPS-sporing, husholdningsapp., syns-/hørselshj.m., tidsansvisere/dagsplan, medisindosetter Teknologi for sosial kontakt Bildetelefon, Paro, sosiale medier, Teknologi for behandling og pleie PC med berøringsskjerm og kamera for kommunikasjon med helsepersonell, helsedagbok og IP, biosensorer

Kan teknologi støtte yngre personer med demens og pårørende i hverdagen?

Funn Teknologien er fortsatt ikke godt nok utviklet for personer med kognitiv svikt og demens Levering/formidling tar for lang tid Infrastruktur og støttesystemer savnes i kommunene Pårørende (eller kontaktperson i hjelpeapparatet) er helt nødvendige som støttepersoner – sikre kontinuitet Ikke langt i mellom ”midt i blinken” og ”plunder og heft”

”Laberg-modellen” kunnskapsbasert organisering Velferdsteknologi produkt

Komfyrvakt Eksempel om Elisabeth og Frank

Sårbar situasjon Dårlig kommunikasjon Usikkerhet Resignasjon …da får vi bare finne oss i det, da! ... Det har jo gått bra hittil!

Eksempel om enkel fjernkontroll til TV

Sårbar situasjon Nederlag avviser produktet eller Spør pårørende ” Nei – det er jo lettest for meg å spørre mannen min – han sitter jo bare der i stolen sin!”

Fred ville ut og gå tur Fred hadde vansker med å holde styr på nøkkelen til ytterdøra, og med å låse døra pga nedsatt syn og finmotorikk. Kona var redd han gikk fra huset ulåst. Fred fikk en elektronisk dørlås, som var åpen når han bar med seg en brikke innenfor en radius av 3 m.

Maria trengte en påminnelse Traktet kaffe, men glemte den. Kaffen ble kald fordi tidsbryteren slo seg av etter 10 min. En stemmepåminner sa: ”Nå er kaffen klar!” Maria og mannen fikk varm kaffe.

Kompleksitet krever kunnskap Person Pårør Obj Rom Sit Relasjon

Yngre personer med demens og hjelpemidler 2009 - 2011 Typer hjelpemidler Sikkerhet og trygghet Forenklede grensesnitt Visuelle strategier Auditive strategier Sensorer og sporing Kompenserer Gir synlig informasjon Verbale påminnelser Komfyrvakt og timer Automatisk dag og natt kalender White board Talende klokke GPS Enkel fjernkontroll til TV Digital kalender Beskjed-boks Elektronisk dørlås Merking (farge eller tekst) Talepåminner Tingleter Automatisk kalender Huskeklokke Enkel mobil telefon Medisindosett med alarm

Muligheter og utfordringer Velferdsteknologi kan støtte personer med demens og deres pårørende…. så fremt det adresserer et behov! Og - så fremt brukerne har en støtteperson som er villig til å stille opp og forplikter seg Gjennomsnittlig 8 ukers ventetid på hjelpemidler Sårbart og komplekst felt – dialog og samarbeid over tid krever nye rutiner/tjenesteutvikling IP vil være et godt verktøy Ergoterapeutens rolle i framtida – Hvor vil vi være om 5 år?

Implikasjoner for ergoterapi Et felt vi har gode forutsetninger for å jobbe i Prosjekter på brukererfaringer Fagutvikling og tjenesteutvikling (utvikling av metoder, begrep m.m.) Videreutdanning? Samarbeid med andre faggrupper (IKT, ingeniører mv.) Brukermedvirkning og dialog Samarbeid med pårørende Dokumentere ”effekt” av velferdsteknologi

Takk for oppmerksomheten! torhild.holthe@aldringoghelse.no Takk for oppmerksomheten!