Læringsnettverket 31. mars 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
NAV-kontor NAV Rogaland
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Vekst og attføringskonferansen 2011
Strategiarbeid i praksis
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Arbeidsevnekartlegging
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Arbeid er førstevalget
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Samling for Oppfølgingstjenesten i Nordland 26. april 2017
Arbeidsrettede virkemidler
Nettverksmøte den
Utskrift av presentasjonen:

Læringsnettverket 31. mars 2009 Opplæring og samarbeid med NAV ved seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Virkemiddelseksjonen i Arbeids- og velferdsdirektoratet

Dagens tema: Opplæring – flere aktører Utdanningsmyndighetenes oppgave: så mange som mulig skal få brukt sine muligheter og talenter gjennom tilgang til utdanning. Grunnskoleopplæring og videregående opplæring gis som en rettighet - deltakelse i høyere utdanning er basert på frivillighet. Arbeidsmarkedsmyndighetenes oppgave: tilpasse sine virkemidler etter situasjonen på arbeidsmarkedet slik at den enkelte skal bli i stand til å få eller beholde arbeid. Attføringsbedriftenes oppgave: gi tiltaksdeltagere høyere reell og formell kompetanse gjennom tilrettelagt opplæring og arbeidstrening Felles: Bidra til at arbeids- og næringslivet får tilgang til kompetent arbeidskraft

Situasjonen på arbeidsmarkedet nå: Markedet etterspør kvalifisert arbeidskraft i større grad Der nye jobber skapes kreves høyere utdanning Etterspørsel etter ufaglærte synker Minst 16% av alle arbeidssøkerne i februar 2009 mangler utdanning utover grunnskolenivå, nesten 50% av arbeidssøkerne mangler fullført videregående opplæring Mangelfulle ferdigheter i lesing og skriving, hverdagsmatematikk eller IKT, reduserer muligheten for jobb og yrkesrettet kvalifisering

Fulle ordrebøker - Lesjaskog Møbler har snekret en stor suksess Alle har fagbrev. Alle kan alt. Det er dette som er bedriftens store styrke. Vi snur fort på flisa, og kan lett omstille oss. Bedriften er blitt selvstendig og dyktig, sier styreformannen. Klipp fra GD 17.2.09

Roser NAV for rask saksbehandling. NorDan Otta – på skolebenken med lønn Sviktende marked, innførte 4 dagers uke fra 2. februar. Samtlige ansatte på skolebenken for å lære moderne produksjonsmetoder. Hever kompetansenivået, beholder dyktige medarbeidere, øker konkurransekraften sier fabrikksjefen. Roser NAV for rask saksbehandling. Klipp fra GD 17.2.09

Hva kan vi gjøre? Vi kan samarbeide om å bruke ressursene våre og kompetansen vår på det vi kan best hver for oss og koordinere oss for en felles innsats tilpasset den enkeltes behov.

Hvordan styrke basiskompetansen Investering i basiskompetanse er nødvendig for at flere av våre felles brukere skal nå målene sine om å komme i arbeid og beholde arbeid. VOX – en etat under Kunnskapsdepartementet – arbeider for å heve kompetansenivået hos voksne med særlig vekt på blant annet grunnleggende ferdigheter.

Vox undersøkelse Basert på en undersøkelse i 2003 anslår VOX at 430 000 voksne i Norge mangler tilstrekkelige ferdigheter i lesing og tallforståelse til å klare seg i dagens arbeids- og samfunnsliv Opplæringstiltak når ofte ikke de som trenger det mest. Det er de med høyest utdanning som er mest interessert i å delta på opplæring

Hva kan vi forvente av utdanningsmyndighetene? Opplæring i grunnleggende ferdigheter tilsvarende grunnskolens nivå er et kommunalt ansvar. Opplæring tilsvarende videregående skoles nivå er et fylkeskommunalt ansvar Flere fylkeskommuner samarbeider med NAV om Karrieresentre for voksne med bistand til blant annet tilpassede kompetanseløp

Hvilke muligheter har arbeidsmarkedsbedriftene? Mer tilpasset og økt kvalitet i tjenestene som leveres til NAV i henhold til inngåtte samarbeidsavtaler Avklaringstiltaket avklaring av lese og skriveferdigheter bør inngå i avklaringstiltaket. Arbeidspraksis i skjermet virksomhet kan omfatte arbeidspraksis med tilrettelagt opplæring i basisferdigheter AMO opplæring/kvalifisering tilrettelagt for brukere med behov for tilrettelagt opplæring i basisferdigheter

Hva skjer i NAV? Ny forskrift om arbeidsrettede tiltak fra 1.1.2009 Den enkeltes bistandsbehov for å få eller beholde arbeid avgjør tilgang til tiltak – ikke den enkeltes inntektssikring Bestemmelsen om opplæring: - AMO for personer med bistandsbehov, - tilskudd til ordinær utdanning for personer som har fått sin arbeidsevne nedsatt slik at vedkommende hindres i å skaffe seg eller beholde inntektsgivende arbeid.

Oppfølging for personer med moderat bistandsbehov og sykmeldte: anskaffes etter regelverk om offentlige anskaffelser varighet inntil 6 måneder. Kan forlenges i ytterligere 6 måneder, og ved særlige behov i inntil 3 år Arbeid med bistand: kun for personer med nedsatt arbeidsevne kjøpes inn fra godkjente tiltaksarrangører i skjermet virksomhet som i dag varighet inntil 3 år

Oppfølging- innhold i tiltaket Bistand til den enkelte deltaker med sikte på å få eller beholde arbeid Oppfølging kan inneholde motivering, veiledning og råd til både tiltaksdeltaker, arbeidsgiver og andre tiltaksarrangører, og bistand til tilpasning av arbeid og arbeidssituasjonen Oppfølging kan tilbys personer som har behov for mer omfattende formidlings- og oppfølgingsbistand enn den Arbeids- og velferdsetaten kan tilby

”Fadder” i ny tiltaksforskrift Fra 1.1.2009 ble attføringstiltaket ”fadder” flyttet fra attføringsforskriften til tiltaksforskriften Tidligere: Et tiltak for personer i kombinasjon med gjennomføring av et attføringstiltak Nå: Et individuelt oppfølgingstiltak for bistand til å gjennomføre et arbeidsrettet tiltak og i overgang til ordinært arbeid

Oppfølging - anskaffelse - ”fadder” Kan brukerens behov for oppfølging dekkes gjennom en allerede inngått avtale om Oppfølging eller gjennom Arbeid med Bistand? Hvis ikke, og behovet til bruker er så unikt at det kun kan dekkes av en "leverandør" kan anskaffelse av ”fadder” være aktuelt. Direkte anskaffelse fra eneste aktuelle leverandør foregår uten konkurranse. spesialundervisning, støtteundervisning, vil sjelden være tjenester der det kun finnes en mulig leverandør og er eksempler på tjenester som bør anskaffes gjennom rammeavtaler 15

Hva skal vi forvente av NAV? Behovs- og arbeidsevnevurdering Kunnskap om brukernes behov og arbeidslivets krav – markedskunnskap Kunnskap om opplæringstilbud lokalt Oppfølging av samarbeidsavtalene med skjermet sektor Oppfølging av de fylkesvise samarbeidsavtalene med utdanningsmyndighetene Anskaffelse av AMO tilpasset brukernes behov og arbeidslivets krav

Hva har vi å tjene på godt samarbeid? Bedre vårt eget produkt – lære av hverandre Bedre tjenester til brukeren – det beste fra hver Bedre rammebetingelser fra bevilgende og besluttende myndigheter

Hva er betydningen for brukeren? Vår evne til å samarbeide om gode tjenester kan utgjøre forskjellen for brukeren Mange av våre felles brukere har ofte opplevd nederlag, utilstrekkelighet, følelse av å ikke mestre Vi kan formidle en forståelse av de ulike aktørenes ansvar og rolle slik at omgivelsene blir mer håndterlige og begripelige – dempe opplevelse av omgivelsene som kaos Hvis vi opptrer samordnet med respekt for hverandres oppgaver kan brukernes betingelser for økt mestring og læring få bedre vilkår

Forutsigbarhet Våre rammebetingelser er komplekse, preget av mangfold av samfunnsaktører, endringer i regelverk, skiftende politisk fokus, ulikheter i lokale forhold osv. Det er uheldig dersom NAV oppleves som uforutsigbare av våre samarbeidspartnere. Men lokale tilbud, lokalt samarbeid kan gi ulikheter i valgmulighetene – noe som kan oppfattes som forskjellsbehandling mellom kommuner/fylker

Er NAV i stand til å løse sine oppgaver? Ingen tvil om at NAV sliter – men ikke like mye på alle områder overalt samtidig. Kompetanseutfordringene i NAV er store – det er erkjent ikke minst i forslaget fra regjeringen til pakke for NAV. Oppfølgingen av den enkelte bruker er generelt ikke god nok nå i NAV. Altfor få brukere får nødvendig bistand. Klare ansvarsforhold, tydelige styringssignaler og føringer er viktig i turbulente tider. Justering av etatens ansvarsområde er ikke en lokal oppgave eller gjenstand for lokale forhandlinger med eksterne samarbeidspartnere.

Avslutning Vi skal være tydelige på eget og andre samfunnsaktørers ansvar og støtte opp om hverandres oppgaver. Vi skal bistå brukerne i å ta egne valg tilpasset sine individuelle behov ut fra mulighetene lokalt. Vi skal være troverdige aktører for beslutningstakere og bevilgende myndigheter. Ved felles innsats skal vi sørge for at flere får bedre basisferdigheter med økte muligheter til ordinært arbeid og et mer selvstendig liv.