Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Søknad om tildeling av vederlagsfrie kvoter
Advertisements

Bioenergiens plass I det norske energibildet
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Fjernvarme til bygg med varmepumpe Er det mulig?
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Energikonferansen Sør Grimstad
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
Fremtidens energiteknologi
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Velkommen til Vaillant Infomøte Smart Energi Hvaler 18. Nov 2013
Vi leverer framtidens energiløsninger
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Energikrav i teori og praksis
Hva hvis? Oljen plutselig ble borte. Scenario I 150 år har vi utvunnet den fra bakken. Et drøyt, allsidig drivstoff som har gjort vår moderne verden mulig.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Velkommen til Newtondag!
Jon Hindar Administrerende direktør
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Hafslund - en stor framtidig produsent og bruker av bioenergi Jon Iver Bakken Avdelingssjef Miljø og samfunnsansvar.
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varmepumpe.
ALLEMANNSEIE ELLER UTOPI?
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Carbontech Utvinning av super ren karbon fra naturgass Presentasjon Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Helge Lund, konsernsjef Klimateknologikonferansen Trondheim, 18. oktober 2007 Verdiskaping i utfordrende omgivelser.
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
MERGI Combustion Catalyst
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Hva er gasskraft med CO2-innfanging? - 1
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
en jernbane for fremtiden
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Fossilfrie maskiner.
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
DRIFTSOPTIMALISERING AV FORFLÅTER MILJØ – KOSTNADER - OPPETID
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Plusshus i kalde klima.
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
Vestsiden ungdomsskole bygges som plusshus i
Utskrift av presentasjonen:

Morgendagens kraftgenerator utviklet med brenselcelle teknologi Innlegg Sogndal 20 september 2007 Tor Geir Engebretsen

NPS sin historie så langt... September 2006 Oktober 2006 April 2007 Juli 2007 August 2007 September 2007 NPS stiftet i Høyanger Aksjonærer: Energy Conversion Technology AS 60 % Høyanger- stiftelsen 40 % Første lab / demonstrator- anlegg satt i bestilling Teknologi verifisert / proof of concept Deltagelse på Hannover messen Nato land plasserer den første ordinære utviklingskontrakt: 4-5 APU enheter, kontraktsverdi 15-20 MNOK Samarbeidsavtale med tysk selskap for CEW system (combined Electricity and Water) Den første industrielle NPS prototyp leveres. Deltagelse på verdens største forsvars- messe

Fakta om brenselceller En brenselcelle er en kraftgenerator som produserer alternativ miljøvennlig elektrisk strøm. Kjemisk reaksjon hvor hydrogen tilføres som drivstoff og reagerer med luft (oksygen). Brenselceller har det vært arbeidet med i mange år, særlig innenfor sivile markeder og i militærsammenheng, og ikke minst i bilindustrien Mangel på hydrogen infrastruktur hovedgrunnen til at teknologien ikke har tatt av kommersielt

Systembeskrivelse for en APU Diesel Hydrogen / reformat gass ”Kald flamme” Reformer Høytemperatur PEM brenselcelle Elektrisitet og varme Bio diesel Bio olje / Annet drivstoff Reformer patented System patent pending

Miljø og effekt Miljø: Ingen dieselpartikler og sot Ingen NOx Ingen svovel Ingen CO Betydelig CO2 reduksjon pga høy virkningsgrad Ingen CO2 effekt / altså fornybar energiløsning når biodrivstoff benyttes Meget støysvak og uten lukt Høy virkningsgrad: Opp mot 30 % elektrisk effekt og 90 % el + varme Diesel er svært energitett: 1 l diesel tilsvarer 10 kWh = 150 kilo med dagens beste batterier

NPS lanserte verdens første industrielle diesel brenselcellesystem på Hannover messen april 2007, og vakte oppsikt

Marked: Forsvar / militær Hvorfor attraktivt: Standard type drivstoff (diesel) Diesel robusthet (NATO diesel / JP 8) Lydløs

Mulige applikasjoner for militær anvendelse Micro/mini UAV (ubemannede små fly) Individuell soldat utrustning Batterilader til bruk i felt Telecom / base stasjoner Laserstyring CHP / kombinert varme og kraftenhet Nødstrøm (UPS) Til bruk i militære kjøretøyer Kraftforsyning til kommandosentral Ubemannet lankjøretøy og ubemannet fartøy til sjøs Kraft til bruk i tanks Strøm til skip, fly og neste generasjon ubåter

Bruk av APU i lastebiler Ikke lenger behov for tomgangskjøring under langtidsparkering og overnatting Til kjøle / fryse aggregater i lastebil / container Et 4-5 kW anlegg i lastebilen, drevet av bilens egen diesel: Ombord produksjon av strøm til kjøling, varme, mv i kabinen Stillegående og med minimale utslipp Estimert besparelse inntil USD 8000 -10.000 per år i diesel

Marked: Fritidsbåter og mindre fiskebåter Ved bruk i lystbåt / fiskebåt Ikke lenger tomgangskjøring under landligge Ikke behov for landstrøm gjennom kabel når i havn Ikke behov for gass til koking og varme Ikke behov for eget diesel varmeanlegg i båten Kan benyttes som el motor i seilbåter Med andre ord: Økt sikkerhet om bord Økt komfort Miljøforbedringer (stille og med minimale utslipp)

Andre identifiserte markeder Til bruk i sivile fly Aggregater til telecom og nødstrøm Mobile hjem / camping

Solcelleanlegg vs APU til hyttebruk APU er komplementær til solcelle som frittstående ren energikilde, men i praksis med vesentlig høyere effekt områder: Solenergi anlegg typisk fra 60 - 100 W APU typisk anlegg 500 W – 20 kW Hvorfor APU til hyttebruk: APU, en totalløsning Høy effektivitet: 1 liter diesel / biodiesel = 10 kWh = 130 - 150 kg batterier Nyttiggjøre varmen, mindre behov for vedfyring Ikke behov for gass i hytta Ikke støy, ikke lukt Svært konkurransedyktig på pris

Eksempel fra hyttemarkedet FC-APU brukt i hytte Strøm til hytte fra nett Sol-strøm, ved, propan løsning for hytte

Bruk av APU i biler For ombordproduksjon av energi til: Strøm til drift av bilens supportsystemer slik at hovedmotor kun benyttes til fremdrift Som kontinuerlig batterilader i el bil Kan benytte bio drivstoff / bio diesel Vesentlig mindre batteripakke, lavere vekt

Brennstoffzellen Hybrid BZ-System Batterie BTL-Tank

NPS fokusområder pt: Utvikling av kundetilpassede produkter: 4-6 markedssegmenter Nisjemarkeder i første fase Identifisere leverandører av komponenter FC stacks Reformer Balance of Plant (BOP) Forberede industrietablering i Norge Verifisere teknologi, marked og finansiering Ansette nøkkelpersonell Overføre kompetanse og bygge de første små serier i Norge Etablere produksjon i industriell skala Høyanger